IBPB1/415-549/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-549/08/MW

INTERPRETACJA INDYWDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana C., przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wniesienia udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jako wkładu niepieniężnego do Spółki osobowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wniesienia udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jako wkładu niepieniężnego do Spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest posiadaczem udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Zamierza rozpocząć nową działalność zakładając Spółkę osobową (komandytową lub komandytowo-akcyjną), do której wniesie jako wkład niepieniężny posiadane udziały w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Wkład ten będzie głównym składnikiem majątku Spółki osobowej, z którego będzie finansowana działalność Spółki. Po zakończeniu działalności zamierza wycofać się ze Spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jako wkładu niepieniężnego do Spółki osobowej będzie się wiązało z powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego ten wkład podatnika... (we wniosku pytanie to oznaczono nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy wniesienie do Spółki osobowej (komandytowej lub komandytowo-akcyjnej) udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest źródłem przychodów dla wnoszącego wspólnika i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Źródła przychodów określa art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich są wymienione przychody pieniężne i prawa majątkowe. Do kapitałów pieniężnych ustawodawca zalicza nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. A contrario nie będzie źródłem przychodów z kapitałów pieniężnych wartość udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny w spółce niemającej osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 4 § 1 ust. 1 Kodeksu spółek handlowych spółka komandytowa i komandytowo-akcyjna są spółkami osobowymi i zgodnie z powyższym wniesienie do nich wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał:

* postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 26 września 2007 r. (sygn. PD-2/415-150/07),

* postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 28 września 2007 r. (sygn. DF/415-88923/07/FD).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Żaden z powołanych przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wniesienia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej do spółki osobowej.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) do źródeł przychodów zalicza się kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Natomiast zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Jak wynika z cytowanego powyżej przepisu przychód z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną powstaje już w momencie przeniesienia własności tych udziałów (akcji) na ich nabywcę - niezależnie od daty faktycznej zapłaty. Przez odpłatne zbycie należy rozumieć wszystkie przypadki, w których następuje zmiana właściciela udziałów (akcji) w spółce kapitałowej. A zatem zasadnym jest uznanie, iż w momencie wniesienia w formie wkładu niepieniężnego udziałów, czy też akcji w spółkach mających osobowość prawną do spółki osobowej następuje ich odpłatne zbycie.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wniesienie przez wnioskodawcę, w formie wkładu niepieniężnego, udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do Spółki osobowej jest równoznaczne z odpłatnym zbyciem udziałów, następuje bowiem zmiana właściciela tych udziałów, a wnoszący otrzymuje w zamian udziały w Spółce osobowej, odpowiadające wartości wnoszonych udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

W konsekwencji, w momencie objęcia udziałów w spółce osobowej w zamian za udziały wniesione w formie wkładu niepieniężnego po stronie wnioskodawcy powstaje przychód, o którym mowa w powołanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wniesienie przez wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do spółki osobowej będzie równoznaczne z ich odpłatnym zbyciem. Kwota odpowiadająca wartości otrzymanego wkładu w spółce osobowej stanowi w tym przypadku przychód, natomiast kosztem uzyskania tego przychodu będą wydatki poniesione na nabycie wniesionych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Definicję dochodu z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną zawiera art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodem, o którym mowa powyżej, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38 (w zależności od sposobu nabycia tych udziałów).

Dochód ten powstanie w dacie wniesienia udziałów i będzie opodatkowany (jak już wskazano powyżej) 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, który należy wykazać w odrębnym zeznaniu PIT-38.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Powołane przez wnioskodawcę interpretacje organów podatkowych wydane zostały w indywidualnych sprawach podatników i nie wiążą tutejszego organu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl