IBPB1/415-540/08/ESZ - Skutki podatkowe zwróconych składek na ubezpieczenie społeczne w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-540/08/ESZ Skutki podatkowe zwróconych składek na ubezpieczenie społeczne w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana J. przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 9 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanego przez rolników - przedsiębiorców zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanego przez rolników - przedsiębiorców zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w złożonych zeznaniach podatkowych za lata 2004 - 2005 odliczył od dochodu zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne. Wynikało to z faktu, iż z dniem 1 maja 2004 r. utracił status rolnika i do tego dnia opłacał składki na własne ubezpieczenie społeczne w oparciu o przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.). Po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 marca 2006 r. KRUS przywrócił ponownie wnioskodawcę jako podlegającego ubezpieczeniu społecznemu rolników. Następnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonał zwrotu nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne na początku 2007 r. (styczeń). W kwietniu 2008 r. dokonał rozliczenia dochodów osiągniętych w 2007 r. W zeznaniu tym wykazał między innymi po stronie osiągniętych dochodów otrzymane składki "zusowskie". Wnioskodawca następnie uzyskał informację, że organy podatkowe zalecają dokonanie korekt zeznań za lata poprzednie tj. 2004 - 2005 r. (potwierdzono to rozmową telefoniczną z Urzędem Skarbowym w Kłobucku) przy jednoczesnej zapłacie podatku z odsetkami. Czynności tej dokonał w czerwcu 2008 r. poprzez złożenie korekt stosowanych zeznań podatkowych. Z tak przyjętym rozwiązaniem rozliczenia zwróconych składek wnioskodawca się nie zgadza. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze. Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności kwoty wypłacone... Oznacza to, iż otrzymany zwrot składek na ubezpieczenia społeczne podlega opodatkowaniu w 2007 r. co oznacza nieuzasadnione składanie zeznań korygujących za lata 2004 - 2005.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonane korekty zeznań za lata 2004 - 2005, w których zrezygnowano z odliczenia składek na ubezpieczenie społeczne są prawidłowe.

Zdaniem wnioskodawcy złożone korekty są nieprawidłowe. Przychód ze zwróconych składek z ZUS winno wykazać się w zeznaniu podatkowym za rok 2007. Na poparcie swojego stanowiska powołuje decyzję wydaną 27 grudnia 2007 r. przez Izbę Skarbową w Krakowie Nr PD-2/41170-26/07 znalezioną w Systemie Informacji Podatkowej za pośrednictwem Internetu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) zapłaconych w r. podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Mając na uwadze powyższe uregulowanie wnioskodawca w złożonych za lata 2004 - 2005 zeznaniach podatkowych, odliczył od dochodu zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne.

W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 marca 2006 r., sygn. akt P 8/05 (Dz. U. Nr 46, poz. 335) rolnikom-przedsiębiorcom, którzy na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 91, poz. 873) zostali wyłączeni z ubezpieczenia z dniem 1 października 2004 r., z uwagi na formę opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej, przywrócone zostało prawo do ubezpieczenia w KRUS. Wskutek powyższego wnioskodawca został wyłączony z ubezpieczenia w ZUS i po skorygowaniu deklaracji, zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne zostały mu zwrócone. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wnioskodawca dokonał korekty zeznań podatkowych za lata 2004 - 2005, w których nie uwzględnił odliczenia z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. Stosownie do art. 81 § 1 powołanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z § 2 cyt. przepisu skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji oraz z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. W terminie złożenia skorygowanych deklaracji podatnicy są zobowiązani wpłacić również na rachunek właściwego urzędu skarbowego kwotę podatku wynikającą z dokonanych rozliczeń wraz z odsetkami. Korygowanie deklaracji i zapłacenie zaległości prowadzi do jej wygaśnięcia, a co za tym idzie wstrzymania naliczania odsetek, co także jest przyczyną korzystania przez podatnika z prawa do korekty.

Ponadto należy wyjaśnić, że podatnik w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zwrócić się w tej sytuacji z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego na podstawie art. 67 § 1 i art. 67b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W świetle powyższego wnioskodawca prawidłowo złożył skorygowane deklaracje (zeznania) podatkowe za poprzednie okresy tj. lata 2004 - 2005, gdyż wskutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego nie był zobowiązany do opłacenia składek, o których mowa w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Jednocześnie zauważyć należy, iż po dokonaniu korekty zeznań, zwrócone składki na ubezpieczenie społeczne nie będą stanowiły przychodu z innych źródeł w roku ich otrzymania. W związku z czym wnioskodawca powinien złożyć korektę zeznania za 2007 rok, w której po stronie przychodów nie wykaże otrzymanych składek na ubezpieczenie społeczne.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanej decyzji organu podatkowego w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów informuje, iż została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organów, których nie dotyczy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl