IBPB1/415-493/08/ZK - Opodatkowanie dochodów z najmu podatkiem liniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-493/08/ZK Opodatkowanie dochodów z najmu podatkiem liniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani G., przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości:

1.

rezygnacji - w trakcie r. podatkowego - z opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej,

3.

wprowadzenia będących własnością podatnika lokali do ewidencji środków trwałych celem ich amortyzacji, oraz

4.

złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z najmu lokali, podatkiem liniowym

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości:

1.

rezygnacji - w trakcie r. podatkowego - z opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej,

3.

wprowadzenia będących własnością podatnika lokali do ewidencji środków trwałych celem ich amortyzacji, oraz

4.

złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z najmu lokali, podatkiem liniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielem lokali użytkowych i mieszkalnych oraz współwłaścicielem innych lokali użytkowych i mieszkalnych. Lokale te są obecnie przedmiotem najmu. Przychody z tytułu zawartych przez podatniczkę umów najmu są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Obecnie, w związku z koniecznością przeprowadzenia w przedmiotowych lokalach prac remontowych, podatniczka rozważa zmianę formy opodatkowania przychodów z tytułu najmu, a także zarejestrowanie jednoosobowej działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie najem ww. lokali.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwa - w trakcie roku podatkowego - rezygnacja z opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a następnie zarejestrowanie jednoosobowej działalności gospodarczej, wprowadzenie będących własnością podatnika lokali do ewidencji środków trwałych celem ich amortyzacji oraz złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wybór opodatkowania przychodów z najmu, podatkiem liniowym?

Zdaniem wnioskodawczyni, stosownie do treści art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku, gdy podatnik rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie r. podatkowego może złożyć oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przewidzianej w art. 30c ww. ustawy, do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jednocześnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) stanowi, że podatnik ma prawo do rezygnacji z przewidzianych w tej ustawie form opodatkowania.

Wobec powyższego, stosownie do zbiegu ww. przepisów, wnioskodawczyni uważa, że w przedstawionej sytuacji faktycznej ma możliwość zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie świadczenie usług najmu lokali, będących jej własnością, które zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych nowoutworzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie ma prawo do złożenia oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania przychodów z najmu, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i wyborze metody opodatkowania, o której mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w każdym momencie w trakcie trwania r. podatkowego, nie później niż do dnia osiągnięcia pierwszego przychodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) rozróżnia poszczególne źródła przychodów, do których zalicza się między innymi:

*

pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3),

*

najem, podnajem, dzierżawę, poddzierżawę oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawę, poddzierżawę działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6).

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, czyli m.in. z najmu, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Z przychodami uzyskiwanymi z najmu i zaliczanymi do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza mamy do czynienia, gdy podatnik dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, podając najem jako przedmiot działalności i spełnia kryteria zorganizowania tej działalności wynikające z art. 5a pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub gdy przedmiotem umowy najmu są składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, o czym stanowi wyłączenie wynikające z art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż obecnie wnioskodawczyni nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem osiąga przychody z najmu lokali użytkowych i mieszkalnych ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w przepisach cyt. wyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednakże zamierza wynajmować przedmiotowe lokale w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W takim przypadku najem lokali stanowić będzie źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wygaśnie dotychczasowe źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, tj. najem lokali nie związany z pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia r. podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie r. podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika możliwość opodatkowania dochodów z najmu lokali, uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, 19% podatkiem liniowym.

W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej możliwym będzie również dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości wykorzystywanych w ramach tej działalności. W myśl bowiem art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl