IBPB1/415-380/08/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-380/08/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 maja 2008 r.), uzupełnionym w dniu 11 czerwca 2008 r.,o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych środków finansowych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych środków finansowych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też, pismem z dnia 3 czerwca 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 11 czerwca 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą o charakterze szkoleniowym. W latach 2006-2007 w oparciu o umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy realizował projekt o charakterze doradczo-szkoleniowym pt. "Nowe perspektywy - Nowe Możliwości". Projekt był w całości finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu Państwa. Zakładał przeszkolenie 96 osób zagrożonych utratą pracy bądź krótkotrwale bezrobotnych z zakresu języka angielskiego i technologii informacyjnej. Dla Beneficjentów Projektu - uczestników, udział był całkowicie bezpłatny, a dla Beneficjenta - firmy realizującej, miał on charakter non-profit, co oznacza iż nie wpływał on na dochód firmy. W związku z brakiem obowiązku prowadzenia pełnej księgowości prowadzono wyodrębnioną podatkową księgę przychodów i rozchodów projektu, która nie pozostawała w korespondencji z księgowością firmy. Przyjęto, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. W związku z powyższym do dochodów firmy wliczono jedynie wynagrodzenie koordynatora projektu będącego jednocześnie właścicielem firmy. Zgodnie ze stanowiskiem Wojewódzkiego Urzędu Pracy pełniącego funkcję Instytucji Wdrażającej " (...) zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje dochody osób fizycznych finansowane z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej, a więc środków bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej Polsce przez Unię Europejską. Natomiast zwolnienie to nie ma zastosowania do dochodów otrzymanych od Instytucji Wdrażającej na realizację projektu, gdyż środki te pochodzą ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych projektów (...), w związku z tym Beneficjent jest zobowiązany do ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wszystkich przychodów uzyskanych z tytułu realizacji projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż nie podlegają one zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym lecz stanowią przychód działalności gospodarczej zgodnie z art. 22 ust. 1 (...)". Należy podkreślić, iż w trakcie roku podatkowego środki były podatkowo obojętne, gdyż przychody wyrównywały się z kosztami, a niewykorzystane środki były zwracane na konto Instytucji Wdrażającej pod koniec roku podatkowego.

W części D.3 poz. 45 uzupełnienia wniosku wskazano, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej są przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dotyczącego zwolnienia przedmiotowego z podatku.

Ponadto wyjaśniono, iż projekt finansowany był ze środków pomocowych Unii Europejskiej na lata 2004 - 2006.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wojewódzkiego Urzędu Pracy, iż otrzymane przez podatnika środki, na realizację projektu finansowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu Państwa, nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym lecz stanowią przychód z działalności gospodarczej.

Zdaniem wnioskodawcy, w oparciu o interpretację art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opisaną w części dotyczącej stanu faktycznego wniosku, do dochodów firmy wliczono jedynie wynagrodzenie koordynatora projektu będącego jednocześnie właścicielem firmy, a przychód wynikający z otrzymania kolejnych transz przyjęto jako zwolniony z podatku dochodowego ujmując go w wyodrębnionej księdze przychodów i rozchodów projektu "Nowe Perspektywy - Nowe Możliwości". Ponadto podkreślić należy, iż w trakcie roku podatkowego środki te były podatkowo obojętne, gdyż przychody wyrównywały się z kosztami, a niewykorzystane środki były zwracane na konto Instytucji Wdrażającej pod koniec roku podatkowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie (ustalenie zaś czy środki te pochodzą z bezzwrotnej pomocy, czy też nie - spoczywa na podatniku),

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Z wniosku wynika, iż środki otrzymane przez podatnika są finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2004-2006. W praktyce są one współfinansowane z budżetu Państwa.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą m.in. jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunkcyjnego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).Ww. programy operacyjne - stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Określenie publiczne środki wspólnotowe, w myśl art. 2 pkt 11 ww. ustawy, oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (zob. załącznik nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Pomoc finansową z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na programy:

* inwestycyjne,

* o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ww. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Zgodnie bowiem z art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych, projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez benficjenta lub wypłacie premii (art. 27 ust. 1 ww. ustawy).

Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach sektorowych programów operacyjnych dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych.

Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki pomocowe w części współfinansowane z budżetu państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Wprawdzie w 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy zawarty w art. 20 ww. ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. stanowi, iż znowelizowane przepisy zmieniające ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju.

Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostają takie same jak w 2006 r.

A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w ramach ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to, że otrzymana przez podatnika pomoc finansowa nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w tym przypadku zastosowania postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46, pkt 47b (nieobowiązującego od dnia 1 stycznia 2007 r.) czy też wprowadzonego od 1 stycznia 2007 r. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stanowisko Instytucji Wdrażającej, iż środki otrzymane przez wnioskodawcę z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu stanowią przychód z działalności gospodarczej jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przy określaniu kosztów dla celów podatkowych w stosunku do wydatków finansowanych z wymienionej pomocy finansowej nie będzie miał zastosowanie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 (tj. zwolnionych od podatku dochodowego).

W świetle powyższego koszty poniesione w związku z realizacją wymienionego wcześniej "projektu" będą stanowić koszt uzyskania przychodu o ile spełniają wymogi określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie są wymienione w art. 23 cyt. ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, iż otrzymanie przez wnioskodawcę pomocy finansowej na realizację "projektu" wymienionego we wniosku:

* nie będzie rzutować na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych w części środków finansowych bezpośrednio przeznaczonych na realizację "projektu"; środki te będą przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej ale sfinansowane z nich wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostaną spełnione przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* będzie rzutować na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych w części środków finansowych przeznaczonych na wynagrodzenie koordynatora "projektu"; środki te będą przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak już wskazano, ta część otrzymanej pomocy finansowej, która została przeznaczona na bezpośrednią realizację "projektu" podlega wprawdzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jednakże poniesione a sfinansowane z tej pomocy wydatki z uwagi na ich możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej powodują, iż w konsekwencji w tym zakresie nie powstanie obowiązek zapłaty podatku.

Jednocześnie zauważyć należy, iż z uwagi na to, że otrzymane środki finansowe nie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wszelkie przychody i koszty wiążące się z realizacją tego "projektu" muszą być zaewidencjonowane w księgach podatkowych właściwych dla tego źródła przychodu (działalności gospodarczej).

Ewentualne zwolnienie z opodatkowania tej części kwoty otrzymanej pomocy finansowej, w tym przypadku prowadziłoby bowiem do podwójnego obniżenia podstawy opodatkowania, raz poprzez zwolnienie od podatku kwoty otrzymanej pomocy i po raz drugi poprzez zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów poczynionych ze środków zwolnionych od podatku. Powyższe stałoby w sprzeczności z zasadą równości obywateli wobec prawa, określoną w art. 32 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego - stanowisko wnioskodawcy, w wyniku którego do dochodów firmy wliczono jednie wynagrodzenie koordynatora projektu będącego jednocześnie właścicielem firmy, a przychód wynikający z otrzymania kolejnych transz przyjętych jako zwolniony z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ujęto w wyodrębnionej księdze przychodów i rozchodów dla projektu "Nowe Perspektywy - Nowe Możliwości" jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl