IBPB1/415-374/10/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-374/10/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 16 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem wg stawki 5,5%, przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania prac antykorozyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem wg stawki 5,5%, przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania prac antykorozyjnych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 30 czerwca 2010 r., Znak: IBPP2/443-347/10/RSz, IBPBI/1/415-440/10/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 13 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni od początku prowadzenia działalności gospodarczej jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Przedmiotem działania jej firmy są różnego rodzaju prace budowlane. W przyszłości chciałaby rozszerzyć prowadzoną działalność o prace antykorozyjne.

Po rozszerzeniu zakresu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie świadczyła prace antykorozyjne, polegające na piaskowaniu i malowaniu konstrukcji inżynierskich, tj.:

* estakad sklasyfikowanych według PKOB do klasy 2141, PKWIU 45.44.23 - 00.00

* rurociągów (PKOB 2212, PKWiU 45.44.23),

* wiaduktów znajdujących się przy drodze (2141 PKOB, PKWiU 45.44.23),

* konstrukcji stalowych stanowiących część składową budynków mieszkalnych (dział 11 PKOB, PKWiU 45.44.23),

* konstrukcji stalowych stanowiących część składową budynków niemieszkalnych (dział 12 PKOB, PKWiU 45.44.23),

* konstrukcji stalowych pod zbiorniki magazynowe (PKOB 1252, PKWiU 45.44.23),

* konstrukcji stalowych pod silosy (PKOB 1252, PKWiU 45.44.23),

Wyżej wymienione budowle można podzielić na dwie grupy: samodzielne obiekty (silosy i zbiorniki magazynowe), oraz obiekty powiązane z innymi budowlami, stanowiące infrastrukturę przemysłową (konstrukcje metalowe, częściowo rurociągi). Estakady, wiadukty biegną wzdłuż drogi. Prace antykorozyjne przy rurociągach i estakadach można podzielić na 3 etapy:

* rurociągi i estakady biegnące w budynkach,

* rurociągi i estakady biegnąca na zewnątrz budynków,

* rurociągi i estakady biegnące wzdłuż dróg.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy prace antykorozyjne powinny być zakwalifikowane do robót budowlanych i opodatkowane według stawki 5,5%, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. z późn. zm. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy może uznać, że prace antykorozyjne polegające na piaskowaniu i malowaniu konstrukcji inżynierskich: estakad rurociągów, wiaduktów, konstrukcji stalowych stanowiących część składową budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, konstrukcji stalowych pod silosy i zbiorników magazynowych, będą robotami budowlanym i opodatkować je według stawki 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a (winno być pkt 4 lit. a)) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, opierając się na PKOB estakady (2141), rurociągi (2212), wiadukty (2141), konstrukcje stalowe pod silosy (1252,1251) i zbiorniki (1252), konstrukcje stalowe stanowiące część składową budynków mieszkalnych i niemieszkalnych są konstrukcjami inżynierskimi i należą do obiektów budowlanych. Prace antykorozyjne dotyczącej powyżej wymienionych obiektów polegają na odtworzeniu ich stanu pierwotnego poprzez:

* czyszczenie zardzewiałych powierzchni wyżej wymienionych konstrukcji obiektów budowlanych,

* piaskowanie wyczyszczonych powierzchni,

* malowanie wyczyszczonych powierzchni.

Powyższe prace mają na celu remont wymienionych obiektów budowlanych, co w konsekwencji prowadzi do zabezpieczenia przed szkodliwymi zjawiskami atmosferycznymi. W związku z powyższym, według prawa budowlanego wyżej wymienione czynności stanowią remont tychże obiektów budowlanych. Prawo budowlane wskazuje, że roboty budowlane to prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych od osób fizycznych, roboty budowlane są opodatkowane według stawki 5,5%.

W ocenie Wnioskodawczyni prace antykorozyjne dotyczące obiektów budowlanych (estakady, rurociągi, wiadukty, konstrukcje stalowe pod silosy i zbiorniki, konstrukcje stalowe stanowiące część składową budynków mieszkalnych i niemieszkalnych) należą do robót budowlanych i powinny zostać opodatkowane według stawki 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1. ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług roboty budowlane ujęte zostały w sekcji F dziale 45 tej Klasyfikacji, obejmującym:

* prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu, przez zróżnicowany zakres robót ziemnych i fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy), do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

* prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

* instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Przeto, jeżeli w istocie jak wskazano w złożonym wniosku, świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi, w świetle odrębnych (nie będących przepisami prawa podatkowego) przepisów prawa są robotami budowlanymi, ujętymi w PKWiU, pod symbolem 45.44.23, to przychód uzyskany w związku z ich wykonaniem podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl