IBPB1/415-361/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-361/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Ż., przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu:

* opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej osiągniętych w związku z wykonaniem usług na terenie Chin - jest prawidłowe,

* wykazania ww. przychodów w zeznaniu rocznym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu:

* opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej osiągniętych w związku z wykonaniem usług na terenie Chin,

* wykazania ww. przychodów w zeznaniu rocznym.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 27 czerwca 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 8 lipca 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą zaliczoną do branży oznaczonej symbolem 45.21, która skoncentrowana jest na świadczeniu usług budowlanych w kraju, a także dąży do zwiększenia udziału w przychodach u odbiorców zagranicznych.W lutym 2007 r. podpisał umowę konsultingową z Firmą założoną i na stałe działającą zgodnie z prawem Chińskiej Republiki Ludowej. Umowa została zawarta na świadczenie usług doradczych w zakresie projektowania oraz budowy nowej fabryki dla Firmy, zlokalizowanej na terenie Chin.

Zgodnie z zawartą umową wnioskodawca miał zapewnić obecność ekspertów do nadzoru każdej fazy od projektu do zakończenia budowy (w zakresie projektu, konstrukcji włącznie z planowaniem fundamentów, instalacji elektrycznej oraz instalacji wodno-kanalizacyjnych, ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, sprzężonego powietrza).

Po zatwierdzeniu faktury wystawionej w Polsce (w PLN) dla ww. kontrahenta, strona chińska uregulowała należność, potrącając część należności równej 10% podatkowi dochodowemu, który został zapłacony w Chinach. Za ww. usługę wystawiono fakturę w złotych polskich.

Przychody związane z działalnością na terenie kraju połączono z przychodami dotyczącymi usług na terenie Chin. Od łącznych dochodów w 2007 r. w Polsce odprowadzono podatek dochodowy.

Firma zagraniczna zgodnie z przepisami Chińskiej Republiki Ludowej za wykonane usługi w Chinach uregulowała należność, pomniejszając o zapłacony w imieniu wnioskodawcy 10% podatek dochodowy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż eksperci do nadzoru każdej fazy byli wysyłani w ramach delegacji służbowych. Usługa była wykonywana w okresie od lutego 2007 r. do końca września 2007 r., tj. powyżej 6 miesięcy.

Ponadto wskazano, iż świadczenie usług konsultacyjnych wykonywanych przez wnioskodawcę na terenie Chin następowało w rozumieniu art. 5 ust. 3 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu poprzez zakład, bowiem usługi konsultacyjne świadczone były przez wnioskodawcę w stosunku do tej samej budowy w okresie od miesiąca lutego 2007 r. do końca września 2007 r., czyli łącznie ponad sześć miesięcy roku 2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy składając zeznanie roczne PIT-36L należało rozdzielić przychody na przychody dotyczące usług na terenie kraju i przychody dotyczące usług na terenie Chin.

2.

Czy przychody osiągnięte na terenie Chin należy wykazać w załączniku PIT/ZG wraz z zapłaconym tam podatkiem dochodowym, wykazując go w PIT-36L w części G poz. 46 zgodnie z art. 30c ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według stałej stawki 19% oraz równocześnie osiąga dochody z działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania w Polsce na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu) to we wskazanym zeznaniu podatkowym PIT-36L nie powinno się łączyć dochodu uzyskanego w Polsce z dochodem dotyczącym usług na terenie Chin. Rozstrzyga o tym art. 30c ust. 4 ww. ustawy. Zdaniem wnioskodawcy ww. przychody należy wykazać w załączniku PIT/ZG oraz zeznaniu PIT-36L wraz z zapłaconym podatkiem dochodowym w Chinach.

W opinii wnioskodawcy formularz zeznania PIT-36L nie zawiera pozycji służącej wykazaniu przez podatnika opodatkowanego podatkiem liniowym dochodów uzyskanych za granicą.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przy czym w myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy - za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Wyżej wskazane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

W świetle postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w innym państwie tylko wtedy, gdy działalność ta jest wykonywana poprzez położony w tym państwie zakład. Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Pekinie dnia 7 czerwca 1988 r. (Dz. U. z 1989 r. Nr 13, poz. 65), w rozumieniu tej umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę przedsiębiorstwa, za pomocą której przedsiębiorstwo wykonuje całkowicie lub częściowo swoją działalność.

Natomiast w świetle art. 5 ust. 3 lit. b) ww. umowy określenie "zakład" obejmuje również świadczenie usług, włączając usługi konsultacyjne świadczone przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa za pośrednictwem pracowników albo innego personelu w drugim Umawiającym się Państwie, pod warunkiem że taka działalność, w ciągu jakiegokolwiek okresu 12 miesięcy, będzie prowadzona w stosunku do tego samego przedsięwzięcia lub związanego z nim w okresie lub okresach trwających łącznie dłużej niż 6 miesięcy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. umowy zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 lit. a) ww. umowy jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami tej umowy może być opodatkowany w Chinach, to Polska - z zastrzeżeniem postanowień liter b)-d) tego ustępu - zwolni taki dochód od opodatkowania. Jednocześnie z art. 23 ust. 1 lit. d) wynika, iż jeżeli zgodnie z postanowieniami tej umowy uzyskany dochód osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, to Polska może przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu tej osoby zastosować stawkę podatku, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był zwolniony od opodatkowania.

Artykuł 30c ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a dochody te nie są zwolnione od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż wnioskodawca prowadzi na terenie Chin działalność gospodarczą przez położony tam zakład. W związku z tym dochody uzyskane z tytułu tejże działalności są opodatkowane w Chinach, a w Polsce, stosownie do postanowień cytowanego art. 23 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, są zwolnione z opodatkowania.

W konsekwencji, na gruncie przedmiotowej sprawy nie znajdzie zastosowania art. 30c ust. 4, zawierający uregulowania dotyczące dochodów, które nie są zwolnione od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zatem w sytuacji, gdy wnioskodawca prowadzi w Polsce pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg 19% stawki liniowej oraz równocześnie osiąga dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w Chinach, zwolnione z opodatkowania w Polsce w świetle postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to dochód ten nie będzie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego wnioskodawcy w Polsce z uwagi na brak progresywnej skali opodatkowania w tym przypadku.

Nie sposób jednakże zgodzić się z przedstawionym we wniosku stanowiskiem wnioskodawcy, iż przychody uzyskane z działalności prowadzonej na terenie Chin należy wykazać w załączniku PIT/ZG oraz zeznaniu PIT-36L wraz z zapłaconym w Chinach podatkiem dochodowym. Wykazaniu w ww. zeznaniu (oraz załączniku) podlegają bowiem dochody, o których mowa w art. 30c ust. 4 i 5 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl