IBPB1/415-360/08/ESZ - Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym dochodów uzyskanych przez spółkę jawną ze świadczenia przez tę spółkę usług zarządzania, doradzania i kierowania innym podmiotem gospodarczym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-360/08/ESZ Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym dochodów uzyskanych przez spółkę jawną ze świadczenia przez tę spółkę usług zarządzania, doradzania i kierowania innym podmiotem gospodarczym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 7 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19 % podatkiem liniowym dochodów uzyskanych przez Spółkę jawną ze świadczenia przez tą Spółkę usług zarządzania, doradzania i kierowania innym podmiotem gospodarczym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19 % podatkiem liniowym dochodów uzyskanych przez Spółkę jawną ze świadczenia przez tą Spółkę usług zarządzania, doradzania i kierowania innym podmiotem gospodarczym. W dniu 7 maja 2008 r. uzupełniono wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jawna świadczy, poprzez swych wspólników, na podstawie umowy z dnia 19 lutego 2008 r., usługi zarządzania i doradztwa na rzecz innego podmiotu gospodarczego - spółki prawa handlowego.

W ramach tych usług, Spółka jawna wykonuje m.in. poniższe czynności:

1.

prowadzenie działalności gospodarczej z najwyższą starannością sumiennego kupca uwzględniającą zawodowy charakter świadczonych przez niego usług oraz dbając o interesy Spółki;

2.

przygotowanie i wdrożenie strategii rozwoju Spółki;

3.

opracowanie, w porozumieniu z organami Spółki, wykazu corocznych zadań gospodarczych i ich realizację;

4.

reprezentowanie Spółki, na podstawie posiadanych uprawnień, składanie i przyjmowanie świadczeń woli, podpisywanie w jej imieniu na zasadach określonych we właściwych aktach, w tym także wszczynanie i prowadzenie spraw niezbędnych do obrony jej interesów;

5.

kierowanie i nadzorowanie, a także bieżąca analiza działalności Spółki;

6.

nadzór nad terminowym wykonywaniem zobowiązań Spółki;

7.

wypełnianie obowiązków wynikających z funkcji pracodawcy;

8.

rzetelne prowadzenie dokumentacji Spółki, w tym rejestru spraw, umów, porozumień, uchwał, protokołów z posiedzeń organów Spółki i ich archiwizowanie;

9.

identyfikacja, usuwanie zauważonych usterek i wadliwości w procesie, organizacji, porządku pracy, w organizacji stanowisk pracy, w funkcjonowaniu i działalności Spółki;

10.

dokonywanie bieżącej oceny i charakterystyki oferowanych przez Spółkę na rynku, w porównaniu z przedsiębiorstwami konkurencyjnymi, wyrobów/produktów/usług i w związku z tym podejmowanie działań zwiększających ich atrakcyjność/jakość/oryginalność/innowacyjność;

11.

prowadzenie odpowiedniej, bieżącej i długofalowej polityki kadrowej, a więc racjonalizacja zatrudnienia (przyjęcia i zwolnienia z pracy, przesunięcia pracowników z działu do działu w ramach Spółki), awanse i degradacje, opracowanie metod rekrutacji i doboru kadr, a także metodologii i systemu ocen pracowniczych wykluczających uznaniowość, przypadkowość i dowolność, a opartych o precyzyjne kryteria, nadzorowanie ruchu i struktury wynagrodzeń, planowanie karier, zasad szkoleń, kształcenia, rozwoju i doradztwa personelowi, tworzenie właściwych stosunków w zespołach ludzkich i atmosfery motywującej pracowników do wydajnej pracy oraz ich identyfikacji z celami Spółki, strategią jej rozwoju.

Za świadczone na rzecz ww. Spółki z o.o. usługi, Spółce jawnej przysługuje wynagrodzenie. Spółka ta jest uprawniona do wystawiania z tego tytułu odpowiedniej faktury VAT i obciążania nią Spółki z o.o. Ponadto wspólnicy Spółki jawnej uzyskiwać będą przychody z tytułu zysków otrzymywanych z przysługujących im udziałów w tej Spółce. Zgodnie z § 8 umowy Spółki jawnej udziały każdego ze wspólników w majątku Spółki, jak również w jej zyskach i stratach są proporcjonalne do wniesionych wkładów i wynoszą po 1/3. Wspólnicy Spółki osobowej są równocześnie wspólnikami Spółki z o.o., oraz jej członkami zarządu. Wnioskodawcy do dnia 31 grudnia 2007 r. osiągali przychody z tytułu świadczenia usług zarządzania na rzecz Spółki z o.o. w ramach stosunku pracy. Od dnia 31 grudnia 2007 r. żaden ze wspólników Spółki jawnej nie świadczy usług zarządzania i doradztwa na rzecz Spółki z o.o. w ramach stosunku pracy. Wykonują oni jedynie czynności z tytułu pełnienia funkcji członków zarządu Spółki z o.o. wynikające z obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności z ustawy - Kodeks spółek handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, wynagrodzenie wypłacane Spółce jawnej przez Spółkę z o.o. z tytułu wykonywania usług zarządzania i doradztwa, będzie mogło zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej wspólników Spółki jawnej (uzyskiwany przez nich w postaci udziału w zyskach w Spółce jawnej) i czy w konsekwencji wspólnicy świadczący w ramach tej Spółki usługi zarządzania przedsiębiorstwem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - będą mogli wybrać, zgodnie z treścią art. 9a ust. 2 w zw. z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, począwszy od 2009 r., sposób opodatkowania swych przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w takiej spółce, stawką liniową w wysokości 19 % podstawy obliczenia podatku.

Zdaniem wnioskodawcy działalność prowadzona przez Spółkę jawną może zostać zakwalifikowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka świadczy swe usługi poprzez swych wspólników, którzy działają we własnym imieniu, w zorganizowany i ciągły sposób. Spełnione są tym samym przesłanki cyt. wyżej przepisu. Jako, że podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania Spółką z o.o. jest Spółka jawna, przychody uzyskane z tego tytułu przez wspólników Spółki jawnej, w postaci udziału w jej zyskach - również będą stanowiły przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie przychód z działalności wykonywanej osobiście. Wnioskodawcy są wspólnikami Spółki jawnej. Przedmiotem usług świadczonych przez tę spółkę, poprzez jej wspólników, jest m.in. zarządzanie oraz doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W myśl art. 22 Kodeksu spółek handlowych, spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową. Każdy wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką, z uwzględnieniem art. 31 Kodeksu spółek handlowych. Spółka jawna jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej i może zaciągać zobowiązania we własnym imieniu i samodzielnie występować jako strona umów w obrocie gospodarczym.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

*

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

*

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

*

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-

wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Ponadto w odniesieniu do zakresu usług świadczonych w ramach zawartej w dniu 19 lutego 2008 r. umowy o świadczenie usług zarządzania Spółką z o.o., wnioskodawcy uważają, iż nie są łącznie spełnione negatywne przesłanki wskazane w art. 5b ust. 1 cyt. wyżej ustawy wyłączające prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl powołanego przepisu za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

*

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

*

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

*

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z treścią § 2 umowy o zarządzanie z dnia 19 lutego 2008 r. łączącej Spółkę jawną, ze Spółką z o.o. Zarządca (Spółka jawna) wykonuje czynności objęte umową wg swego uznania, w siedzibie Spółki, w miejscu swojego zamieszkania lub pobytu, a także w każdym innym miejscu, w którym będzie to konieczne do wykonania tej umowy. Czynności objęte więc umową o świadczenie usług zarządzania nie są wykonywane przez Spółkę jawną ani pod kierownictwem, ani w czasie i miejscu wyznaczonym przez zlecającego (Spółkę z o.o.)

Istotnym jest również, iż Zarządca (Spółka jawna) - stosownie do § 13 umowy o zarządzanie z dnia 19 lutego 2008 r. - ponosi odpowiedzialność nie tylko za wszelkie szkody wyrządzone Spółce z o.o. wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z łączącej strony umowy, ale również wobec osób trzecich, za rezultat czynności realizowanych w ramach tej umowy i za ich wykonanie oraz za wszelkie wyrządzone tym osobom z tego tytułu szkody. Zarządca (Spółka jawna) prowadząc swą działalność ponosi także pełne ryzyko gospodarcze z działalnością tą związane. Z powyższego wynika, iż nie zachodzi nie tylko łączne spełnienie wymienionych w art. 5b ust. 1 cyt. ustawy przesłanek wykluczających czynności spod czynności wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, ale i osobno żadna z przywołanych przesłanek negatywnych nie jest realizowana. Równocześnie należy wskazać, iż w myśl art. 5b ust. 2 cyt. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej). Uzyskane przez Spółkę jawną wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki z o.o. wypłacane jej będzie na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT. Wynagrodzenie to nie może być zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście przez wspólników Spółki jawnej, ponieważ będzie uzyskiwane w ramach prowadzonej przez Spółkę jawną działalności, a nie zaś działalności prowadzonej osobiście przez jej wspólników W konsekwencji dochody z tytułu zawartej pomiędzy spółkami umowy o zarządzanie i doradztwo nie będą osiągane bezpośrednio przez wspólników, ale stanowić będą dochód samej Spółki jawnej, który dopiero zostanie rozdysponowany pomiędzy wspólników Spółki jawnej jako przynależny im udział w zysku tej spółki. W świetle wskazanych wyżej okoliczności, zdaniem wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne - wspólników spółki jawnej, z tytułu świadczenia przez Spółkę jawną usług w zakresie zarządzania, dla innych podmiotów gospodarczych, w tym w szczególności na rzecz Spółki z o.o., stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a przychód każdego ze wspólników z tego źródła, jest proporcjonalny do jego prawa w udziale w zyskach. Tym samym wnioskodawca uważa, iż w przypadku świadczenia usług zarządzania i doradztwa przez Spółkę jawną, jej wspólnicy, będący osobami fizycznymi, będą mieli prawo wybrać, zgodnie z treścią art. 9a ust. 2 w zw. z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w takiej Spółce, podatkiem liniowym w wysokości 19 %.

Stosownie do postanowień art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Równocześnie zdaniem wnioskodawcy, opisane wyżej uprawnienie nabędą oni dopiero w styczniu 2009 r., z uwagi na okoliczność, iż do grudnia 2007 r. świadczyli oni usługi zarządzania na rzecz Spółki z o.o., w ramach stosunku pracy. Natomiast od 2008 r. uzyskiwać będą przychody z tytułu prawa do udziału w zysku spółki nie mającej osobowości prawnej za świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy (Spółki z o.o.), odpowiadających czynnościom, które wykonywali w roku poprzedzającym rok podatkowy. Opisany wyżej stan faktyczny w zasadzie zbieżny jest ze stanem, który był przedmiotem interpretacji wydanej w dniu 26 czerwca 2007 r. przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku w sprawie o sygn. RO-XV/p.d.o.f.-209/210/JB/07, w której organ ten wskazał, iż przychód uzyskiwany z tytułu świadczenia usług zarządzania na podstawie umowy zawartej miedzy Spółką jawną, a Spółka z o.o. stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, tym samym przychody uzyskane przez wspólnika Spółki jawnej (będącego równocześnie wspólnikiem i członkiem zarządu Spółki z o.o.) nie będą przychodami z działalności wykonywanej przez niego osobiście, lecz przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej i jako takie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem liniowym w wysokości 19 %.

Przedstawione wyżej stanowisko wnioskodawcy w zakresie przyjęcia, iż:

*

przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług w zakresie zarządzania kapitałową spółką prawa handlowego przez wspólników spółek osobowych, stanowią ich przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej

*

wspólnikom Spółki jawnej przysługiwać będzie uprawnienie do dokonania przez nich wyboru opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w spółce jawnej, podatkiem liniowym w wysokości 19 %, od 2009 r., zgodne jest z dominującym w tym zakresie poglądem organów podatkowych. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca, powołuje interpretacje przepisów prawa podatkowego, wydane przez:

1.

Urząd Skarbowy w Gostyniu, sygn. PD/415-22/07, w dniu 21 września 2007 r., w której organ ten wskazał, iż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskane przez wspólnika spółki jawnej z tytułu świadczenia przez tę spółkę usług zarządzania przedsiębiorstwem sp. z o.o., nie będą stanowiły jego przychodu z działalności wykonywanej osobiście, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości proporcjonalnej do jego prawa do udziału w zysku,

2.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie, sygn. I US I /415-42/07, w dniu 28 września 2007 r., w której organ ten wskazał, iż świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskane przez osoby fizyczne-wspólników spółki jawnej z tytułu świadczenia usług w zakresie zarządzania, dla innych podmiotów gospodarczych, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,

3.

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB1/415-99/07-2/AM, w dniu 5 listopada 2007 r., w której organ ten wskazał, iż wynagrodzenie wypłacane spółce jawnej przez Klub sportowy z tytułu świadczonych usług będzie stanowiło przychód wspólników Spółki z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,

4.

Urząd Skarbowy Poznań-Winogrady, sygn. DG/415-87/06, w dniu 8 stycznia 2007 r., w której organ ten wskazał, iż w przypadku świadczenia usług zarządzania przez spółkę jawną, wspólnicy tej spółki będący osobami fizycznymi mają prawo do opodatkowania uzyskanego dochodu podatkiem liniowym w wysokości 19 %,

5.

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu, sygn. PDF 1/415-7/07, w dniu 29 maja 2007 r., w której organ ten wskazał, iż przychody uzyskane przez wspólnika spółki jawnej, w sytuacji wykonywania przez spółkę jawną usług zarządzania na podstawie umowy zawartej ze spółka z o.o., mogą być opodatkowane podatkiem liniowym wg stawki 19 %, jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,

6.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku, sygn. RO-XV/p.d.o.f.-209/210/JB/07, w dniu 26 czerwca 2007 r. w której organ ten wskazał, iż przychód uzyskiwany z tytułu świadczenia usług zarządzania na podstawie umowy zawartej między spółką jawną a spółką z o.o. stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, tym samym uzyskane przez wspólnika spółki jawnej przychody nie będą przychodami z działalności wykonywanej przez niego osobiście, lecz przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej i jako takie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem liniowym w wysokości 19 %,

7.

Urząd Skarbowy Warszawa-Praga, sygn. 1434/DD2/415/27/2007, w dniu 29 sierpnia 2007 r., w której organ ten wskazał, iż przychody otrzymywane z tytułu świadczenia usług zarządzania przez spółkę jawną dla spółki akcyjnej nie są przychodami z działalności wykonywanej przez wspólnika spółki jawnej osobiście, lecz przychodami z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej spółki,

8.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów, sygn. 1433/NG/GFA/I/415-106/05/06/WR, w dniu 14 marca 2006 r., w której organ ten wskazał, iż osoby fizyczne będące wspólnikami spółki komandytowej osiągające przychody z usług w zakresie zarządzania nie osiągają przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie osoby te mogą opłacać podatek dochodowy wg stawki 19 % z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie zarządzania,

9.

Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście, sygn. 1449/1 CG/415-33/07/i-41/EW, w dniu 4 września 2007 r., w której organ ten wskazał, iż wspólnik uzyskujący przychody z udziału w zysku w spółce komandytowej świadczącej usługi w zakresie zarządzania i doradztwa biznesowego ma prawo wybrać formę opodatkowania, o której mowa w art. 30c ustawy (podatek liniowy) przy spełnieniu warunku wymienionego w art. 9a ust. 2 ustawy,

10.

Urząd Skarbowy Warszawa-Bemowo, sygn. US.1431.DGI/412-40-223/07/UD, w dniu 19 września 2007 r., w której organ ten wskazał, iż przychody uzyskane z tytułu udziału w spółce jawnej w zakresie zarządzania spółka akcyjną świadczone wyłącznie przez wspólników spółki jawnej, będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, tym samym jeżeli zostaną zachowane warunki określone w art. 9a ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to dochody osiągane przez wspólnika spółki jawnej w zakresie zarządzania można opodatkować na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, tj. według stawki liniowej 19 %.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest:

*

działalność wykonywana osobiście,

*

pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ustawy). Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania dochodów 19 % podatkiem liniowym dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Istotnym jest zatem ustalenie z jakiego źródła przychodu wspólnicy Spółki jawnej uzyskują przychód. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

*

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

*

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

*

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7. Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy, pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia pozostaje forma prawna w jakiej podatnik prowadzi działalność gospodarczą. W konsekwencji, również wówczas, gdy przychody z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze osiągane są w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie spółki cywilnej, jawnej czy komandytowej, ich źródłem dla wspólnika jest działalność wykonywana osobiście. Przy klasyfikowaniu przychodów z tytułu kontraktów menedżerskich do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, bez znaczenia pozostaje także okoliczność, czy przedmiotowe usługi świadczone są samodzielnie czy przy udziale osób trzecich np. sekretarki, zleceniobiorców, asystentów czy też wspólnika spółki osobowej. Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; uzyskane przez niego przychody są przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże przychodu uzyskanego w ramach działalności wykonywanej osobiście. Ustawodawca, w treści cyt. przepisu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost wyraził pogląd, iż przychody z tytułu umów o charakterze opisanym w tym przepisie, bez względu na formę organizacyjną, w jakiej są wykonywane, stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z literalnym brzmieniem cytowanego przepisu, przychody z tego rodzaju umów, nawet gdy usługi świadczone są przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie, zawsze stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście. Identycznie należy kwalifikować usługi świadczone przez podatnika, który jest wspólnikiem spółki jawnej. Taka kwalifikacja przychodów z tytułu umów, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika przede wszystkim z osobistego charakteru usług zarządzania przedsiębiorstwem. Menedżer to osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub jego częścią na podstawie czasowego kontraktu. Czynności zarządcze wiążą się z określoną osobą, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę jawną. Reasumując, z uwagi na bezspornie osobisty charakter kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę jawną. Z tych powodów usługi zarządzania czy kontrakt menedżerski, nawet wówczas, kiedy zawierany jest z osobami fizycznymi występującymi jako autonomiczne podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorcami prowadzącymi zarejestrowaną działalność gospodarczą na własny rachunek w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, również w przypadku wykonywania czynności zarządczych przy merytorycznej pomocy osób trzecich, nie traci osobistego charakteru. Prawnopodatkowej kwalifikacji przychodów z tytułu umów o zarządzanie, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze nie zmienia również okoliczność, że podatnik tego rodzaju przychody osiąga z tytułu udziału w osobowej spółce cywilnej, jawnej czy komandytowej. Przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyłączenia w tym zakresie, zatem również w takim przypadku, przedmiotowe przychody zalicza do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest regulacją szczególną. Wyłącza zatem, w zakresie swej dyspozycji możliwość zastosowania przepisu ogólnego, jakim jest art. 8 ust. 1 ww. ustawy, dotyczący m.in. przychodów z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną. Przychody uzyskane z tytułu wykonywania usług zarządzania przez osobę będącą wspólnikiem spółki osobowej są więc przychodami tej osoby ze źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, nie zaś z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną. Wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego rodzaju umów winno więc być wypłacone osobie, która świadczy usługi, a nie spółce, w której ta osoba jest wspólnikiem, skoro, jak już uprzednio wykazano, usług tych spółka świadczyć nie może. Konsekwencją powyższych ustaleń jest brak możliwości zaliczenia przychodów z usług zarządzania wykonywanych przez podatnika w ramach spółki jawnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a co za tym idzie, brak jest możliwości opodatkowania dochodu ze świadczenia tego rodzaju usług stawką 19 %, w sposób przewidziany w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadmienić należy, iż Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 19 lipca 2007 r. sygn. akt K 11/06 stwierdził m.in., iż.: " (...) za przychody z działalności wykonywanej osobiście ustawodawca uznał przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej zbiorczo: umowy menedżerskie), w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, wyłączając jednak przychody członków zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (niezależnie od sposobu ich powoływania). (...) Ustawodawca przyjął założenie, w myśl którego - dla celów podatkowych - przychody z umów menedżerskich są przychodami z działalności wykonywanej osobiście. (...) ustawodawca nie ograniczył podatnikom możliwości zawierania umów menedżerskich, postanowił zaś tylko, że bez względu na to, czy zostaną one zawarte w ramach działalności gospodarczej, czy też poza nią, przychody z tytułu ich wykonywania będą zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście i opodatkowane według jednakowych zasad. (...) ustawodawca jednoznacznie wyłączył możliwość kwalifikowania przychodów z umów menedżerskich, nawet tych zawieranych w ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej, jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej."

Pamiętać przy tym należy, iż zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Oznacza to, że nie istnieje żadna droga odwołania się od orzeczenia, a orzeczenie jest wiążące, czyli rodzi obowiązek wykonywania dla wszystkich adresatów (wywiera skutki erga omnes).

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych i dołączonych do wniosku postanowień i decyzji organów podatkowych w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów informuje, iż zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organów, których nie dotyczą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku wnioskodawcą jest Spółka jawna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl