IBPB1/415-346/11/WRz - Określenie momentu uzyskania przychodu z tytułu przedpłaty na zamówiony towar.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-346/11/WRz Określenie momentu uzyskania przychodu z tytułu przedpłaty na zamówiony towar.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku opatrzonym datą 16 luty 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 6 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu przedpłaty na zamówiony towar - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu przedpłaty na zamówiony towar.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od stycznia 2011 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym uiszczanym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca jest również podatnikiem podatku od towarów i usług.

Klienci zamawiają towar drogą mailową i dokonują przedpłaty w wysokości 100% wartości zamówienia. Wysyłka dokonywana jest po kilku dniach, przy czym wysyłka na rzecz osób fizycznych nie jest potwierdzana fakturą. W celu skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów prowadzona jest ewidencja dowodów zapłaty zgodna z zapisami rozporządzenia Ministra Finansow w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z ewidencji tej wynika m.in. data wpływu przedpłaty oraz data wysyłki towaru. Wysyłki dokonywane na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawca dokumentuje natomiast fakturami wystawianymi w dniu wpływu przedpłaty na rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jakie jest prawidłowe ustalenie daty uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych:

1.

w przypadku wysyłek na rzecz osób nieprowadzących działalności - datą powstania przychodu jest dzień wydania rzeczy (wysyłki), czy uregulowania należności będącej przedpłatą.

2.

czy przy ustalaniu przychodu należy stosować zasadę wyrażoną w art. 14 ust. 3 i nie zaliczać do przychodów pobranych wpłat na poczet dostaw, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, w związku z niejasnym określeniem "następny okres sprawozdawczy".

3.

kiedy powstanie przychód w przypadku gdy:

* towar zamówiono drogą mailową np. w dniu 20 stycznia 2011 r.,

* przedpłata wpłynęła na konto w dniu 20 stycznia 2011 r.,

* towar został wysłany w dniu - 2 lutego 2011 r.,

4.

w przypadku wysyłek na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą - datą powstania przychodu jest dzień wpływu środków, wystawienia faktury potwierdzającej 100% przedpłatę, czy dzień wydania rzeczy (wysyłki).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadkach kiedy na rachunek bankowy wpłynęła przedpłata stanowiąca 100% należności, powinno się stosować zasadę wyrażoną w art. 14 ust. 1c pkt 2 i opodatkowywać podatkiem dochodowym wartość wynikającą z sumy uregulowanych należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 1c ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, a co za tym idzie w związku z brzmieniem cyt. powyżej art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. także ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1h oraz 1i powołanej ustawy, które to przepisy nie mają jednak zastosowania na gruncie przedmiotowej sprawy.

W związku z powyższym datę powstania przychodu, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy określić zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści tego przepisu wynika wprost, iż moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cytowanym przepisie, w tym m.in. z otrzymaniem należności, a więc i z przelewem na konto Wnioskodawcy przedpłaty stanowiącej 100% należności za zamówiony towar. Zauważyć przy tym należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie znajduje zastosowania przepis art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. Otrzymania przedpłaty w wysokości 100% należności za sprzedany towar, jeżeli otrzymanie takie ma definitywny (niezmienny) charakter nie sposób bowiem uznać za wpłaty, zaliczki lub należności na poczet dostaw towarów w następnych okresach sprawozdawczych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż skoro na gruncie przedmiotowej sprawy w istocie na konto Wnioskodawcy wpływają przedpłaty za zamówiony towar, stanowiące 100% należności za ten towar, to o ile przedpłaty te mają charakter definitywny, powstanie przychodu ze sprzedaży wysyłkowej towarów dokonanej zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących jak i nie prowadzących działalności gospodarczej następuje zgodnie z zasadą wyrażoną w treści art. 14 ust. 1c pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc w dacie otrzymania należności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl