IBPB1/415-338/08/KB (KAN-4064/04/08/KAN-5105/05/08) - Wydatki na prowizję i odsetki od kredytu na zakup nieruchomości a koszty uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-338/08/KB (KAN-4064/04/08/KAN-5105/05/08) Wydatki na prowizję i odsetki od kredytu na zakup nieruchomości a koszty uzyskania przychodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M., przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 20 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zapłatę prowizji oraz odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zapłatę prowizji oraz odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 14 maja 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 20 maja 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z kończącym się okresem wynajmu domu, który jest obecnie siedzibą firmy, wnioskodawca postanowił zakupić dom na rynku wtórnym, który po jego adaptacji stałby się nową siedzibą firmy. W związku z brakiem możliwości zaciągnięcia kredytu na dłuższy okres niż 15 lat wnioskodawca zakupił wraz z żoną jako osoby fizyczne budynek mieszkalny, na który zaciągnęli kredyt mieszkaniowy. Obecnie wnioskodawca postanowił przekazać zakupioną nieruchomość do swojej firmy, wprowadzając ją do ewidencji środków trwałych oraz rozpocząć adaptację parteru domu na biura - czyli siedzibę firmy. Góra budynku byłaby wynajmowana osobom trzecim przez firmę wnioskodawcy, co stanowiłoby dodatkowy przychód tejże firmy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

*

między wnioskodawcą i jego żoną nie ma ustanowionej rozdzielności majątkowej, więc przedmiotowy budynek stanowi majątek wspólny małżonków, żona wyraziła zgodę na wprowadzenie go do firmy prowadzonej przez wnioskodawcę,

*

żona wnioskodawcy nie prowadzi obecnie pozarolniczej działalności gospodarczej,

*

przedmiotowa nieruchomość została wprowadzona do środków trwałych jako budynek niemieszkalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki i prowizję od udzielonego kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na zakup budynku mieszkalnego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych (który po adaptacji będzie m.in. siedzibą firmy oraz część pomieszczeń będzie wynajmowana przez firmę) wnioskodawca może zaliczyć do kosztów działalności gospodarczej?

Zdaniem wnioskodawcy może wliczyć w koszty odsetki od kredytu przyznanego na prywatne cele mieszkaniowe, ponieważ otrzymany kredyt faktycznie przeznaczył na potrzeby firmy - zakup środka trwałego (domu), który będzie siedzibą firmy oraz część pomieszczeń będzie wynajmowana. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał szereg postanowień naczelników urzędów skarbowych, będących pisemnymi interpretacjami przepisów prawa podatkowego, jak również orzecznictwo sądów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

*

musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

*

nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów;

*

musi być należycie udokumentowany.

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Stosownie do treści art. 22f ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b. Przy czym, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia (art. 22g ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22g ust. 3 ww. ustawy za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Nie stanowią kosztów uzyskania przychodów naliczone, lecz niezapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów) - art. 23 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy.

Stosownie natomiast do art. 23 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Z powyższego wynika, iż aby prowizja oraz odsetki od kredytu mogły stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zaciągnięty kredyt musi pozostawać w związku z uzyskiwanymi przez wnioskodawcę z tego źródła przychodami a prowizja i odsetki od kredytu muszą zostać faktycznie zapłacone i nie zwiększać kosztów inwestycji. Przy czym w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, z uwagi na fakt, iż zakupiona nieruchomość została w całości przeznaczona na potrzeby prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i zaliczona do środków trwałych, bez znaczenia pozostaje fakt, iż uzyskany kredyt jest kredytem mieszkaniowym a wnioskodawca otrzymał go jako osoba fizyczna a nie podmiot gospodarczy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym prowizja oraz odsetki od kredytu podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w dwojaki sposób:

*

prowizja oraz odsetki od kredytu naliczone i zapłacone przed wprowadzeniem przedmiotowej nieruchomości do ewidencji środków trwałych prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej powiększają wartość początkową tegoż środka trwałego i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności poprzez odpisy amortyzacyjne,

*

odsetki od kredytu zapłacone po wprowadzeniu tej nieruchomości do ewidencji środków trwałych podlegają bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl