IBPB1/415-322/08/ZK (KAN-3916/04/08 KAN-6717/07/08) - Skutki składowania części wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w magazynach poza terenem strefy oraz możliwość zaliczenia kosztów wynajęcia tych magazynów do kosztów związanych z działalnością strefową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-322/08/ZK (KAN-3916/04/08 KAN-6717/07/08) Skutki składowania części wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w magazynach poza terenem strefy oraz możliwość zaliczenia kosztów wynajęcia tych magazynów do kosztów związanych z działalnością strefową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana R., przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 3 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych składowania części wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w magazynach poza terenem strefy oraz możliwości zaliczenia kosztów wynajęcia tych magazynów do kosztów związanych z działalnością strefową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych składowania części wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w magazynach poza terenem strefy oraz możliwości zaliczenia kosztów wynajęcia tych magazynów do kosztów związanych z działalnością strefową. Wniosek powyższy zawierał braki formalne. Dlatego też, pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 3 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki cywilnej, prowadzącej działalność gospodarczą na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 29 grudnia 2000 r. (udzielonego do dnia 30 listopada 2017 r.), w związku z czym korzysta ze zwolnień i preferencji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na tzw. "starych zasadach", tj. w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej. Wspólnicy Spółki cywilnej (a więc także wnioskodawca) korzystają zatem ze zwolnienia dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w rozporządzeniu strefowym, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., gdyż Spółka zrealizowała inwestycje wskazane w zezwoleniu strefowym. Należy również dodać, iż Spółka jest tzw. małym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej.

Ze względu na niewystarczającą powierzchnię magazynową do składowania wyrobów własnych wyprodukowanych przez Spółkę cywilną na terenie strefy zgodnie z zezwoleniem, Spółka zamierza wynająć od podmiotów zewnętrznych magazyny na składowanie (przechowywanie) tych wyrobów poza terenem strefy. Moment wydania wyprodukowanych na terenie strefy wyrobów z magazynu Spółki cywilnej znajdującego się w strefie do magazynów wynajętych poza terenem strefy będzie stanowił przesunięcie magazynowe w ramach Spółki. Wyroby mają być faktycznie sprzedawane do kontrahentów zewnętrznych zarówno z magazynu strefowego jak i z magazynów znajdujących się poza strefą. Składowanie (przechowywanie) wyrobów w magazynach znajdujących się poza terenem strefy oraz dokonywanie z takich magazynów sprzedaży do kontrahentów zewnętrznych ma usprawnić działalność Spółki cywilnej pod względem logistycznym, gdyż przede wszystkim umożliwi rozładowanie magazynu strefowego. W tym celu Spółka zamierza, na podstawie umów o pracę zatrudnić osoby do obsługi magazynów znajdujących się poza terenem strefy wskazując w tych umowach jako miejsce wykonywania pracy miejsca, w których będą zlokalizowane konkretne magazyny pozastrefowe.

W uzupełnieniu ww. wniosku wnioskodawca wskazał, iż:

Przedmiotem działalności Spółki cywilnej, zgodnie z udzielonym zezwoleniem strefowym, jest działalność produkcyjna i usługowa określona następującymi pozycjami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a mianowicie: 24.3 Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy, 24.5 Gliceryny, środki myjące i czyszczące, wyroby kosmetyczne i toaletowe, 24.66 Produkty chemiczne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, 26.26 Wyroby ceramiczne ogniotrwałe, 26.24 Wyroby ceramiczne dla celów technicznych, pozostałe, 26.40 Cegły, dachówki i pozostałe ceramiczne materiały budowlane, 26.61 Wyroby betonowe dla celów budowlanych, 28.7 Wyroby metalowe gotowe pozostałe.

Zezwolenie zostało udzielone do dnia 30 listopada 2017 r. W zezwoleniu strefowym ustalono również następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej, a mianowicie:

1.

zatrudnienie do 31 grudnia 2002 r. 30 osób na pełny etat,

2.

poniesienie wydatków inwestycyjnych, rozumianych zgodnie z § 2 rozporządzenia strefowego w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., o wartości 3.000.000 zł (słownie: trzy miliony złotych) w następujących terminach: a) do dnia 30 czerwca 2002 r. 2.000.000 zł (słownie: dwa miliony złotych), b) do dnia 31 grudnia 2002 r. dalszy 1.000.000 zł (słownie: jeden milion złotych) co daje łączną kwotę 3.000.000 zł, c) przestrzeganie Regulaminu K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy,

3.

termin rozpoczęcia działalności na terenie strefy - określonej w zezwoleniu - nastąpi do dnia 31 stycznia 2003 r.

Decyzją Ministra Gospodarki Nr,.. z dnia 5 września 2002 r. w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, dokonano pewnych zmian w zezwoleniu strefowym, a mianowicie:

1.

zatrudnienie do dnia 31 grudnia 2003 r. 30 osób na pełny etat,

2.

poniesienie wydatków inwestycyjnych: a) do dnia 30 czerwca 2003 r. 2.000.000 zł (słownie: dwa miliony złotych), b) do dnia 31 grudnia 2003 r. dalszy 1.000.000 zł (słownie: jeden milion złotych),

3.

termin rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie strefy - określonej w zezwoleniu - nastąpi do dnia 31 stycznia 2004 r. Wnioskodawca podkreśla, że cykl produkcyjny realizowany przez Spółkę cywilną jest ograniczony do terytorium strefy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wynajęcie przez Spółkę cywilną od podmiotów zewnętrznych magazynów poza terenem strefy i przekazanie tam do składowania (przechowywania) części wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy, spowoduje utratę przez wspólników tej Spółki zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, określonego w § 5 ust. 1 rozporządzenia strefowego, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., tj. z tytułu zrealizowanych na terenie strefy inwestycji?

Czy koszty wynajęcia magazynów znajdujących się poza terenem strefy, tj. koszty najmu czy ewentualnie koszty mediów wykorzystywanych w wynajmowanych przez Spółkę cywilną magazynach, są kosztami związanymi z działalnością strefową?

Zdaniem wnioskodawcy, przepis § 5 rozporządzenia strefowego, w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2000 r. stanowił, co następuje:

1.

Dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

2.

Wysokość zwolnienia od podatku dochodowego ustala się na podstawie przepisu ust. 3 lub 4. Podmiot dokonuje wyboru jednej z podstaw zwolnienia i o wybranej podstawie zawiadamia niezwłocznie wydającego zezwolenie oraz urząd skarbowy właściwy w sprawach podatku dochodowego. Wybrana podstawa zwolnienia nie może być zmieniona w ciągu roku podatkowego.

3.

Dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8. W wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 400 tys. EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości.

4.

Zwolnienie od podatku dochodowego wynosi 25% dochodu na każdych dziesięciu pracowników zatrudnionych przez podmiot, jednakże zwolnienie to nie może wynieść mniej niż 25% i nie więcej niż 100% miesięcznego dochodu.

5.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, odnosi się wyłącznie do pracowników zatrudnionych po utworzeniu strefy, w danym miesiącu roku podatkowego. Liczbę pracowników ustala się w przeliczeniu na pełne etaty jako średnią miesięczną.

6.

Zwolnienia, o których mowa powyżej, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy, gdyż tylko taka działalność została określona w zezwoleniu. Obecnie zasada ta została również wyrażona w art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 6 ustawy nowelizującej, począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

1.

zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,

2.

spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,

3.

nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1

- przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

Przeniesienie wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę cywilną na terenie strefy do magazynów pozastrefowych (z których Spółka będzie korzystać na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych np. na podstawie umów najmu), w ocenie wnioskodawcy, nie stanowi prowadzenia działalności gospodarczej poza terenem strefy. Konkretny magazyn pozastrefowy nie będzie bowiem stanowił wyodrębnionej prawnie i organizacyjnie od Spółki jednostki organizacyjnej, a samo przeniesienie (w ramach przesunięcia magazynowego) wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę cywilną na terenie strefy, w ramach zezwolenia strefowego, do takiego magazynu, nie pozbawia tych wyrobów waloru "wyrobu strefowego". Wynajęcie od podmiotu zewnętrznego magazynu poza terenem strefy do składowania części wyprodukowanych w strefie wyrobów stanowi bowiem wyłącznie zakup usługi obcej, której celem jest usprawnienie procesu logistycznego wewnątrz Spółki.

Zaś opisany powyżej "obrót magazynowy" będzie skutkował tylko i wyłącznie koniecznością formalnego zgłoszenia takiego magazynu przez Spółkę (na druku NIP-2) do właściwego urzędu skarbowego. W tym miejscu należy podkreślić, iż wynajęcie magazynu poza terenem strefy nie stanowi żadnej z przesłanek powodujących utratę prawa do przedmiotowego zwolnienia podatkowego, o których mowa w § 5, § 12 i § 13 rozporządzenia strefowego w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., jak również, o których mowa w art. 5 ust. 6 ustawy nowelizującej. Dlatego też wnioskodawca stoi na stanowisku, że wynajęcie przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych magazynów poza terenem strefy i przekazanie tam do składowania (przechowania) części wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy, nie spowoduje utraty przez wspólników tej Spółki zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, określonego w § 5 rozporządzenia strefowego, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.

Z kolei, skoro wynajęcie takich magazynów nie pozbawia wyrobów tam składowanych (przechowanych) waloru "wyrobów strefowych", to, w ocenie wnioskodawcy, również koszty ich wynajęcia stanowią koszty związane z działalnością strefową prowadzoną przez Spółkę. W uzupełnieniu ww. wniosku wnioskodawca wskazał, iż przedstawione powyżej stanowisko uznał za prawidłowe - upoważniony przez Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w interpretacji podatkowej wydanej w dniu 18 czerwca 2008 r. Nr IPPB1/415-432/08-2/EC. Interpretacja ta została wydana na wniosek drugiego wspólnika Spółki cywilnej. Wniosek ten przedstawiał dokładnie taki sam stan faktyczny, jak również takie same pytania i stanowisko podatnika, jak przedstawione przez wnioskodawcę w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. W myśl art. 21 ust. 5a wyżej wymienionej ustawy zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i uzyskuje przychody wyłącznie ze sprzedaży wyrobów własnych wyprodukowanych na terenie strefy zgodnie z zezwoleniem. Ze względu na niewystarczającą powierzchnię magazynową do składowania wyrobów własnych, Spółka zamierza wynająć od podmiotów zewnętrznych magazyny na składowanie (przechowywanie) tych wyrobów poza terenem strefy. Sam fakt składowania tych wyrobów w magazynie poza terenem strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu "produktu strefowego". Korzystanie z obcego magazynu w ramach usługi najmu, nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Składowane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem. Zatem dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu od podatku mają wpływ koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. A więc podstawowym kryterium kwalifikowania kosztów jest cel w jakim zostały one poniesione. W przypadku kosztów związanych z najmem magazynów w celu składowania wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy, należy uznać, że dotyczą one przychodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie strefy. Zatem są kosztem uzyskania przychodów z działalności "strefowej", z której dochody są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reasumując, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę, należy stwierdzić, iż wynajęcie przez Spółkę cywilną od podmiotów zewnętrznych, magazynów poza terenem strefy i przekazanie tam do składowania (przechowywania) części wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy nie spowoduje utraty przez wspólników tej Spółki zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również wynajem ww. magazynów może stanowić koszt wpływający na ustalenie przez podatnika dochodu z działalności gospodarczej, zwolnionego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do wniosku podatnik dołączył kserokopię zezwolenia, decyzji Ministra Gospodarki i interpretacji indywidualnej. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanej przez wnioskodawcę pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzającej, jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie. Nie stanowi ona bowiem źródła prawa i została wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl