IBPB1/415-319/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-319/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W., przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia przychodów z tytułu świadczenia usług zarządzania nieruchomościami do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a w konsekwencji opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia przychodów z tytułu świadczenia usług zarządzania nieruchomościami do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a w konsekwencji opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 4 sierpnia 2006 r. na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników wnioskodawca został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki z o.o., zaś w dniu 28 maja 2007 r., po uzyskaniu absolutorium od Zgromadzenia Wspólników, kolejną uchwałą powołany został na stanowisko Członka Zarządu ww. Spółki, bez prawa do pobierania wynagrodzenia. Zgodnie z umową Spółki do jego obowiązków należy prowadzenie spraw Spółki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz. Jednocześnie zaznaczył, że funkcję zarządczą wykonuje wyłącznie w oparciu o akt powołania.Spółka z o.o. zajmuje się zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami, które są przez nią budowane lub też stanowią własność innych podmiotów gospodarczych, związanych z Grupą Kapitałową S. Z uwagi na posiadane kwalifikacje oraz prowadzoną działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami, wnioskodawca zawiera ze Spółką z o.o. umowy, na podstawie których wykonuje usługi jako zarządca nieruchomości. Prace te wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dochody z działalności ściśle zależą od ilości podpisanych umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody osiągane z tytułu zarządzania nieruchomościami w Spółce, w której wnioskodawca jest Członkiem Zarządu będzie mógł zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej, a następnie opodatkować je na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. 19% podatkiem liniowym.

Zdaniem wnioskodawcy przychody osiągane z tytułu zarządzania nieruchomościami w Spółce, w której jest Członkiem Zarządu, będzie miał prawo zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej oraz będzie miał prawo do opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym. W ocenie wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie wystąpią przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż pełnienie funkcji zarządczej w Spółce z o.o. na podstawie aktu powołania ma charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Jednocześnie zaznacza, że wykonywanie prac na rzecz tej samej Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegających na zarządzaniu nieruchomościami nie odpowiada czynnościom wchodzącym w zakres pełnienia funkcji zarządczych w Spółce z o.o. Nie można zatem tych przychodów uznać za przychody ze źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynności wykonywane przez wnioskodawcę jako zarządca nieruchomości nie są tożsame z czynnościami wykonywanymi jako Członek Zarządu, powołany do prowadzenia spraw Spółki i reprezentowania jej na zewnątrz, w związku z tym uważa co w zdaniu pierwszym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy. Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników wnioskodawca został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki z o.o., a następnie po uzyskaniu absolutorium od Zgromadzenia Wspólników, kolejną uchwałą powołany został na stanowisko Członka Zarządu, bez prawa do pobierania wynagrodzenia. Zgodnie z umową Spółki do jego obowiązków należy prowadzenie spraw Spółki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz. Przedstawiając własne stanowisko wnioskodawca stwierdził m.in., iż pełnienie funkcji zarządczej w Spółce z o.o. na podstawie aktu powołania ma charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Jednocześnie, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wnioskodawca zawiera z ww. Spółką z o.o. umowy, na podstawie których wykonuje usługi jako zarządca nieruchomości.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli sprawowanie przez wnioskodawcę funkcji Członka Zarządu Spółki z o.o. w istocie nie następuje w ramach stosunku pracy (spółdzielczego stosunku pracy), to w takiej sytuacji nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy pozbawiające możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów tzw. podatkiem liniowym. W konsekwencji, bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, jest badanie czy czynności wykonywane przez wnioskodawcę jako zarządca nieruchomości (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) są tożsame z czynnościami wykonywanymi w związku z pełnieniem przez niego funkcji Członka Zarządu.W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przychody uzyskiwane przez wnioskodawcę ze świadczenia usług zarządzania nieruchomościami mogą być zakwalifikowane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą z ww. zastrzeżeniem być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl