IBPB1/415-303/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-303/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana H., przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 grudnia 2007 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu i momentu ujęcia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów, podatku akcyzowego i opłaty skarbowej uiszczonych w związku z nabyciem samochodu, będącego towarem handlowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu i momentu ujęcia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów, podatku akcyzowego i opłaty skarbowej uiszczonych w związku z nabyciem samochodu, będącego towarem handlowym.Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 11 stycznia 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 28 stycznia 2008 r. do tut. Biura wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się sprowadzaniem samochodów z zagranicy w celu dalszej odsprzedaży. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz jest podatnikiem podatku VAT. Sprowadzane samochody nabywa od osób prywatnych nie prowadzących działalności gospodarczej. Od zakupionych samochodów uiszcza opłatę skarbową w wysokości 160 zł, aby otrzymać zaświadczenie VAT-25. Do Urzędu Celnego odprowadza podatek akcyzowy. Ponadto ponosi koszty opłat za otrzymanie tablic rejestracyjnych i ubezpieczenia samochodu. Wartość zakupionego samochodu w euro przelicza wg kursu z dnia zakupu i otrzymaną kwotę wraz z opłatą skarbową (VAT-25) oraz z zapłaconym podatkiem akcyzowym księguje w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów pod datą zawarcia umowy kupna samochodu, pomimo iż opłata skarbowa i podatek akcyzowy zostają uiszczone kilka dni po zakupie samochodu. Pozostałe koszty, takie jak ubezpieczenie i opłaty rejestracyjne księguje w kolumnie 13 Księgi. Koszty ewidencjonuje metodą memoriałową (pod datą wystawienia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy doliczanie do ceny zakupu samochodu zapłaconej akcyzy i kwoty opłaty skarbowej (VAT-25) jest prawidłowe.

2.

Czy pomimo rozbieżności w datach zapłaty akcyzy i opłaty skarbowej (VAT-25) powinien wszystko księgować pod datą z umowy kupna samochodu.

Zdaniem wnioskodawcy, do ceny zakupu samochodu powinien doliczać zapłaconą akcyzę i opłatę skarbową (VAT-25), a łączną kwotę księgować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów pod datą z umowy kupna samochodu (jeżeli wszystkie koszty zostały poniesione w jednym miesiącu). W sytuacji gdy akcyza i opłata skarbowa (VAT-25) zostanie zapłacona w następnym miesiącu (innym niż umowa kupna samochodu), to poniesione koszty powinien zaksięgować także w kolumnie 10 Księgi w miesiącu ich zapłaty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następujące:

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwanej dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) Zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Jak wynika z pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartych w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, zakup towarów handlowych należy wpisać w kolumnie 10 księgi wg ceny zakupu. Przy czym zgodnie z § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia przez cenę zakupu należy rozumieć cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty opusty, inne podobne obniżenia, w przypadku zaś otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku - wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika.

Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych, do ceny zakupu należy zaliczyć zapłacony podatek akcyzowy. Ceny tej nie będzie natomiast stanowić uiszczona opłata skarbowa związana z koniecznością uzyskania zaświadczenia VAT-25, (potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu. Opłata ta, (nie objęta definicją ceny zakupu) winna bowiem zostać ujęta w kolumnie 11 księgi przychodów i rozchodów, przeznaczonej do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia w drodze (por. pkt 11 ww. objaśnień do księgi).Zauważyć przy tym należy, iż wskazane powyżej wyliczenie kosztów ubocznych ma charakter otwarty, przykładowy, jak również, iż wyliczenie to bezpośrednio odnosi się do zawartej w § 3 pkt 3 ww. rozporządzenia ceny nabycia przez którą rozumie się cenę zakupu składnika majątku powiększoną o koszty uboczne związane z zakupem towarów i składników majątku do chwili złożenia w magazynie według ich cen zakupu, a w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze - a więc wydatków wykazywanych odpowiednio w kol. 10 i 11 księgi.

Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Powyższy przepis obowiązuje wszystkich podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, bez względu na metodę jej prowadzenia, co oznacza, iż zarówno zapłacony podatek akcyzowy jak i opłatę skarbową należy ująć w księdze pod datą wystawienia dokumentu potwierdzającego dokonanie ich zapłaty. Zauważyć również należy, iż zgodnie z art. 22 ust. 1 zdanie 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu, a nie z dnia zakupu, jak wskazano w części F. poz. 50 złożonego wniosku.

W świetle powołanych przepisów oraz w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stanowisko wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl