IBPB1/415-272/08/WRz (KAN-3219/03/08) - Jakie skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych wywoła darowizna przedsiębiorstwa na rzecz syna, którego celem jest dalsze kontynuowanie działalności gospodarczej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-272/08/WRz (KAN-3219/03/08) Jakie skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych wywoła darowizna przedsiębiorstwa na rzecz syna, którego celem jest dalsze kontynuowanie działalności gospodarczej?

INTERPRTETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Ch., przedstawione we wniosku z dnia 27 marca a 2008 r. (data złożenia w tut. Biurze 27 marca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 9 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia w drodze darowizny przedsiębiorstwa osoby fizycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2008 r. złożono osobiście w tut. Biurze ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia w drodze darowizny przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 6 kwietnia 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 14 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione między innymi następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabyć od ojca, w ramach darowizny, przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwo to zostanie przekazane na rzecz wnioskodawcy przed likwidacją działalności gospodarczej ojca. Wnioskodawca będzie kontynuował działalność gospodarczą. Cały majątek firmy wraz z zobowiązaniami finansowymi przejmie syn. Wszyscy dotychczasowi zatrudnieni pracownicy nadal będą pracownikami firmy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Jakie skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych wywoła darowizna przedsiębiorstwa na rzecz syna, którego celem jest dalsze kontynuowanie działalności gospodarczej?

2.

Czy nabycie przedsiębiorstwa w drodze darowizny będzie powodowało obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy otrzymany towar i pozostały majątek będzie stanowić koszty uzyskania przychodów po stronie obdarowanego?

(We wniosku pytania powyższe oznaczono Nr 1).

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tym samym otrzymanie przedsiębiorstwa w drodze darowizny nie prowadzi do powstania przychodu u obdarowanego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na to czy podatek od spadków i darowizn zostanie zapłacony, czy nie, np. w związku ze zwolnieniem z tego podatku. Natomiast w kwestii czy otrzymany majątek oraz towary (produkty, materiały, surowce produkcja w toku- zwane dalej towarami) będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów należy stwierdzić, iż stosownie do przepisu art. 22 ust 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Powyższy przepis uzależnia zatem możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów od spełnienia łącznie wymienionych niżej warunków:

-

musi on zostać poniesiony przez podatnika,

-

między poniesionym wydatkiem a osiągniętym lub możliwym do osiągnięcia przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy,

-

nie może on być wskazany w katalogu negatywnym określonym w art. 23 ust. 1 ustawy, tj. wymieniony jako wyłączony spod możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę wartość przedmiotu darowizny towarów nie stanowi kosztu uzyskania przychodu po stronie obdarowanego, gdyż nie został spełniony jeden z warunków, tj. nie poniesiono kosztu nabycia przedmiotu darowizny. Jednakże towary nabyte w drodze darowizny stały się własnością Wnioskodawcy, dlatego też ma on prawo ująć je w ewidencji księgowej (podatkowej księdze przychodów i rozchodów) jako remanent początkowy. Towary objęte spisem z natury winny być wycenione zgodnie z § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) wg cen zakupu lub nabycia albo wg cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia.

Jeśli zaś chodzi o odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, to stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. a ww. ustawy, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, z wyjątkiem nabytych w drodze spadku lub darowizny, jeżeli nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw, lub dochód z tego tytułu jest zwolniony z podatku dochodowego, lub nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.

Z kolei przepis art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych nabytych w drodze darowizny określony został w art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy. Stosownie do uregulowań zawartych w tym przepisie, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych m.in. w drodze darowizny uważa się wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości, wtedy przyjmuje się wartość wynikającą z umowy darowizny. Artykuł 22g ust. 15 ustawy stanowi ponadto, że w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze spadku lub darowizny, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej, nie wyższa jednak od różnicy pomiędzy wartością tego przedsiębiorstwa albo jego zorganizowaną częścią a wartością składników mienia, niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi, określoną dla celów podatku od spadków i darowizn.

W myśl art. 22g ust. 16 ustawy przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 8, 9, 14 i 15, przepis art. 19 stosuje się odpowiednio. W myśl art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Reasumując, w przypadku nabycia przedsiębiorstwa w drodze darowizny wartość początkową poszczególnych środków trwałych (wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa) wyznacza wartość rynkowa tych składników z dnia dokonania darowizny ustalona zgodnie z zasadami określonymi w art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tym że dla celów amortyzacji poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych powołanej wyżej ustawy, łączna wartość początkowa ww. składników (będąca sumą ich wartości rynkowych) nie może być wyższa od różnicy pomiędzy wartością tego przedsiębiorstwa a wartością składników mienia niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Zauważyć jednocześnie należy, iż fakt ujęcia w remanencie, nabytych w drodze darowizny towarów nie uprawnia do ustalenia dochodu w sposób, o którym mowa w pkt 21 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów - wartość remanentu początkowego należy pomniejszyć o wartość nabytych w drodze darowizny towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do treści pisma wnioskodawcy z dnia 15 maja 2008 r., będącego odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 kwietnia 2008 r., a kwestionującego sumę należnych od złożonego wniosku opłat (4 x 75 zł) zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Przy czym można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie. (art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 14f § 1 i 2 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 75 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

W świetle powyższych przepisów, opłata pobierana jest nie tyle od samego wniosku (tj. z tytułu jego rozpatrzenia) ile za wydanie interpretacji indywidualnej. Wielkość opłaty powinna być zatem jednoznacznie wiązana nie z ilością stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) lecz z koniecznością wydania więcej niż jednej interpretacji (por. B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki, "Ordynacja podatkowa - komentarz 2007", str. 150).

Jeżeli zatem treść złożonego wniosku, a zwłaszcza zawarte w nim stanowisko dotyczy regulacji prawnych zawartych w czterech ustawach podatkowych, co zdaniem tut. organu rodzi konieczność wydania czterech interpretacji indywidualnych - to od wniosku tego powinna zostać uiszczona opłata w wysokości czterokrotności opłaty podstawowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl