IBPB1/415-218/08/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-218/08/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P. Ś., przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 11 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży praw majątkowych w postaci świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży praw majątkowych w postaci świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1989 r. prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii, opodatkowaną ryczałtem od przycho-dów ewidencjonowanych według stawki 5,5 %.

Zmiany w ustawie - Prawo Energetyczne od dnia 1 października 2005 wprowadziły rozdział energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii na energię elektryczną i prawa mająt-kowe do świadectw pochodzenia wytwarzanej energii. Prawa majątkowe są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych i są sprzedawane przez Towaro-wą Giełdę Energii.

Wnioskodawca zawarł z zakładem energetycznym umowę na sprzedaż energii elektrycz-nej wytworzonej z odnawialnego źródła energii. Z paragrafu 6 tej umowy wynika, iż cena jest uzależniona od średniej ceny sprzedaży publikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. W dniu zawarcia umowy tj. w dniu 1 października 2005 cena wynosiła 118,00. Obecnie cena wynosi 119,70. Co miesiąc jest wystawiana faktura VAT, a od wykazanego w niej przychodu uiszczany jest zryczałtowany podatek dochodo-wy w wysokości 5,5 % od wartości przychodów netto.

Cena, którą płaci Zakład Energetyczny nie pokrywa nawet kosztów wytworzenia energii, pokrywa w 1/3 koszty wyprodukowania energii elektrycznej. Druga umowa sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii została zawarta z innym niż ww. podmiotem w dniu 1 października 2005 r. Umowa ta stwierdza między innymi, że potwierdzeniem wytworzenia przez sprzedawcę energii elektrycznej ze źródeł odna-wialnych będzie wydawane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki świadectwo po-chodzenia tej energii oraz, że prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy.

Zgodnie z paragrafem 3 powyższej umowy należna sprzedawcy gwarantowana cena mi-nimalna za Świadectwo Pochodzenia potwierdzające wytworzenie z odnawialnego źródła 1 energii elektrycznej wynosi 180,00 zł, a obecnie 205,00 zł. Wnioskodawca co miesiąc wystawia fakturę zaliczkową, a po dokonaniu przez kontrahenta sprzedaży Świa-dectw Pochodzenia wystawia ostateczną fakturę rozliczeniową.

Podatek zryczałtowany w wysokości 5,5 % płaci od każdej faktury zaliczkowej, a następ-nie od pozostałej kwoty wynikającej z ostatecznej faktury rozliczeniowej. Sprzedaż ener-gii powstaje z chwilą wystawienia każdej faktury zaliczkowej i ostatecznie rozliczeniowej, w momencie pobrania należności za sprzedaż energii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż praw majątkowych wynikających z produkcji energii elektrycznej odnawialnej pozwala na opłacenie podatku dochodowego w formie zryczałtowanej.

Zdaniem wnioskodawcy, sprzedaż praw majątkowych do Świadectw Pochodzenia energii pozwala na opłacanie podatku dochodowego w formie zryczałtowanej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 Nr 144 poz. 930 z późn. zm.) przez działalność wytwórczą rozumie się działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji prowadzoną przez podatnika. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podlegają przychody osób fizycznych z pozarolni-czej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodo-wym, zgodnie z którym za przychód z działalności uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Z kolei przepis art. 8 ust. 1 pkt 4 wymienionej ustawy sta-nowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrze-żeniem art. 6 ust. 1b nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowa-ne podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Natomiast z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodu z działalności wytwórczej.

Uwzględniając powyższe zgodnie z zasadami rozliczania się uczestników obrotu energią wytworzoną z odnawialnych źródeł energii, produkt wykonywanej działalności wytwórczej ma cechy produktu materialnego, z którego wytworzeniem przysługują producentowi prawa materialne, o charakterze zbywalnym.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 89, poz. 84 z późn. zm.) produkcja energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii mieści się w grupowaniu 40.11.10-72 "Energia elektryczna wytwarzana w elektrowniach wodnych", a sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej przez własne przedsiębiorstwo nie jest odrębnie klasyfikowana i mieści się w powyższym grupowaniu. Zatem sprzedaż praw majątkowych wynikających ze Świadectw Pochodzenia mieści się w ramach wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychodem z działalności wytwórczej podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% jest w tym przypadku kwota należna ze sprzedaży energii wytworzonej w odnawialnym źródle energii. Na należność tę składają się zarówno należność za zbytą energię do zakładu energetycznego tzw. "czarną", jak i należność ze sprzedaży uzyskanych z tytułu wyprodukowania tej energii praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia - "energia zielona". Zdaniem wnioskodawcy stanowisko dotyczące możliwości opodatkowania sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii elektrycznej w formie zryczałtowanej jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9e ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121 z późn. zm.). Biorąc pod uwagę powyższy przepis, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.). W konsekwencji przychody uzyskane ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Na mocy art. 30b ust. 1 cytowanej ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Do przychodów tych nie ma zastosowania opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie bowiem do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Oznacza to, że do innych przychodów poza wyżej wymienionymi, zgodnie z przepisami ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie ma zastosowania.

Brak możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii nie oznacza, iż przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu takiej energii podlegają wyłączeniu z tej formy opodatkowania. Należy bowiem zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 ust. 1 rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Od zakwalifikowania przychodu do danego źródła zależy sposób opodatkowania tego przychodu. W przypadku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przepisy ustaw podatkowych przewidują możliwość wyboru przez podatnika formy opodatkowania tych przychodów. Natomiast dla przychodów z kapitałów pieniężnych przepisy ustaw podatkowych takiego wyboru nie przewidują.

W związku z tym, sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. jak kapitały pieniężne i nie stanowi przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko w zaprezentowanym stanie faktycznym jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl