IBPB1/415-204/08/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-204/08/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P., przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej premii pieniężnych przyznawanych kontrahentom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej premii pieniężnych przyznawanych kontrahentom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje dostaw osprzętu elektrotechnicznego do Spółki Akcyjnej oraz jej dystrybutorów. Dostawy dokonywane są w ramach długoterminowej umowy kupna - sprzedaży osprzętu elektrotechnicznego zapoczątkowanej od 2 stycznia 2008 r. Stronamipowołanej umowy jest wnioskodawca oraz kupujący - Spółka Akcyjna i jej dystrybutorzy. Powołana umowa przewiduje premię pieniężną dla kupującego w wypadku, gdy roczne zakupy przekroczą określony poziom. Umowa przewiduje, że kwota premii należna od sprzedającego zostanie obliczona na podstawie wartości sprzedaży. Premia zostanie wypłacona na rzecz Spółki Akcyjnej i jej dystrybutorów kwartalnie na podstawie wystawionej faktury w terminie 30 dni od zakończenia kwartału. Obliczanie kwoty należnej premii będzie dokonywane po zakończeniu każdego kwartału roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia pieniężna wypłacana na podstawie projektu umowy dla Spółki Akcyjnej i jej dystrybutorów będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy wypłacana premia będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu. Wypłata premii pieniężnej wiąże się z właściwym wykonywaniem umowy oraz jego działalnością. Jest ona ponoszona w celu osiągnięcia przychodu a żaden przepis nie wyłącza takiego wydatku z katalogu kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

* musi być należycie udokumentowany.

Premie pieniężne rozumiane jako wypłacanie kontrahentowi po dokonaniu dostawy określonych kwot pieniężnych z tytułu różnych, określonych w umowie przyczyn (np. dokonanie w określonym czasie dużych zakupów czy też osiągnięcie określonego pułapu obrotu z danym kontrahentem) stanowią działania marketingowo - promocyjne i jako takie mają na celu zachęcenie kontrahentów bądź klientów do dokonywania zakupów towarów lub usług od przyznającego premię podmiotu a nie jego konkurentów. Mogą zatem przyczynić się do osiągnięcia przychodu lub zachowania jego źródła. Nie zostały również treścią art. 23 ww. ustawy wyłączone z katalogu wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu.

Skutki podatkowe wypłacania premii pieniężnych zależą od okoliczności, w związku z którymi zostały wypłacone. Jeżeli ich przyznanie nie jest związane z konkretnymi dostawami towarów lub usług a uzależnione jest od wystąpienia określonych przesłanek lub zachowań kontrahentów (tj. uzyskania określonej wielkości obrotu czy też powstrzymanie się od dokonywania zakupów u konkurencyjnych podmiotów) premie takie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej przez podmiot wypłacający premię pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jeśli jednak przyznanie premii wiąże się z konkretną dostawą powinno być traktowane jak rabat. Oznacza to, iż wypłacona kontrahentowi kwota nie stanowi w takim przypadku kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez podmiot przyznający premię pozarolniczej działalności gospodarczej ale pomniejsza uzyskany z tytułu tej transakcji przychód.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wnioskodawca zamierza wypłacać kontrahentom premie pieniężne w związku z dokonaniem przez nich w oznaczonym czasie zakupów powyżej określonej w umowie kwoty. Premie te nie będą się zatem wiązały z dokonaniem określonej, konkretnej dostawy. Natomiast ich wypłata będzie następowała na podstawie wystawianych faktur.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku wypłacane kontrahentom premie pieniężne będą stanowiły koszty uzyskania przychodu prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl