IBPB1/415-198/07/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-198/07/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G. przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 października 2007 r.), uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości łączenia przychodów uzyskiwanych z tytułu umów zawartych z Powiatowym Lekarzem Weterynarii z przychodami z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i wspólnego opodatkowania uzyskanych dochodów wg jednolitej 19% stawki zwanej podatkiem liniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości łączenia przychodów uzyskiwanych z tytułu umów zawartych z Powiatowym Lekarzem Weterynarii z przychodami z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i wspólnego opodatkowania uzyskanych dochodów wg jednolitej stawki 19% zwanej podatkiem liniowym. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 4 grudnia 2007 r. wnioskodawcę wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 20 grudnia 2007 r. do tut. Biura wpłynęło ww. uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej - gabinet weterynaryjny. Z tytułu wykonywanych usług weterynaryjnych opłaca liniowy podatek dochodowy. Ponadto, na podstawie decyzji Powiatowego Lekarza Weterynarii, został wyznaczony, jako lekarz weterynarii nie będący pracownikiem inspekcji weterynaryjnej, do wykonywania z ramienia inspekcji czynności związanych z ochronnymi szczepieniami zwierząt, badaniami rozpoznawczymi zwierząt w kierunku chorób zakaźnych itp. W związku z ww. decyzją Powiatowy Lekarz Weterynarii zawarł z wnioskodawcą umowę na wykonywanie ww. usług weterynaryjnych. Po wykonaniu powierzonych czynności weterynaryjnych podatnik wystawia faktury VAT nie naliczając podatku VAT. Przychody ze źródła jakim jest wykonywanie na podstawie decyzji Powiatowego Lekarza Weterynarii zleconych czynności kwalifikują się wg wnioskodawcy do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż odnośnie podatku dochodowego:

* zdarzenia przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. dotyczą okresu od 2005 r. i trwają do dnia dzisiejszego,

* przepisem będącym przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy normującej ten podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy uzyskane przychody z tytułu zawartych umów z Powiatowym Lekarzem Weterynarii można opodatkować podatkiem liniowym (19%) a podatek dochodowy opłacać łącznie od dochodów uzyskanych z prowadzonej w formie spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych od Powiatowego Lekarza Weterynarii, stanowiącego inne źródło przychodów...Czy dla Powiatowego Lekarza Weterynarii za wykonane na jego zlecenie czynności można wystawiać faktury VAT, posługując się logo spółki cywilnej, umieszczonym na drukach faktur.

Zdaniem wnioskodawcy przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dają mu możliwość opłacania tego podatku w tej formie. Nie widzi on również przeszkód prawnych, z których wynikałby zakaz używania firmowych faktur VAT wystawianych Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii za wykonanie zleconych czynności weterynaryjnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów. Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 2, 3 i 9 tego przepisu:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* inne źródła.

W myśl postanowień art. 13 pkt 6 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.Stosownie do treści art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.W myśl natomiast art. 14 ust. 1 tej ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z regulacją art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, czyli z zastosowaniem tzw. linowej 19% stawki podatkowej. W takim przypadku są zobowiązani złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania a w przypadku rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Z powyższego wynika, iż możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym ogranicza się tylko do przychodów uzyskanych z jednego źródła tj. do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ustawodawca wykluczył zatem możliwość łączenia przychodów uzyskiwanych z różnych źródeł przychodów w celu ich łącznego opodatkowania. Kluczowe znaczenie w przedmiotowej sprawie ma zatem fakt zakwalifikowania uzyskiwanych przez wnioskodawcę przychodów do odpowiednich źródeł przychodów.

Artykuł 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007, nr 121, poz. 842) upoważnia Powiatowego Lekarza Weterynarii do wyznaczenia lekarzy weterynarii nie będących pracownikami inspekcji do wykonywania określonych czynności pod nadzorem i w imieniu inspekcji. Wyznaczenie do wykonania ww. czynności następuje w drodze decyzji administracyjnej Powiatowego Lekarza Weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania. Wykonywanie czynności następuje po zawarciu przez Powiatowego Lekarza Weterynarii umowy cywilnoprawnej z wyznaczonymi osobami określającej w szczególności sposób, zakres i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. Zaznaczyć przy tym należy, iż do wykonywania w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii określonych, urzędowych czynności upoważniona jest konkretna osoba fizyczna a nie lecznica czy gabinet weterynaryjny. Inspekcją weterynaryjną kieruje, zgodnie z przepisami ustawy, Główny Lekarz Weterynarii będący centralnym organem administracji rządowej (art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Jednym z organów inspekcji jest Powiatowy Lekarz Weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej (art. 5 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane z tytułu umów zawartych z Powiatowym Lekarzem Weterynarii na wykonywanie określonych czynności w imieniu inspekcji weterynaryjnej, jako czynności zlecone przez organ administracji państwowej, w myśl postanowień art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są przychodami z działalności wykonywanej osobiście a nie przychodami z prowadzonej w formie spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też przychodami z tzw. innych źródeł. Stosownie do przytoczonych wyżej przepisów regulujących sposób opodatkowania uzyskanych dochodów tzw. podatkiem liniowym stwierdzić należy, iż nie jest możliwe łączenie dochodów uzyskanych z prowadzonej w ramach spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej z dochodami z umów zawartych z Powiatowym Lekarzem Weterynarii i ich wspólne opodatkowanie wg jednolitej 19% stawki tzw. podatku liniowego.Zaznaczyć jednocześnie należy, iż konsekwencją kwalifikacji ww. przychodów do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) jest brak możliwości udokumentowania uzyskiwanego z tego tytułu przychodu fakturą wystawioną przez Spółkę cywilną w ramach której wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku podatnik dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl