IBPB1/415-193/07/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-193/07/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K. przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym bez utraty prawa do zwolnienia w związku z planowaną inwestycją na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym bez utraty prawa do zwolnienia w związku z planowaną inwestycją na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W sierpniu 2007 r., wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, nabył grunt pod inwestycje na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Otrzymał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy oraz prawo do otrzymania pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych z tytułu kosztów nowej inwestycji.Przychody z prowadzonej obecnie działalności gospodarczej opodatkowuje w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Od przyszłego roku musi zmienić formę opodatkowania na zasady ogólne.Obecnie wnioskodawca jest w trakcie realizacji inwestycji, której planowany termin zakończenia oraz termin rozpoczęcia produkcji na terenie strefy przypada na lata 2009/2010 r. Inwestycja w strefie polega na przeniesieniu dotychczasowej działalności na teren objęty strefą ekonomiczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w roku 2008 wnioskodawca może wybrać opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym wg. jednolitej stawki 19%, nie tracąc przy tym prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego przysługującego z tytułu inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej...Czy zakup ziemi i uzyskanie pozwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy jest jednoznaczne z rozpoczęciem działalności gospodarczej i skutkuje brakiem możliwości wyboru opodatkowania w formie liniowej 19% stawki podatkowej na czas prowadzenia inwestycji i do momentu uzyskania pierwszego przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, są wolne od podatku dochodowego. Oznacza to, iż wnioskodawca ma prawo do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku dochodowego dopiero w momencie, gdy uzyska przychód z działalności na terenie strefy.Zgodnie z art. 14 ust. 1c Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za datę uzyskania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury. Natomiast według art. 2 ust. 11b ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, dniem udzielenia pomocy publicznej w formie ulgi w podatku dochodowym jest dzień, w którym upływa termin złożenia zeznania rocznego. Ponieważ w najbliższym czasie będzie prowadzona inwestycja, osiągniecie pierwszych przychodów planowane jest na początek 2010 r. wówczas zostanie złożone pierwsze zeznanie roczne, które będzie obejmowało działalność w strefie. Od momentu uzyskania przychodu w strefie (2010 r.) wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.Wnioskodawca uważa, że do momentu rozpoczęcia działalności może opodatkować swoje dochody podatkiem liniowym wg. jednolitej stawki 19%. Natomiast przed uzyskaniem pierwszego przychodu z działalności w strefie wnioskodawca wybierze opodatkowanie dochodów wg. skali podatkowej i wówczas będzie korzystał z przysługującej mu pomocy publicznej z tytułu poniesionych kosztów inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm. - tekst jedn. z 2007 r. Dz. U. Nr 42, poz. 274), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jednakże powyższe zwolnienie nie może być stosowane przez podatników, którzy wybrali opodatkowanie dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według jednolitej stawki 19%. Wynika to z postanowień zawartych w art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.).

Zgodnie bowiem z tym przepisem podatnikom opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo do dokonywania odliczeń i zwolnień od dochodu oraz od podatku obliczonych na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ww. ustawy.Zawarte w ww. przepisie określenie "podatnikom, opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo dokonywania odliczeń", oznacza, że dopóki podatnik opodatkowany jest jednolitą 19% stawką, dopóty nie ma prawa dokonywać ww. odliczeń. Jeżeli jednak podatnik w kolejnych latach podatkowych zrezygnuje z opodatkowania podatkiem liniowym i będzie opodatkowany na zasadach ogólnych wg. skali progresywnej, ograniczenie korzystania z praw do zwolnień podatkowych nie będzie miało do niego zastosowania, skoro nie będzie on już podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do opisanego zdarzenia przyszłego ma również zastosowanie przepis art. 9a ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który umożliwia rezygnację, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, z opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c, co skutkuje opodatkowaniem dochodu z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 i w konsekwencji umożliwia korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy. A zatem, w sytuacji gdy wnioskodawca w terminie do dnia 20 stycznia roku w którym planowany jest pierwszy przychód w SSE zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania wg jednolitej skali 19% i uzyskane przez niego dochody z działalności gospodarczej opodatkowane będą na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a tejże ustawy, na zasadach określonych w tym przepisie.

Zauważyć jednocześnie należy, iż prawo wnioskodawcy do opodatkowania uzyskiwanych dochodów tzw. podatkiem liniowym, uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Natomiast zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 14 ust. 1c ww. ustawy za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: wystawienia faktury albo, uregulowania należności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl