IBPB1/415-181/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-181/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani B., przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonywania sprzedaży towarów poniżej ceny ich zakupu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonywania sprzedaży towarów poniżej ceny ich zakupu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest sprzedaż hurtowa i detaliczna paliw.Wnioskodawczyni posiada status autoryzowanego sprzedawcy Kompani Węglowej. Współpraca odbywa się na podstawie zawartej umowy z autoryzowanym sprzedawcą, z dnia 19 grudnia 2007 r., której przedmiotem jest sprzedaż węgla w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., dokonywana przez sprzedającego na rzecz autoryzowanego sprzedawcy w sortymentach grubych, średnich i paliw kwalifikowanych.

Zgodnie z zapisami umowy, autoryzowanemu sprzedawcy w zależności od skali zakupów węgla w danym miesiącu przysługiwać będzie premia pieniężna, która ma charakter sezonowy oraz uzależniona jest od ilości zakupów i kształtuje się następująco:

1.

odbiór od 0 ton do 999 ton nie przysługuje żadna premia,

2.

odbiór od 1000 ton do 5000 ton premia 8% (III-VI i XI-XII miesiąc), 7% (VII-VIII) oraz 6% pozostałe miesiące,

3.

odbiór powyżej 5001 ton premia w poszczególnych okresach jest wyższa o 1%.

Kompania Węglowa po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego w oznaczonym terminie wystawi dla autoryzowanego sprzedawcy na podstawie "arkusza ewidencji zakupu i zapłaty węgla" sporządzonego przez każdą z kopalń "arkusz ewidencji zakupu i zapłaty węgla" przyjmując jako podstawę wystawione w danym miesiącu i uregulowane faktury za sprzedany węgiel. Autoryzowany sprzedawca po otrzymaniu "zbiorczego arkusza ewidencji zakupu i zapłaty węgla" wraz załącznikiem tj. "arkusz ewidencji zakupu i zapłaty węgla" wystawi sprzedającemu notę księgową z tytułu premii pieniężnej. W 2007 r. wnioskodawczyni współpracowała z Kompanią Węglową również na podstawie umowy z autoryzowanym sprzedawcą. W ubiegłym roku cena zakupu była obniżona o rabat i nie były wystawiane żadne dodatkowe dokumenty.Zakupiony węgiel w ramach umowy jest sprzedawany w hurcie i detalu klientom. Ze strategicznymi klientami wnioskodawczyni zawarła umowy sprzedaży, ale nie obligują one klientów do odbioru określonej ilości węgla. W związku z tym nie ma możliwości zastosowania premii pieniężnej. W konsekwencji zawartej umowy z Kompanią Węglową i zastosowaniem premii pieniężnej cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu. Działalność ta jednak nie przynosi wnioskodawczyni straty, ponieważ otrzymuje premię, która jest wyższa od zastosowanych rabatów przy sprzedaży węgla swoim klientom. Faktury VAT wystawiane kontrahentom posiadają informację o udzielonym rabacie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż towarów poniżej ceny zakupu nie łamie przepisów podatkowych.

Zdaniem wnioskodawczyni faktury sprzedaży wystawiane klientom z zastosowanym rabatem są zgodne z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo że cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższej definicji wynika zatem, że istotą pozarolniczej działalności gospodarczej jest charakter zarobkowy.W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zasady ustalania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zostały określone w art. 14 ww. ustawy, który w ust. 1 stanowi, że za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Stosownie do art. 24a ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawczyni w zależności od skali zakupów węgla w danym miesiącu, przysługiwać będzie premia pieniężna. Zatem otrzymanie premii pieniężnej nie jest związane z konkretną dostawą towarów, a jej uzyskanie jest uzależnione od określonego zachowania wnioskodawczyni - czyli wielkości dokonywanych w okresie rozliczeniowym zakupów. W związku z powyższym otrzymana premia pieniężna nie wpływa na wysokość poniesionych kosztów podatkowych, a zatem jej otrzymanie nie powoduje korekty (obniżenia) kosztów zakupu towarów handlowych. Otrzymana premia stanowi więc przychód związany z prowadzoną przez wnioskodawczynię pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Natomiast przychodem ze sprzedaży towarów handlowych będzie kwota wynikająca z wystawionej faktury po wyłączeniu udzielonego rabatu, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, albowiem jak wynika z przedmiotowego wniosku, wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług.Wnioskodawczyni przedstawiając zdarzenie przyszłe wskazała, iż będzie dokonywać sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu. Wskazała również, że działalność ta nie będzie przynosiła straty ponieważ otrzymuje premię pieniężną, która jest wyższa od zastosowanych przy sprzedaży rabatów.Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przepisy prawa podatkowego regulując, co jest przychodem, a co kosztem uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, nie zastrzegają jednocześnie, że towary handlowe nie mogą być sprzedawane poniżej ceny ich zakupu.

Reasumując, na gruncie przedmiotowej sprawy brak jest podstaw do stwierdzenia, iż w świetle przepisów prawa podatkowego wnioskodawczyni nie może sprzedawać towarów poniżej ceny, za którą zostały zakupione.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl