IBPB1/415-168/08/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-168/08/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P. przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 lutego 2008 r.) uzupełnionym w dniu 19 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należności uiszczonej na poczet czynszu za wynajem lokalu wykorzystywanego w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należności uiszczonej na poczet czynszu za wynajem lokalu wykorzystywanego w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 6 maja 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 19 maja 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

NZOZ jest firmą świadczącą usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Do obowiązków Gminy należy zapewnić pomieszczenia zgodne z wymogami przepisów sanitarnych dla podstawowej opieki zdrowotnej. W związku z tym, iż w grudniu ubiegłego roku skończyła się dotychczasowa zgoda sanepidu na świadczenie usług w obecnych pomieszczeniach, Urząd Gminy buduje nową poradnię. Przyszły najemca NZOZ zobowiązał się wpłacić 80.000 zł brutto na poczet czynszu za 10 lat. Kwota zostanie obliczona w następujący sposób: 80.000 zł: 10 lat trwania umowy: 12 miesięcy = 666.66 zł. Miesięczny czynsz od 1 stycznia 2009 r. będzie różnicą faktycznej wysokości a kwotą 666.66 zł (na kwotę 666.66 zł nie będzie wystawiona faktura).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wnioskodawca ewidencjonuje koszty w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów metodą memoriałową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z otrzymaniem w dniu 7 lutego 2008 r. faktury na kwotę 50.000 zl (I rata wpłaty) wnioskodawca pyta czy ww. fakturę może zaksięgować w koszty w pełnej wysokości jednorazowo w kolumnie 14 Księgi Przychodów i Rozchodów.

Wnioskodawca uważa, że może bezpośrednio zaliczyć fakturę za czynsz w koszty działalności gospodarczej z datą 7 lutego 2008 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ustawy,

* a ponadto być właściwie udokumentowany.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2007 r. wprowadziła podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.

Zgodnie z art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b. W myśl natomiast art. 22 ust. 5c ww. ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 22 ust. 6 ww. ustawy zasady określone w ust. 5 - 5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku koszty uzyskania przychodu ewidencjonowane są przez wnioskodawcę w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów tzw. metodą memoriałową, a więc właściwą dla podatników prowadzących księgi rachunkowe oraz podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, którzy wybrali tą metodę. A zatem w przedmiotowej sprawie będą miały zastosowanie ww. przepisy art. 22 ust. 5-5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wpłaty (w tym wpłaty pierwszej raty) na poczet czynszu za wynajem lokalu, w którym wnioskodawca będzie prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez wnioskodawcę z tej działalności. Jest ona uiszczana przed zawarciem umowy najmu z dysponentem tego lokalu, tj. Urzędem Miasta a jej zapłata stanowi warunek podpisania umowy najmu, umożliwiający w dalszej kolejności jego użytkowanie w ramach prowadzonej działalności i uzyskanie z tego tytułu przychodu.

Jednocześnie wydatek ten pomimo, iż poniesiony jednorazowo, dotyczy ściśle określonego okresu, przekraczającego rok podatkowy, a więc zgodnie z art. 22 ust. 5c ww. ustawy jako koszt pośrednio związany z przychodami podlega rozliczeniu proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczy, tj. okresu 10 lat.

Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z art. 22 ust. 6b ww. ustawy za dzień poniesienia kosztu u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia kosztu).

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono umowę pomiędzy Urzędem Gminy a NZOZ. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jej oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl