IBPB1/415-156/08/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-156/08/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko M., przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura-14 stycznia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 7 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika względem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, będących uczestnikami seminarium, którego współorganizatorem był wnioskodawca - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika względem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, będących uczestnikami seminarium, którego współorganizatorem był wnioskodawca.Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 27 lutego 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 7 marca 2008 r. wniosek powyższy został uzupełniony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury, działającą na podstawie oraz realizującą cele przewidziane w ustawach: z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U, z 1997 r. nr 5 poz. 24 z późn. zm.) oraz z dnia 25 października 1991 r. - o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). W roku 2007 wnioskodawca współorganizował wyjazd grupy osób na seminarium do znajdującego się za granicą Instytutu. Koszty seminarium takie jak np. wykłady, noclegi, wyżywienie dla uczestników ponosił organizator tj. Instytut. Wnioskodawca zapewniał jedynie opiekę merytoryczną oraz tłumaczenie w trakcie seminarium.

Uczestnicy seminarium zostali przez wnioskodawcę obciążeni kosztami ubezpieczenia, biletu lotniczego, transportu na lotnisko. W 2007 r. wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych na pokrycie kosztów organizacji tego wyjazdu. Środki otrzymane z Ministerstwa Edukacji Narodowej stanowiły dofinansowanie biletów lotniczych dla nauczycieli. Natomiast środki otrzymane z Ministerstwa Spraw Zagranicznych rozdzielono na każdego uczestnika pokrywając koszty ubezpieczenia, transportu na i z lotniska i częściowego biletu lotniczego. W związku z powyższym po zakończeniu seminarium wnioskodawca wystawił faktury korygujące. Uczestnikami seminarium byli m.in. przewodnicy po Muzeum, świadczący swoje usługi jako osoby prowadzące działalność gospodarczą. Faktury oraz faktury korekty wystawiono na poszczególne podmioty gospodarcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy świadczenie w postaci dofinansowania do biletu lotniczego, transportu na lotnisko oraz ubezpieczenia stanowi po stronie uczestników seminarium przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych i winien zostać udokumentowany przez wnioskodawcę, jako płatnika, informacją o wysokości osiągniętego przychodu złożoną na formularzu PIT-8C, przekazaną świadczeniobiorcy i właściwemu urzędowi skarbowemu, bez konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 42a.

Czy świadczenie polegające na zapewnieniu opieki merytorycznej oraz tłumaczenia w trakcie seminarium stanowi po stronie uczestników seminarium przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ww. ustawy i winien on być udokumentowany na formularzu PIT-8C bez konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Zdaniem wnioskodawcy świadczenie na rzecz uczestników seminarium nie stanowi przychodu z innych źródeł, o którym mowa w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Argumentem przemawiającym za takim rozstrzygnięciem jest fakt, iż:

* to nie wnioskodawca ale Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych finansuje część kosztów seminarium

* wszyscy uczestnicy występują wyłącznie w charakterze beneficjentów działalności instytucji, która realizuje publiczne zadania nałożone odrębnymi ustawami i wydanym na ich podstawie statutem

W związku z powyższym, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania informacji o wysokości osiągniętego przychodu na formularzu PIT-8C i przekazania jej ww. osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku, w którym osiągnięto przychód.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.W art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów.

Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 9 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.Przychodem z działalności gospodarczej jest również - w myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy - wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Obowiązek sporządzania informacji o uzyskanym z tzw. innych źródeł przychodzie wynika z art. 42a ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż uczestnikami organizowanego przez wnioskodawcę seminarium były m.in. osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, uczestniczące w wyjeździe w związku z tą działalnością. Na nie też wystawione zostały faktury i faktury korygujące.W związku z powyższym stwierdzić należy, iż osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w związku z uczestnictwem w przedmiotowym seminarium uzyskały przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza a nie przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zatem zobowiązany doliczyć wartość otrzymanego nieodpłatnie świadczenia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, w stosunku do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, wnioskodawca nie pełni roli płatnika. Dlatego też w stosunku do wnioskodawcy nie znajduje zastosowania cyt. wyżej art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Jak wykazano powyżej w przedmiotowej sprawie na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika i nie jest on zobowiązany do wystawiania informacji o wysokości osiągniętego przychodu na formularzu PIT - 8c. Zważywszy jednakże, iż stanowiska powyższego nie uzasadniają wskazane we wniosku przesłanki - stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl