IBPB1/415-143/08/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-143/08/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P.M., przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 14 lutego 2008 r.) uzupełnionym w dniu 11 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez wspólnika wspólnoty gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez wspólnika wspólnoty gruntowej.Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 10 kwietnia wezwano do jego uzupełnienia, które nastąpiło w dniu 11 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota leśno-gruntowa (działająca na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych) posiada grunty rolne, leśne oraz pastwiska i nieużytki, których część używana jest w okresie zimowym przez właściciela wyciągów narciarskich. Wspólnota ma zamiar wydzierżawić część gruntów za opłatą. Otrzymane kwoty będą wypłacane udziałowcom wspólnoty, którzy są rolnikami, proporcjonalnie do wielkości posiadanych udziałów. Każdy udziałowiec odprowadzi podatek dochodowy od otrzymanego proporcjonalnie przychodu z tytułu dzierżawy, opodatkowanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do równowartości 4 000 euro, a powyżej tej kwoty 20% podatku.W związku z powyższym zadano następujące pytanie:Czy uzyskany przez wspólnotę przychód z tytułu czynszu dzierżawnego przekazany proporcjonalnie udziałowcom, po potrąceniu kosztów jego uzyskania, t.j. po zapłaceniu podatku rolnego i leśnego podlega opodatkowaniu przez wspólników, czy też przez wspólnotę leśno gruntową. Wspólnota obecnie nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym, nie posiada także numeru NIP.

Zdaniem wnioskodawcy, wspólnota leśno-gruntowa otrzymująca czynsz dzierżawny i wypłacająca go w całości udziałowcom, nie powinna ponosić obciążeń podatkowych, tylko indywidualnie rolnik udziałowiec - wg otrzymanego udziału wynikającego z czynszu dzierżawnego. Na podstawie art. 6 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych nie prowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej osiągane z tytułu umowy dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze - w wysokości obliczonej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.) - osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Utworzenie spółki następuje w drodze uchwały powziętej większością głosów uprawnionych do udziału we wspólnocie przy obecności przynajmniej ich połowy (art. 14 ust. 2 ww. ustawy). Jeżeli w skład wspólnoty wchodzą również lasy, grunty leśne lub nieużytki przeznaczone do zalesienia (art. 6 ust. 2), do zagospodarowania takich gruntów może być utworzona odrębna spółka (art. 14 ust. 3 ww. ustawy).W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy - Spółka jest osobą prawną i działa na postawie statutu.

A zatem uzyskany przychód z tytułu dzierżawy gruntów należących do wspólnoty gruntowej po potrąceniu kosztów jego uzyskania stanowić będzie dochód Spółki sprawującej zarząd nad wspólnotą, która jako osoba prawna podlega regulacjom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).Przeto przekazany wnioskodawcy przez Spółkę proporcjonalnie do jego udziałów dochód będzie na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodem z tzw. kapitałów pieniężnych, a więc źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 tej ustawy, za które w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 uważa się między innymi dywidendy, inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną.

Jak wynika z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Powyższe uniemożliwia opodatkowanie ww. przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, które jak wynika z art. 2 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) może dotyczyć wyłącznie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.Wobec powyższego w świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl