IBPB1/415-121/07/ZK/KAN-934/09/07 - Wymogi formalne dotyczące faktur stanowiących podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-121/07/ZK/KAN-934/09/07 Wymogi formalne dotyczące faktur stanowiących podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani C., przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 września 2007 r.) uzupełnionym w dniu 5 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wymogów formalnych, jakie powinny spełniać faktury dokumentujące zakupy i dokumenty celne, stanowiące podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wymogów formalnych, jakie powinny spełniać faktury dokumentujące zakupy i dokumenty celne, stanowiące podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też, pismem z dnia 22 października 2007 r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 5 listopada 2007 r. ww. wniosek został uzupełniony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik zarejestrował działalność gospodarczą w Urzędzie Skarbowym w Z. wykazując w zgłoszeniu NIP-1 w części C.5.1 jako główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej adres biura (inna miejscowość), a w części C.5.2 jako dodatkowe miejsce wykonywania działalności - adres będący jednocześnie jego miejscem zamieszkania zgłoszonym w zgłoszeniu VAT-R.

Faktury zakupowe wykazują w danych nabywcy adres biura, będącego głównym miejscem wykonywania działalności gospodarczej. Również na dokumentach SAD dotyczących zakupu towarów handlowych od kontrahentów zagranicznych widnieje adres siedziby biura. Pozostałe dane na fakturach/dokumentach celnych są zgodne ze zgłoszeniem działalności w Urzędzie skarbowym, tzn. zawierają nazwę podatnika wraz z imieniem i nazwiskiem oraz numer identyfikacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktury zakupowe oraz dokumenty odprawy celnej wystawione na adres biura dają podatnikowi prawo zaliczenia ich w ciężar kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem wnioskodawcy, dokumenty powyższe dają prawo do uznania stwierdzonych nimi wydatków za koszty uzyskania przychodów. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Dla zidentyfikowania na fakturze VAT osoby fizycznej jako nabywcy niezbędne i wystarczające jest wskazanie jej imienia i nazwiska, adresu oraz numeru NIP. Jeżeli tożsamość podmiotów uczestniczących w obrocie nie ulega wątpliwości, a adres siedziby i adres prowadzenia działalności został zgłoszony właściwemu organowi podatkowemu, umieszczanie na fakturach VAT adresu prowadzenia działalności nie powinno być kwestionowane. Istotnym jest, aby adres siedziby podatnika był zgodny z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w zgłoszeniu rejestracyjnym. Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku przedstawionym w pytaniu, nie ma potrzeby wystawiania not korygujących, a faktury zakupowe/dokumenty celne dają prawo do zaliczenia stwierdzonych nimi wydatków w ciężar kosztów, gdyż niezależnie od adresu wskazanego na fakturze podatnikiem jest ten sam nabywca.

Wnioskodawca podnosi również, iż słuszność powyższego stanowiska potwierdza pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 28 maja 2004 r. Nr Pl/005-342/04/CIP/04.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl