IBPB1/415-115/07/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-115/07/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania przez spółkę cywilną (wspólników tejże spółki) dochodów w związku z przyznaną nagrodą z tytułu udziału w Festiwalu Kabaretów oraz obowiązków płatnika wypłacającego tę nagrodę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania przez spółkę cywilną (wspólników tejże spółki) dochodów w związku z przyznaną nagrodą z tytułu udziału w Festiwalu Kabaretów oraz obowiązków płatnika wypłacającego tę nagrodę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja jest instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (najem pomieszczeń i reklama). Co roku w październiku organizuje R. Festiwal Kabaretów, w którym uczestniczą kabarety zaproszone przez organizatora. Festiwal kończy się ogłoszeniem wyników (protokół jury) i wręczeniem nagród. W tym roku do konkursu przystąpi 4 osobowy kabaret, który jest zarejestrowany jako podmiot gospodarczy - spółka cywilna. Z zawartej umowy spółki wynika, że w ramach prowadzonej działalności świadczy ona również usługi z zakresu kultury i rozrywki. Pozostali uczestnicy festiwalu prowadzą działalność wykonywaną osobiście i zgodnie z obowiązującymi przepisami nagrody z zakresu kultury wypłacane do kwoty 760,00 zł podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 68) a nagrody powyżej tej kwoty są opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (art. 30 ust. 1 pkt 2). Z uwagi na fakt, że uczestnicy kabaretu są spółką cywilną, nie podlegają oni ww. przepisom i ewentualnie wypłacona nagroda stanowić będzie dla nich przychód z wykonywanej działalności. Przychód ten winien być odpowiednio udokumentowany, dlatego też przekażemy uczestnikom potwierdzone ksero protokołu jury, jako dowód stanowiący podstawę do zaliczenia nagrody jako przychód spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana przez spółkę cywilną nagroda z dziedziny kultury stanowi przychód z działalności gospodarczej i czy przekazany protokół jury może stanowić dokument potwierdzający przychód, który zgodnie z umową spółki zostanie procentowo rozliczony pomiędzy wspólników. We wniosku ujęto prośbę o ewentualne wskazanie deklaracji, którą należy sporządzić celem udokumentowania przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy, nagroda stanowi dla spółki cywilnej przychód z działalności gospodarczej i powinna być rozliczona w stosunku procentowym w zależności od wysokości wniesionego udziału przez wspólników. Dokumentem potwierdzającym przychód może być potwierdzone ksero protokołu jury. Ze względu na fakt, że kabaret posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą - spółka cywilna, przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od osób fizycznych ich nie dotyczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Z cytowanych przepisów wynika, że w przypadku, gdy wartość nagrody otrzymanej przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej przekroczy 760 zł. podmiot wypłacający przedmiotową nagrodę, jako płatnik zobowiązany jest do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż nagroda może być wypłacona spółce cywilnej prowadzącej działalność gospodarczą, świadczącej m.in. usługi w zakresie kultury i rozrywki. Z tego też względu uzyskiwany w formie nagrody przychód należy zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W takiej sytuacji nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skoro w przedmiotowej sprawie podmiotem tym jest spółka cywilna to każdy ze wspólników winien opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Dlatego też, w powyższej sytuacji wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej spółce cywilnej nagrody.Dowodem potwierdzającym wypłatę tej nagrody, stanowiącym zarazem dowód uzyskania przez spółkę cywilną przychodu może być ksero protokołu jury oraz dowód wypłaty nagrody bądź też polecenie przelewu potwierdzone wyciągiem bankowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl