IBPB/II/2/415/39/09/JT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB/II/2/415/39/09/JT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 14 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 27 września 2007 r. wnioskodawca postanowieniem Sądu Rejonowego nabył w spadku po zmarłym ojcu udział wynoszący #188; w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne o pow. całkowitej 2,0510 ha, w tym grunty orne (R IVa) o pow. 1,8007 ha. W skład gospodarstwa wchodzą również budynek mieszkalny i zabudowania gospodarskie (stajnia, stodoła). Pozostałe #190; tego gospodarstwa stanowi własność matki wnioskodawcy. Wnioskodawca nie mieszka z matką, jednakże pomaga jej w prowadzeniu gospodarstwa. Sam nie posiada innych gruntów rolnych.

Z uwagi na sytuację materialną wnioskodawcy i jego matki, wydzielili oni z gospodarstwa dwie działki rolne o powierzchni po 0,3003 ha każda (łącznie 0,6006 ha).

Działki te sprzedali dniu 23 października 2008 r. Nabywcami były dwa małżeństwa, które zakupione działki włączyły do posiadanych wcześniej swoich gospodarstw rolnych, co znalazło odzwierciedlenie w aktach notarialnych sprzedaży. Dodatkowo nabywcy ustnie zapewnili, iż co najmniej przez okres najbliższych 5 lat nie zamierzają zmieniać charakteru rolnego zakupionych gruntów. Ponadto z informacji Urzędu Miejskiego wynika, że Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego dla tych terenów i przedmiotowe działki figurują w rejestrach jako użytki gruntowe rolne R IVa.

Po sprzedaży wnioskodawca wraz z matką są współwłaścicielami gospodarstwa rolnego o pow. 1,4045 ha w tym 1,2001 ha to grunty orne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wobec opisanego stanu faktycznego przychód ze sprzedaży części udziału wnioskodawcy wynoszącego #188; we własności działek rolnych nr o łącznej pow. 0,6006 ha podlega zwolnieniu od zryczałtowanego podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem wnioskodawcy, przychód jaki uzyskał z tytułu sprzedaży dokonanej wspólnie z matką dwóch działek rolnych o nr o łącznej pow. 0,6006 ha podlega zwolnieniu, ponieważ:

- grunty przed sprzedażą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego,

- grunty te były i są nadal zakwalifikowane jako użytki rolne,

- pozostałe grunty będące współwłasnością wnioskodawcy i jego matki nadal stanowią gospodarstwo rolne,

- sprzedane działki zostały włączone do prowadzonych przez nowych właścicieli gospodarstw rolnych,

- grunty na skutek sprzedaży nie utraciły rolnego charakteru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku jedynie potwierdza fakt uprzedniego nabycia. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawcę spadku jest data śmierci spadkodawcy.

Dla ustalenia zobowiązania podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości istotnym jest więc określenie sposobu oraz czasu nabycia zbywanej nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa wynika, iż przedmiotowe gospodarstwo rolne nabyte zostało przez wnioskodawcę w wysokości #188; udziału. Datą nabycia tego udziału będzie data śmierci ojca, której to daty wnioskodawca jednak nie podaje.

Sprzedaż przedmiotowych działek nastąpiła w dniu 23 października 2008 r. na podstawie aktu notarialnego.

Jeżeli zatem od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie nieruchomości (tj. od daty śmierci ojca) do dnia sprzedaży nie upłynęło 5 lat, a śmierć ojca miała miejsce po 1 stycznia 2007 r., to sprzedaż działek stanowi dla wnioskodawcy źródło przychodu.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2009 r. wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa powyżej uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:

1.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

2.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. stanowiący własność osoby fizycznej osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

3.

grunty te nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Utrata przez grunt charakteru rolnego lub leśnego następuje poprzez wyłączenie tego gruntu z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania z rolnego na inny i łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego przeznaczenia.

Zatem dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Przekształcenie sposobu użytkowania tego gruntu może wynikać już bezpośrednio z aktu notarialnego. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że będące przedmiotem sprzedaży działki rolne nr o łącznej pow. 0,6006 ha w chwili sprzedaży stanowiły część gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że celem i zamiarem nabywców zbywanych działek rolnych jest niezmienianie ich charakteru i że po sprzedaży wejdą one w skład ich gospodarstwa rolnego, na którym gospodarują nabywcy.

Zatem w wyniku tej sprzedaży zbywane nieruchomości gruntowe nie utraciły charakteru rolnego i dalej kontynuowana będzie na nich przez nabywców działalność rolnicza.

Biorąc pod uwagę powyższe, organ podatkowy stwierdza, że przychód ze sprzedaży tych działek rolnych będzie korzystał z ww. zwolnienia od podatku dochodowego, ponieważ z wniosku wynika, że sprzedaż gruntu rolnego wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego nie spowodowała utraty jego charakteru rolnego, a zatem spełnione są warunki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację

w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl