IBPB-2-1/4514-135/16/PM - Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia papierów wartościowych przy udziale firmy inwestycyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-2-1/4514-135/16/PM Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia papierów wartościowych przy udziale firmy inwestycyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 marca 2016 r. (data wpływu do Biura - 14 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia papierów wartościowych przy udziale firmy inwestycyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia papierów wartościowych przy udziale firmy inwestycyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przyszłości spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna), mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: "Sprzedawca"), sprzeda Wnioskodawcy akcje w kapitale zakładowym spółki akcyjnej, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Umowa sprzedaży akcji zostanie zawarta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powyższa umowa sprzedaży akcji zostanie zawarta za pośrednictwem:

* firmy inwestycyjnej w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm. - winno być: Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.)

albo

* zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu art. 3 pkt 32 ww. ustawy.

Podstawą prawną tego pośrednictwa będzie umowa zlecenia lub umowa o świadczenie usług, zawarta przez Wnioskodawcę albo Sprzedawcę z firmą inwestycyjną/zagraniczną firmą inwestycyjną, na mocy której firma inwestycyjna/zagraniczna firma inwestycyjna będzie za wynagrodzeniem świadczyć na rzecz Wnioskodawcy albo Sprzedawcy usługę polegającą na zawarciu umowy sprzedaży akcji w imieniu i na rachunek - odpowiednio - Wnioskodawcy albo Sprzedawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż akcji będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż akcji będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 626, z późn. zm. - winno być: Dz. U. z 2016 r. poz. 223), podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Jednocześnie, stosownie do art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli ich przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze powyższe można stwierdzić, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego umowa sprzedaży akcji w kapitale zakładowym spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinna co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych - jako sprzedaż praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi, dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych - w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Z powyższego uregulowania wynika, iż sprzedaż akcji jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych pod warunkiem, iż:

1.

akcje mogą być zaklasyfikowane jako instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

2.

sprzedaż akcji zostanie dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie za instrumenty finansowe uważa się m.in. papiery wartościowe. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie papierami wartościowymi są między innymi akcje. W konsekwencji należy stwierdzić, że akcje stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego umowa sprzedaży akcji zostanie zawarta za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiuje jednak pojęcia pośrednictwa.

W konsekwencji zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu rozstrzygnięcia zakresu tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998), przez "pośrednictwo" należy rozumieć:

* działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron,

* występowanie w roli łącznika,

* załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.

Na podstawie powyższego można sformułować wniosek, iż pośrednictwo w sprzedaży, o którym mowa w art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, powinno polegać na uczestnictwie przy zawieraniu umowy tej sprzedaży, w szczególności na zawarciu umowy sprzedaży przez pośrednika w imieniu i na rachunek jednej ze stron umowy sprzedaży.

Tym samym uznać należy, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż akcji będzie dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej/zagranicznej firmy inwestycyjnej. Jak bowiem wynika z opisu zdarzenia przyszłego, firma inwestycyjna/zagraniczna firma inwestycyjna zawrze z Wnioskodawcę albo Sprzedawcą umowę zlecenia lub umowę o świadczenie usług, na mocy której ta firma inwestycyjna/zagraniczna firma inwestycyjna będzie za wynagrodzeniem świadczyć na rzecz Wnioskodawcy albo Sprzedawcy usługę polegającą na zawarciu umowy sprzedaży akcji w imieniu i na rachunek - odpowiednio - Wnioskodawcy albo Sprzedawcy. W związku z tym firma inwestycyjna/zagraniczna firma inwestycyjna będzie występować w roli łącznika miedzy Wnioskodawcą a Sprzedawcą, czyli działającego za wynagrodzeniem podmiotu pośredniczącego pomiędzy Wnioskodawcą a Sprzedawcą celem zawarcia przez nich umowy sprzedaży akcji.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż akcji, dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, spełnia wszystkie warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż akcji będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał fragmenty interpretacji indywidualnych oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 maja 2015 r., sygn. akt. II FSK 1006/13).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, iż orzeczenie to dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl