IBPB-2-1/4514-10/16/MD - Ustalenie skutków podatkowych przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-2-1/4514-10/16/MD Ustalenie skutków podatkowych przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 grudnia 2015 r. (data wpływu do Organu - 28 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2015 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działający w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Sp. z o.o.), powstał z przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (dalej jako SPZOZ) dokonanego w oparciu o art. 69 w zw. z art. 75 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.). Przekształcenie nastąpiło w oparciu o akt przekształcenia z dnia 30 listopada 2015 r., sporządzony w formie aktu notarialnego. 100% udziałów w Sp. z o.o. posiada jednostka samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 80 ust. 4 ww. ustawy Sp. z o.o. wstąpiła z dniem przekształcenia we wszystkie prawa i obowiązki przekształconego SPZOZ. Sp. z o.o. realizuje, tak jak SPZOZ, zadania publiczne, polegające przede wszystkim na ochronie zdrowia (ok. 97% przychodu), zaś pozostałe ok. 3% stanowić będzie przychód z działalności pozaleczniczej (np. wynajem powierzchni).

Dnia 25 listopada 2015 r. Wnioskodawca, działając jeszcze jako SPZOZ, uiścił za pośrednictwem płatnika - notariusza - kwotę 89.945,00 zł tytułem podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z aktem notarialnym - aktem przekształcenia SPZOZ w Sp. z o.o., którego elementem jest akt założycielski Sp. z o.o. Kapitał zakładowy Sp. z o.o. wynosi 18.000.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy akt założycielski ustanowiony w akcie przekształcenia SPZOZ w Sp. z o.o., które miało miejsce 30 listopada 2015 r. w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej, jest czynnością prawną w sprawach zdrowia, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wobec tego nie podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, akt założycielski ustanowiony w akcie przekształcenia SPZOZ w Sp. z o.o. w oparciu o art. 69 w zw. z art. 75 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Co do zasady umowa spółki (w tym akt założycielski) podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W niniejszej sprawie jednak akt założycielski jest elementem aktu przekształcenia zdefiniowanym w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej. Tym samym akt założycielski Sp. z o.o. powstałej z przekształcenia SPZOZ w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej nie podlega opodatkowaniu ww. podatkiem, albowiem jest czynnością z zakresu zdrowia.

Zauważyć należy, iż podmiotem, który dokonał przekształcenia, jest organ wykonawczy samorządu województwa, zaś jednostka samorządu terytorialnego posiada 100% udziałów w Sp. z o.o. Celem utworzenia Sp. z o.o. przez jednostkę samorządu terytorialnego było wyłącznie kontynuowanie udzielania świadczeń zdrowotnych przez Sp. z o.o. Akt założycielski Sp. z o.o. powstałej z przekształcenia SPZOZ w oparciu o ustawę o działalności leczniczej pozostaje w bezpośrednim związku z czynnościami w sprawach zdrowia. Czynności cywilnoprawne w sprawach zdrowia nie podlegają zaś opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223), podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

W myśl art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio m.in. do aktów założycielskich spółek.

Stosownie do art. 1a pkt 2 cyt. ustawy użyte w tej ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, a przy pozostałych spółkach - na spółce.

Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a cyt. ustawy stanowi - przy zawarciu umowy - wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.

Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

Stosownie jednak do art. 2 pkt 1 lit. f ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Ponieważ użyte w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych pojęcie "w sprawach zdrowia" ma charakter ogólny należy przyjąć, że dotyczy ono czynności cywilnoprawnych z zakresu spraw regulowanych w odrębnych przepisach, a odnoszących się do kwestii wymienionych w art. 2 pkt 1 lit. f powołanej ustawy, w tym m.in. z zakresu zdrowia.

Przepisy takie znajdują się m.in. w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618). Z art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że szpitalem jest przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego, w którym podmiot ten wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, natomiast zgodnie z definicją zawartą w pkt 8 tego przepisu przedsiębiorstwo to zespół składników majątkowych, za pomocą którego podmiot leczniczy wykonuje określony rodzaj działalności leczniczej.

Artykuł 3 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o działalności leczniczej stanowi, natomiast, że działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, jak również, co wynika z ust. 2 tego przepisu może polegać na promocji zdrowia oraz realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.

Tryb i zasady przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową, zgodnie z art. 69, określają art. 70-82 ustawy o działalności leczniczej.

W myśl art. 77 ustawy, organ dokonujący przekształcenia sporządza akt przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę, o której mowa w art. 69, zwany dalej "aktem przekształcenia". Akt przekształcenia zawiera: akt założycielski spółki, imiona i nazwiska członków organów spółki pierwszej kadencji oraz pierwszy regulamin organizacyjny - art. 78 ust. 1 ustawy. Na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy akt przekształcenia zastępuje czynności określone w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.), poprzedzające złożenie wniosku o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców. Ustęp 2 przywołanego artykułu stanowi, że niezwłocznie po sporządzeniu aktu przekształcenia zarząd spółki kapitałowej składa wniosek o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców, a po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców #8722; wniosek o zmianę wpisu w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100.

Dniem przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę, o której mowa w art. 69, jest dzień wpisania tej spółki do rejestru przedsiębiorców. Z dniem przekształcenia następuje wykreślenie, z urzędu, samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej z Krajowego Rejestru Sądowego - art. 80 ust. 1-2.

W przypadku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową na zasadach określonych w art. 69 i następnych ustawy o działalności leczniczej, czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przesądza o tym treść art. 78 tej ustawy, zgodnie z którym akt przekształcenia zawiera m.in. akt założycielski spółki. Stosownie natomiast do przepisu art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio m.in. do aktów założycielskich spółek.

Mając powyższe na uwadze należy więc stwierdzić, że brak jest uzasadnienia, aby uznać, że sporządzenie aktu założycielskiego spółki - nawet jeśli jest związany z przekształceniem samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową, która będzie prowadziła działalność leczniczą - jest czynnością dokonywaną w sprawach zdrowia i znajdzie wobec niego zastosowanie wyłączenie od podatku, określone w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wskazana czynność to przecież założenie spółki, powstałej w wyniku przekształcenia, a nie czynność cywilnoprawna w sprawach zdrowia.

Dodatkowo należy zauważyć, że spółka z o.o. jest spółką kapitałową, nie tylko z rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ale przed wszystkim w rozumieniu dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.Urz.UE.L 46 z 21.02.2008, str. 11). W konsekwencji czego, do opodatkowania umowy tej spółki mają zastosowanie zasady opodatkowania wynikające z przepisów tej dyrektywy, a te także nie przewidują wyłączenia od opodatkowania podatkiem kapitałowym czynności opisanej we wniosku.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl