IBPB-1-3/4510-67/16/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-3/4510-67/16/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 stycznia 2016 r.), uzupełnionym 21 marca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej transakcji dokonywanych z podmiotem powiązanym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej transakcji dokonywanych z podmiotem powiązanym. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 11 marca 2016 r., wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 21 marca 2016 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo (dalej jako: "Wnioskodawca" lub Przedsiębiorstwo") i Gmina są podmiotami powiązanymi kapitałowo, w ten sposób, że Gmina posiada 91,9% udziałów w Przedsiębiorstwie. Pozostałe 8,1% w kapitale spółki posiadają inne gminy ościenne. Brak podmiotu komercyjnego, który posiadałby udział w kapitale spółki.

Od 2011 r. Wnioskodawca pełni funkcję Menadżera Projektu budowy hali widowiskowo-sportowej. Funkcja ta została powierzona Wnioskodawcy Zarządzeniem Prezydenta Miasta z 29 czerwca 2011 r. w sprawie powierzenia Wnioskodawcy wykonywania praw i obowiązków Miasta jako inwestora w ramach realizacji inwestycji pn. "..." (dalej: "Zarządzenie"). Wnioskodawca zobowiązał się do wykonywania poszczególnych czynności terminowo i z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi normami, przepisami, zasadami sztuki budowlanej i wiedzy technicznej, a także chronienia interesów Miasta w zakresie powierzonych sobie czynności. W dniu 12 sierpnia 2015 r. Prezydent Miasta wydał Zarządzenie zmieniające ww. Zarządzenie z 29 czerwca 2011 r. Zgodnie z aktualnym brzmieniem § 5 ust. 1 Miasto zapewnia środki finansowe na pokrycie kosztów Menadżera Projektu związanych z wykonywaniem przez niego powierzonych czynności w kwocie 7.145.266,92 zł. W § 6 ust. 1 wskazano, że wykonanie niniejszego zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Inwestycji i Remontów oraz Prezesowi Przedsiębiorstwa.

W dniu 21 września 2011 r. zostało wydane zarządzenie organizacyjne Prezydenta Miasta w sprawie wprowadzenia procedury obiegu dokumentów finansowych w ramach projektu "Budowa nowoczesnej hali widowisko-sportowej". Załącznik nr 1 do powyższego zarządzenia organizacyjnego określa procedurę obiegu dokumentów. Wnioskodawca wykonuje zadania w zakresie obsługi płatności dla Wykonawcy (odbieranie faktur wraz z załącznikami wystawionych przez Wykonawcę, kontrola merytoryczna przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów, potwierdzenie dokonania kontroli merytorycznej dokumentów przez Menadżera Projektu), a ponadto w sytuacji zaistnienia nieprawidłowości i wątpliwości Menadżer Projektu zobowiązany jest do przygotowania oraz dokonania stosownej korekty. Menadżer Projektu również dba o terminowe realizacje płatności i przechowuje wszelkie dokumenty oraz korespondencję elektroniczną do czasu zakończenia wykonywania obowiązków i przekazania ich do Wydziału Inwestycji i Remontów.

W dniu 4 października 2011 r. kolejnym zarządzeniem organizacyjnym Prezydenta Miasta określono procedurę obiegu dokumentów w ramach projektu "..." - wniosek o płatność pośrednią/końcową/zaliczkową. Procedury te uległy zmianie na mocy zarządzenia organizacyjnego z 20 marca 2014 r. Na mocy obu tych dokumentów do zadań Wnioskodawcy należy dokonanie czynności przygotowawczych oraz wypełnienie wniosku o płatność pośrednią/końcową/zaliczkową.

W dniu 22 lutego 2013 r. zawarto Porozumienie Techniczne pomiędzy Wnioskodawcą a Miastem dotyczące ustalenia warunków technicznych i organizacyjnych prowadzonych działań przez Wnioskodawcę w ramach pełnienia funkcji Menadżera Projektu dla zadania "...". Ponadto, 10 grudnia 2015 r. zostało one zmienione przez Aneks nr 2.

Wnioskodawca realizuje zadania o charakterze kontrolnym, koordynacyjnym, nadzorczym, finansowym oraz zarządczym, czuwając nad zgodnością realizacji inwestycji z dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi, warunkami technicznymi wykonania robót, obowiązującymi przepisami, aktualną wiedzą techniczną, prawem budowlanym oraz zawartymi umowami. Ponadto, wyraża zgodę na powierzenie prac podwykonawcom, zawiera umowy i aneksy. Zajmuje się bieżącym doradztwem i obsługą prawną procesu inwestycyjnego.

W dniu 18 czerwca 2014 r. została uchwalona uchwała Rady Miasta, która zastąpiła ww. uchwałę z 18 grudnia 2014 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta, która w § 4 pkt 1 upoważnia Prezydenta Miasta do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć oraz zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki, a których płatności wykraczają poza rok budżetowy. Ponadto, w § 5 powyższej uchwały powierza się jej wykonanie Prezydentowi Miasta.

Na realizację funkcji Menadżera Projektu inwestycji pn. "Budowa nowoczesnej hali widowisko-sportowej" zarządzeniem Prezydenta Miasta z 12 sierpnia 2015 r. została przeznaczona kwota 7.145.266, 92 zł.

Zwrot kosztów Menadżera Projektu poniesionych w związku z wykonywaniem czynności określonych w niniejszym porozumieniu będzie następował w okresach miesięcznych. Faktura VAT wystawiana jest na koniec danego miesiąca i dostarczana niezwłocznie Wydziałowi Inwestycji i Remontów. Płatność następuje w ciągu 30 dni od daty otrzymania faktury przez Wydział Inwestycji i Remontów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transakcyjnych w związku z pełnieniem przez niego funkcji Menadżera Projektu budowy hali widowiskowo-sportowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje prawidłowo nie sporządzając dokumentacji podatkowej cen transakcyjnych.

Zarówno jednostki samorządu terytorialnego jak i zakładane przez nie w formie spółek kapitałowych spółki komunalne posiadają osobowość prawną. Co do zasady jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "ustawa p.d.o.p."), zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966) (winno być "tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 198"). Na podstawie art. 9a ustawy p.d.o.p., podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi są obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej. Powiązanie kapitałowe istnieje w sytuacji posiadania przez jeden podmiot bezpośrednio lub pośrednio w innym podmiocie udziału nie mniejszego niż 5%. Gmina posiada 91,9% udziałów w Przedsiębiorstwie. W związku z powyższym, przepisy o cenach transakcyjnych mają zastosowanie do transakcji dokonywanych pomiędzy Gminą a Wnioskodawcą z uwagi na występujące powiązanie kapitałowe.

Obowiązek dokumentacyjny obejmuje transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym wymagalnych świadczeń przekracza równowartość:

* 100 000 EUR - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego,

* 30 000 EUR - w przypadku świadczeń usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych,

* 50 000 EUR - w pozostałych przypadkach.

Dodatkowo, zwrócić uwagę należy na zapisy rozporządzenia Ministra Finansów z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz. U. z 2009 r. Nr 160, poz. 1268; dalej; "rozporządzenie") (winno być "tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1186"). Art. 1 ust. 4 powyższego rozporządzania, jednoznacznie wyłącza jego stosowanie do transakcji, w których cena lub sposób określenia ceny wynika z ustaw i wydanych na ich podstawie aktów normatywnych. Zgodnie z art. 166 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm. dalej: "Konstytucja"), zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Realizując je gmina działa na rynku w ramach prowadzonej gospodarki komunalnej. Gmina ma możliwość wykorzystywać różne instrumenty prawne w sposobie i w formie wykonywania zadań publicznych. Może realizować zadania poprzez utworzone w tym celu jednostki organizacyjne tj. w szczególności zakłady budżetowe, spółki prawa handlowego (art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późn. zm.) i art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.)) lub zlecić to innym niepowiązanym z gminą podmiotom: osobom fizycznym, prawnym czy jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej.

W przedstawionym stanie faktycznym, budowę i udostępnianie hali sportowej należy zaliczyć do zadań własnych Gminy w rozumieniu art. 7 ust. pkt 8, 10 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej i kultury fizycznej. Jednym z zadań gminy jest tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu. Zadania własne gminy finansowane są z budżetu gminy.

Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do uchwalania tzw. "uchwał budżetowych" - czyli uchwał organu stanowiącego w sprawie budżetu na dany rok będący aktem prawa miejscowego. W przypadku Gminy jest to Rada Miasta, która w drodze uchwały zatwierdza budżet na dany rok.

Artykuł 211 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) (winno być "tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm."), określa legalną definicję budżetu, określa formę uchwalania i czasowe ramy obowiązywania uchwały budżetowej oraz podkreśla jej rolę jako podstawy gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Art. 212 ustawy o finansach publicznych, wskazuje co powinno lub może się znaleźć w uchwale budżetowej, które to wyliczenie ma charakter zamknięty.

Uchwała budżetowa przede wszystkim zawiera planowaną wysokość dochodów wraz ze wskazaniem ich źródła, jak również wysokość wydatków, które mają charakter nieprzekraczalny. Stanowi to podstawową wielkość budżetową. Przy ich planowaniu należy uwzględnić wszystkie zadania jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 62, poz. 718) (winno być "tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1484 z późn. zm.), w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się uchwały budżetowe gminy, powiatu i województwa oraz sprawozdanie z wykonania budżetu gminy, powiatu oraz województwa.

W uchwałach budżetowych Miasta w poprzednich latach - Uchwała Rady Miejskiej z 17 grudnia 2009 r. w sprawie budżetu miasta na 2010 r., Uchwała Rady Miejskiej z 3 lutego 2011 r. w sprawie budżetu miasta na 2011 r., Uchwała Rady Miejskiej z 22 grudnia 2011 r. w sprawie budżetu miasta na 2012 r., Uchwała Rady Miejskiej z 17 stycznia 2013 r. w sprawie budżetu miasta na 2013 r., Uchwała Rady Miejskiej z 19 grudnia 2013 r. w sprawie budżetu miasta na 2014 r. wskazywano, że budowa nowoczesnej hali widowiskowo-sportowej będzie obejmować koszt 365.017.036,67 zł, w których zabezpieczone są koszty robót budowlanych, Inżyniera Kontraktu, czy Menadżera Projektu. W związku z powyższym, została wyłączona możliwość kształtowania cen wynagrodzenia Menadżera Projektu w dowolny sposób, gdyż każda taka zmiana wymagała zmiany uchwały budżetowej, a co za tym idzie zgody Rady Miasta.

Należy również się odnieść do instytucji zwanej wieloletnią prognozą finansową jednostek samorządu terytorialnego, która jest sporządzana i uchwalana na podstawie ustawy o finansach publicznych. Taka wieloletnia prognoza jest obligatoryjnie przygotowywana przez każdą jednostkę samorządu terytorialnego. Musi mieć ona charakter realistyczny, co oznacza tyle, że powinna opierać się na przesłankach umożliwiających realną ocenę kształtowania się sytuacji finansowej danej jednostki samorządowej. Wieloletnia prognoza nie ma w pełni charakteru dyrektywalnego, ale wprowadza ustalenia w zakresie głównych danych finansowych i kierunków kształtowania się sytuacji finansowej. Przyjęte wielkości należy traktować jako punkt wyjścia dla prawidłowego uchwalania i wykonywania budżetu w następnych latach. Określa często cele, które jednostka zamierza zrealizować. Corocznie jest aktualizowana w zakresie dostosowania relacji pomiędzy wydatkami a dochodami, które zmieniają wynik budżetu przez zwiększenie lub zmniejszenie nadwyżki bądź deficytu, czy też kwoty przychodów i rozchodów oraz kwotę długu. Organem uprawnionym do dokonywania zmian jest zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Od tego rodzaju zmian należy natomiast odróżnić zmiany w wieloletniej prognozie dotyczące limitów zobowiązań i kwot wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia, do dokonywania których wyłączne uprawnienie ma organ stanowiący. W aktualnej uchwale Rady Miasta z 18 czerwca 2014 r., zmieniającą uchwałę z 18 grudnia 2015 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta wskazano jako wydatek majątkowy inwestycję pn. "..." kluczową dla zrównoważonego rozwoju lokalnego. Kwota wydatków przeznaczona na inwestycję nie może być dobrowolnie zmieniana przez stronę. Wnioskodawca nie może dobrowolnie zmieniać ceny za świadczenie usług, gdyż każda taka zmiana wymaga zgody Rady Miasta.

W konsekwencji, w zarządzeniu Prezydenta Miasta z 12 sierpnia 2015 r. w związku z uchwalą Rady Miejskiej z 14 czerwca 2007 r., w którym w § 5 pkt 1 została przeznaczona kwota 7.145.266,92 zł na pokrycie kosztów Menadżera Projektu. Co za tym idzie, w omawianej sytuacji została wyłączona swoboda stron w zakresie dobrowolnego ustalania wynagrodzenia Menadżera Projektu.

Ponadto, Wnioskodawca zwracał się już do organów podatkowych z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej co do obowiązku sporządzania dokumentacji w odniesieniu do innych zadań realizowanych na rzecz gminy Miasta. W otrzymanej interpretacji indywidualnej z 13 listopada 2015 r. o sygn. IBPB-1-3/4510-315/15/PC, potwierdzono, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania dokumentacji.

W konsekwencji, zastosowanie znajduje art. 1 ust. 4 rozporządzenia, który wyłącza jasno jego stosowanie do transakcji, w których cena lub sposób określenia ceny wynika z ustaw i wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

W związku z powyższym, Spółka słusznie nie tworzy dokumentacji cen transakcyjnych dla transakcji z Gminą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl