IBPB-1-3/4510-605/15/JKT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-3/4510-605/15/JKT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 listopada 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 listopada 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwiększenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych z wypracowanego zysku netto - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwiększenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych z wypracowanego zysku netto.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej przychodnią specjalistyczno-rehabilitacyjną, działającą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zatrudniającą powyżej 20 pracowników. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 111 z późn. zm., dalej: "ZFŚS"), Spółka tworzy fundusz z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Spółka nie jest objęta zbiorowym układem pracy. W regulaminie ZFŚS Spółki jest zapis o tworzeniu funduszu poprzez zwiększenie go z odpisu zysku netto. Na zebraniu Walnego Zgromadzenia Wspólników podjęto uchwałę o przekazaniu części zysku netto na zasilenie ZFŚS. Spółka zaliczyła odpis z zysku netto jako koszty podatkowe oraz na zwiększenie ZFŚS i niezwłocznie dokonała przelewu środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek ZFŚS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, dokonanie zwiększenia odpisu na ZFŚS z wypracowanego zysku netto.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpis z zysku netto na zwiększenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych uchwalony przez Walne Zgromadzenie Wspólników jest kosztem podatkowym.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika, za wyjątkiem art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b, który stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów albo zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. W rozumieniu Spółki oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami.

W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, taki związek zaistniał.

Zasady tworzenia ZFŚS oraz zasady gospodarowania środkami tego funduszu, określa ustawa o ZFŚS. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, odpisy i zwiększenia, obciążają koszty działalności pracodawcy. Dodatkowo w oparciu o art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 2015 r., poz. 111 z późn. zm., dalej: "ZFŚS"), zapis o możliwości zwiększenia środków funduszu o odpis z zysku jest zawarty u Wnioskodawcy w regulaminie ZFŚS uzgodnionym ze związkiem zawodowym. Wnioskodawca zgodnie ze wskazaniem ustawodawcy niezwłocznie, zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Wspólników, wpłacił środki na wyodrębniony rachunek ZFŚS.

Artykuł 16 ust. 1 u.p.d.o.p., zawiera zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów i wskazane we wniosku wydatki na zwiększenie ZFŚS nie zostały w nim wymienione. Natomiast, art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b, jednoznacznie stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych zwiększeń zostały wpłacone na rachunek ZFŚS. Środki z wypracowanego przez Spółkę zysku netto, które Wnioskodawca przeznaczył na zasilenie ZFŚS są środkami uzyskanymi z podstawowych źródeł przychodów Spółki.

Ustawodawca nie wskazuje zysku netto jako niezgodne z ustawą źródło zasilania ZFŚS, a więc dokonanie odpisu na zwiększenie ZFŚS z wypracowanego zysku netto nie powinno dyskwalifikować uznanie go za koszty podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym czasie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl