IBPB-1-3/4510-351/15/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-3/4510-351/15/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 11 sierpnia 2015 r. który wpłynął do BKIP w Lesznie 20 sierpnia 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru podatku w związku z wypłatą dywidendy (pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2015 r. wpłynął do BKIP w Lesznie (data wpływu do tut. BKIP 31 sierpnia 2015 r.), wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru podatku w związku z wypłatą dywidendy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa jako grupa producentów rolnych zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2010 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Dnia 29 stycznia 2010 r. Spółka otrzymała zaświadczenie o wpisie do ewidencji producentów rolnych na podstawie decyzji wydanej przez Wojewodę. Spółka została utworzona przez 6 podmiotów (2 osoby fizyczne oraz 4 osoby prawne), które prowadzą działalność rolniczą. Udziały przypadające na osoby prawne wynoszą: 60%, zaś 40% udziałów posiadają osoby fizyczne. Wszyscy członkowie grupy z tytułu prowadzenia działalności nie są płatnikami podatku dochodowego; osoby prawne korzystają ze zwolnienia na podstawienie art. 17 ust. 1 pkt 4e u.p.d.o.p., w przypadku osób fizycznych zwolnione są one z podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej art. 2 u.p.d.o.f. Czterech wspólników jest czynnymi podatnikami VAT, natomiast dwóch wspólników w zakresie podatku VAT jest "rolnikiem ryczałtowym". Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy (wspólnicy) wyprodukowane przez siebie ziarno zbóż sprzedają do Spółki, która następnie odsprzedaje je do dalszych odbiorców. Głównym celem grup producentów jest: dostosowanie produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawa efektywności gospodarowania, planowanie produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracja podaży oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych jak również ochrona środowiska naturalnego. Spółka ma zamiar wypracowaną nadwyżkę, zysku osiągniętego ze sprzedaży za dany rok (jeśli powstanie), jak również zysk wypracowany z lat poprzednich a nie podzielony przeznaczyć na wypłatę dywidendy.

W związku z powyższym zadano następujące m.in. pytanie:

Czy w związku z powyższym, płatnik przy wypłacaniu dywidendy ma możliwość niepobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z dywidendy na podstawienie art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p., jeśli otrzyma oświadczenie CIT-5 od podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4e u.p.d.o.p., że otrzymana dywidenda zostanie przeznaczona na cele rolnicze... (pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych)

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody otrzymane przez spółki prawne z wypłaconej dywidendy przeznaczone na cele rolnicze, zwolnione będą z poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty dywidendy na podstawie art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, że jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Jednocześnie należy wskazać na zapis art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Kryteriami uprawniającymi podatników do skorzystania z ww. zwolnienia są występujące równocześnie okoliczności:

* osiągnięcie przez nich w roku poprzedzającym rok podatkowy udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w wysokości co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności,

* przeznaczenie uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na prowadzoną działalność rolniczą.

Podatnicy spełniający te kryteria mają prawo do nieopodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągniętego dochodu z działalności pozarolniczej, niezależnie od tego czy na prowadzonej przez siebie działalności rolniczej osiągnęli dochód, czy ponieśli stratę.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Konsekwencję powyższego stanowi treść art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka działa jako grupa producentów rolnych. Dnia 29 stycznia 2010 r. Spółka otrzymała zaświadczenie o wpisie do ewidencji producentów rolnych na podstawie, decyzji wydanej przez Wojewodę. Spółka została utworzona przez 6 podmiotów (2 osoby fizyczne oraz 4 osoby prawne), które prowadzą działalność rolniczą. Wszyscy członkowie grupy z tytułu prowadzenia działalności nie są płatnikami podatku dochodowego; osoby prawne korzystają ze zwolnienia na podstawienie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku osób fizycznych zwolnione są one z podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy (wspólnicy) wyprodukowane przez siebie ziarno zbóż sprzedają do spółki, która następnie odsprzedaje je do dalszych odbiorców. Głównym celem grup producentów jest: dostosowanie produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawa efektywności gospodarowania, planowanie produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracja podaży oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych jak również ochrona środowiska naturalnego. Spółka ma zamiar wypracowaną nadwyżkę, zysku osiągniętego ze sprzedaży za dany rok (jeśli powstanie), jak również zysk wypracowany z lat poprzednich a nie podzielony przeznaczyć na wypłatę dywidendy.

Z uwagi na powyższe, po pierwsze wskazać należy na art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pierwsza z tych regulacji stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Oznacza to, że wypłacona przez spółkę mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Polski dywidenda, co do zasady, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym od osób prawnych. W takiej sytuacji, podmiot wypłacający należności (w dniu wykonania wypłaty), jako płatnik podatku jest obowiązany pobrać podatek, na podstawie art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku uzyskania przez podatnika prowadzącego działalność rolniczą dochodów z innych źródeł niż działalność rolnicza, dochody z działalności pozarolniczej mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, w myśl art. 26 ust. 1a wskazanej ustawy, płatnik nie ma obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji, gdy podmioty korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w tym uzyskujące dochody przeznaczone na działalność rolniczą), w związku z przeznaczeniem uzyskanych dochodów na cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Powyższe oznacza, że dochody uzyskiwane przez podmiot prowadzący działalność rolniczą, z działalności pozarolniczej mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po wypełnieniu następujących przesłanek:

* w roku poprzedzającym rok podatkowy, udział przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności;

* przeznaczenie pozyskanych środków na działalność rolniczą, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e w związku z art. 2 ust. 2 ustawy;

* złożenie oświadczenia o przeznaczeniu środków na działalność rolniczą na podstawie art. 26 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (najpóźniej w dniu wypłaty należności).

Biorąc pod uwagę powyższe, dochody otrzymane przez spółki prawne z tytułu wypłaconej przez Wnioskodawcę dywidendy przeznaczone na cele rolnicze, po spełnieniu warunków o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e u.p.d.o.p., zwolnione będą z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru tego podatku, na podstawie art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl