IBPB-1-2/4510-503/15/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-2/4510-503/15/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 lipca 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika wynikających z wypłaty dywidendy udziałowcowi Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika wynikających z wypłaty dywidendy udziałowcowi Spółki.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką prawa handlowego, w której wszystkie udziały posiada Miasto. W związku z prowadzoną działalno¬ścią gospodarczą osiąga on dochody, które po pomniejszeniu o podatek dochodowy, w tym podatek odroczony, stanowią zysk netto. Stosownie do art. 231 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.) decyzja odnośnie podziału uzyskiwanego zysku pozostaje w kompetencjach Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników. Zgodnie też z podejmowanymi przez to Zgromadzenie uchwałami, część uzyskiwanego zysku jest przeznaczana do wypłaty na rzecz jedynego wspólnika jako dywidenda.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wypłacając z uzyskanego zysku dywidendę na rzecz jedynego wspólnika - Miasta, obowiązany jest jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przycho¬dów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Jednocześnie w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22 powyższej ustawy przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ponadto w myśl art. 22 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Natomiast stosownie do art. 26 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o podatku docho¬dowym od osób prawnych, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1ale. Jak wynika zatem z przytoczonych regulacji prawnych, co do zasady, wypłata dywidendy na rzecz osoby prawnej, a taką jest Miasto, rodzi po stronie wypłaca¬jącego obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

W rozpatrywanym przypadku podnieść jednak wypada, że Miasto zalicza się do jednostek samorządu terytorialnego, a te natomiast, stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione są od podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Według wskazanego przepisu wypłacana przez Wnioskodawcę dywidenda na rzecz Miasta korzysta ze zwolnienia od opodatko¬wania o tyle, o ile mieści się w katalogu dochodów określonych w przepisach przywołanej wyżej ustawy. Biorąc też pod uwagę tak zakreślony przedmiot zwolnienia zważyć trzeba, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 513, z późn. zm.) do źródeł dochodów wła¬snych gminy zalicza się dochody z majątku gminy. Niewątpliwie też w poczet takiego ma¬jątku zaliczają się posiadane przez jednostkę samorządu terytorialnego udziały w spółkach prawa handlowego. W konsekwencji uzyskiwane w związku z tymi udziałami dochody, są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o docho¬dach jednostek samorządu terytorialnego. Z uwagi na to zwolnienie Wnioskodawca wypłacając z uzyskanego zysku dywidendę na rzecz jedynego wspólnika Miasta, nie jest obowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na marginesie powyższego wskazać również wypada, że stanowisko zbieżne z powyższym w sprawie, o zbliżonym stanie faktycznym zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 17 kwietnia 2013 r., nr IPTPB3/423-28/13-2/KJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") uregulowane zostały skutki podatkowe odnoszące się do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Zawarta w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. definicja dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych precyzuje, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (...). Klasycznym przykładem dochodu z udziału w zyskach osób prawnych jest niewątpliwie dywidenda.

Na podstawie art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (...).

Jak wynika z powyższego, dochód z udziału w zyskach osób prawnych jest opodatkowany "u źródła", tzn. należny podatek oblicza, pobiera i odprowadza na rachunek właściwego urzędu skarbowego podmiot wypłacający te należności, w trybie i na zasadach wskazanych w ww. art. 26 u.p.d.o.p.

Z danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednoosobową spółką prawa handlowego, której 100% udziałowcem jest Miasto. W związku z powyższym po podjęciu uchwały przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników o wypłacie dywidendy, zostanie ona wypłacona na rzecz ww. jedynego udziałowca Spółki.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p., zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zwolnieniem z podatku objęte są dochody gminy określone w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 513 z późn. zm.), źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

Zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków.

W związku z powyższym, ponieważ majątkiem Miasta są udziały otrzymane w zamian za wniesione do Spółki mienie, uzyskane przez Miasto na ich podstawie dochody z tytułu dywidendy w świetle ww. przepisów będą stanowić dochód z majątku Miasta, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że wypłata dywidendy właścicielowi spółki komunalnej, jakim jest Miasto, nie rodzi skutków w postaci obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Reasumując, należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl