IBPB-1-1/4511-83/16/ESZ - PIT w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku od wypłaty wynagrodzenia za usługi tłumaczeń wykonywane przez nierezydentów prowadzących za granicą działalność gospodarczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4511-83/16/ESZ PIT w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku od wypłaty wynagrodzenia za usługi tłumaczeń wykonywane przez nierezydentów prowadzących za granicą działalność gospodarczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 lutego 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 8 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku od wypłaty wynagrodzenia za usługi tłumaczeń wykonywane przez nierezydentów prowadzących za granicą działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku od wypłaty wynagrodzenia za usługi tłumaczeń wykonywane przez nierezydentów prowadzących za granicą działalność gospodarczą.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca korzysta z usług tłumaczeń tekstów i dokumentów wykonywanych przez osoby fizyczne, nierezydentów nieposiadających miejsca zamieszkania na terytorium RP, prowadzących za granicą działalność gospodarczą (dalej: "Tłumacze"). Usługi świadczone są przez Tłumaczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie składanego przez Wnioskodawcę zamówienia za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie. Tłumaczenia wykonywane są poza terytorium RP, a następnie przesyłane Wnioskodawcy przez Tłumaczy pocztą elektroniczną. Tłumacze występują w związku z wykonywaniem tłumaczeń w charakterze prowadzących działalność gospodarczą. Tłumacze nie mają na terytorium RP zakładu.

Wnioskodawca nie uzyskuje od Tłumaczy certyfikatów rezydencji. Uzyskuje natomiast oświadczenia, że wykonywana usługa wchodzi w zakres prowadzonej przez Tłumacza działalności gospodarczej. Oświadczenia składane są w dowolnie wybranej przez Tłumacza formie, tj. zapis w umowie, podpisany dokument w oryginale, skan podpisanego dokumentu przesłany w korespondencji mailowej, potwierdzenie zawarte w treści korespondencji mailowej, adnotacja na fakturze lub poprzez przekazanie faktury za usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonując wypłaty należności za wykonane na jego rzecz usługi tłumaczeń obowiązany jest do potrącania podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: "uPIT"), płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tekst jedn.: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 (winno być: (...) z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10).

Niemniej jednak, jak wynika z treści art. 41 ust. 2 uPIT, płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 pkt 1 uPIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a (osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) - przyp. Wnioskodawcy), przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 (w tym z umowy zlecenia - przyp. Wnioskodawcy) oraz z odsetek, innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 pkt 5 uPIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Usługi tłumaczeń nie mieszczą się w kategorii należności z tytułów wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 5 uPIT, brak jest również przesłanek umożliwiających uznanie świadczonych usług tłumaczeń za "usługi podobne". Ponadto, powołany w art. 29 ust. 1 pkt 1 uPIT, art. 13 pkt 8 uPIT stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W związku z powyższym, skoro usługi tłumaczeń nie stanowią usług "o podobnym charakterze" w rozumieniu art. 29 ust. 1 pkt 5 uPIT i skoro wobec wykonywania usług tłumaczeń w ramach działalności gospodarczej, nie można ich zakwalifikować do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy, a w konsekwencji nie znajdzie zastosowania art. 29 ust. 1 pkt 1 uPIT, to z tytułu dokonywanych przez Wnioskodawcę wypłat na rzecz Tłumaczy nie powstanie obowiązek pobrania przez niego podatku dochodowego.

Niemniej jednak, z uwagi na brzmienie 41 ust. 2 uPIT, konieczne będzie uzyskanie od Tłumaczy oświadczeń, że wykonywane usługi świadczone są w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności gospodarczej.

Na poparcie powyższego Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 24 stycznia 2014 r., Znak: IPPB1/415-1124/13-4/EC, w której m.in. wskazano, że (...) dochody osiągnięte przez osoby wykonujące umowę zlecenia w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej i mające miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej nie podlegają opodatkowaniu w Polsce za pośrednictwem płatnika. Skoro bowiem przychodów takich nie można zakwalifikować do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy, to wobec takich przychodów nie można również zastosować art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warunkiem prawidłowości takiego stanowiska jest jednak oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, z treści którego musi jednoznacznie wynikać, że usługi objęte umową zlecenia wchodzą w zakres prowadzonej przez nierezydenta działalności gospodarczej i umowa wykonywana będzie w ramach tej działalności.

W ustawie brak jest regulacji, co do formy takiego oświadczenia. Akceptowalne będzie, zatem uzyskanie oświadczenia w dowolnej formie - stosowny zapis w umowie, podpisany dokument w oryginale, skan oświadczenia, potwierdzenie mailowe, odpowiednia adnotacja na fakturze, a nawet sama faktura.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że w zakresie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl