IBPB-1-1/4511-455/15/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4511-455/15/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 września 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 28 września 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzeń na rzecz wskazanych we wniosku zawodników (sportowców) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2015 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzeń na rzecz wskazanych we wniosku zawodników (sportowców).

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sportowa Spółka Akcyjna (dalej jako: "Wnioskodawca" bądź "Spółka") prowadzi dwa profesjonalne zespoły sportowe - jeden występujący w zawodowej lidze piłkarskiej oraz drugi występujący w zawodowej lidze hokeja na lodzie. Ponadto prowadzi również zespoły młodzieżowe. Spółka działa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (dalej jako: "ustawa o sporcie") oraz ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, w formie spółki akcyjnej. W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła szereg kontraktów sportowych ze sportowcami, którymi są zawodnicy piłkarscy oraz hokeiści (dalej łącznie określani jako: "sportowcy"). Kontrakty te mają charakter cywilnoprawnych umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu, tj. art. 734 i nast. w związku z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej jako: "Kodeks cywilny"). Na chwilę obecną, wynagrodzenia wypłacane w ramach wspomnianych kontraktów Wnioskodawca kwalifikuje, jako przychód powstający po stronie Sportowców z "działalności wykonywanej osobiście", a więc ze źródła o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: "Ustawa PIT"). W związku z powyższym, Wnioskodawca, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy PIT oraz art. 8 Ordynacji podatkowej, oblicza oraz pobiera od wynagrodzeń wypłacanych Sportowcom zaliczkę na podatek dochodowy, a następnie wpłaca ją na konto właściwych urzędów skarbowych.

Jednocześnie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zawarł szereg umów na świadczenie usług trenerskich z osobami posiadającymi odpowiednie kompetencje, kwalifikacje i przygotowanie do pełnienia funkcji trenera zawodowego. W tym przypadku chodzi o trenerów drużyn piłkarskich oraz hokejowych (dalej jako: "Trenerzy"). Umowy o jakich mowa, również mają charakter cywilnoprawnych umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu, tj. art. 734 i nast. w związku z art. 750 Kodeksu cywilnego. Na chwilę obecną wynagrodzenia wypłacane Trenerom w związku ze wspomnianymi umowami, Wnioskodawca traktuje w analogiczny sposób, jak wynagrodzenia Sportowców, a zatem jako przychód, który powstaje po ich stronie z "działalności wykonywanej osobiście". W związku z tym przy wypłacie tego wynagrodzenia Wnioskodawca oblicza oraz pobiera zaliczkę na podatek dochodowy i wpłacają następnie na konto właściwych urzędów skarbowych.

W związku z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 czerwca 2015 r. (sygn. akt II FPS 1/15) zgodnie z którą przychody sportowców mogą być zaliczone do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, w najbliższym czasie część Sportowców zamierza rozpocząć prowadzenie na własny rachunek pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta obejmować będzie przede wszystkim świadczenie usług polegających na profesjonalnym uprawianiu sportu, tj. grze w piłkę nożną na rzecz drużyn piłkarskich (w przypadku piłkarzy), bądź grze w hokeja na rzecz drużyn hokeja (w przypadku hokeistów). W związku z powyższym Spółka zamierza rozwiązać aktualne umowy zawarte z tymi Sportowcami oraz zawrzeć z nimi nowe umowy na profesjonalne uprawnianie sportu w ramach prowadzonych przez Sportowców działalności gospodarczych.

Również część Trenerów zamierza w najbliższym czasie rozpocząć prowadzenie na własny rachunek pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta będzie polegać przede wszystkim na świadczeniu usług polegających na profesjonalnym trenowaniu i szkoleniu drużyn piłkarskich (odnośnie trenerów piłkarskich) bądź trenowaniu i szkoleniu drużyn hokeja (w przypadku trenerów hokeja). W tych przypadkach Spółka również zamierza rozwiązać aktualne umowy łączące ją z tą częścią Trenerów, która zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczych i podpisać nowe umowy na profesjonalne świadczenie usług trenerskich w ramach prowadzonej przez tych trenerów działalności gospodarczej.

Warunki umów, które Spółka zamierza zawierać ze Sportowcami oraz Trenerami będą określane przez same strony w drodze negocjacji w zakresie w jakim część dyspozycji tych umów nie będzie musiała być obligatoryjnie określona przez obowiązujące przepisy prawne i regulacje "branżowych" związków sportowych. Należy bowiem zauważyć, że wpływ na warunki umów zawieranych z określonymi kategoriami sportowców, mają określone instytucje związkowe - np. w przypadku piłkarzy instytucją taką jest P. W odniesieniu do piłki nożnej - wedle obowiązujących przepisów - P. ma wyłączną kompetencję ustanawiania reguł organizacyjnych i dyscyplinarnych zarówno dla klubów sportowych, jak i dla samych piłkarzy. W związku z przepisami P. kontrakty (umowy) piłkarskie muszą być zawierane z wykorzystaniem jednolitego wzorca przygotowanego przez P., bądź muszą obowiązkowo zawierać pewne określone przez P. postanowienia i regulacje wynikające z ustanowionych przez P. przepisów prawa związkowego.

Natomiast w zakresie, w jakim wspomniane umowy nie będą musiały zawierać regulacji odgórnie narzuconych przez przepisy, o których mowa powyżej w odniesieniu do piłkarzy, będą one podlegać swobodnym negocjacjom prowadzonym przez strony. W zależności od wyniku tych negocjacji będą one mogły przyjmować różne ustalenia - np. że część wynagrodzenia wypłacanego Sportowcom oraz Trenerom będzie mieć charakter zmienny, zależny od różnych czynników, takich jak np. ilość meczów rozegranych dla Wnioskodawcy, wyniki tych meczów itp. (w przypadku piłkarzy i hokeistów) oraz ilość przeprowadzonych treningów, wyniki meczów trenowanych drużyn itp. (w odniesieniu do Trenerów).

Wedle zamiarów stron, ich wzajemna współpraca zostanie ułożona w ten sposób, że Sportowcy oraz Trenerzy będą wykonywać usługi na rzecz Spółki we własnym imieniu, w sposób ciągły i zorganizowany oraz w świadczeniu tych usług będą od niej niezależni. Odpowiednie zapisy dotyczące powyższych postanowień zostaną zawarte w treści umów.

Ponadto Spółka będzie wymagać, aby każdy ze Sportowców oraz Trenerów złożył oświadczenie, że wykonywane przez niego na rzecz Spółki usługi w postaci profesjonalnego uprawniania sportu bądź profesjonalnego trenowania drużyn piłkarskich lub drużyn hokejowych, wchodzą w zakres prowadzonej przez niego działalności, innymi słowy Spółka będzie wymagać aby każdy z nich złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy PIT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) - tj. w sytuacji, gdy Wnioskodawca zawrze ze Sportowcami umowy na profesjonalne, zawodowe wykonywanie usług sportowych w ramach prowadzonych przez tych Sportowców działalności gospodarczych, a ponadto osoby te złożą oświadczenia, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy PIT - Wnioskodawca będzie zobowiązany do obliczania i pobierania zaliczki na podatek dochodowy i wpłacania jej we właściwym terminie odpowiedniemu organowi podatkowemu w związku z wypłatą wynagrodzenia na podstawie wspomnianych umów, czy też będzie zwolniony z tego obowiązku.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie, jakie Spółka będzie wypłacać na rzecz Sportowców w wykonaniu umów na profesjonalne, zawodowe świadczenie usług sportowych, powinno zostać zakwalifikowane, jako wynagrodzenie wypłacane w ramach źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: "ustawa PIT"), tj. źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. W związku z tym przy wypłacie środków pieniężnych stanowiących wynagrodzenie z tych umów Spółka nie będzie zobowiązana do obliczania i pobierania zaliczki na podatek dochodowy, bowiem odprowadzenie do urzędu skarbowego zaliczki na ten podatek będzie obowiązkiem samych Sportowców.

Uzasadniając powyższe stanowisko, Wnioskodawca zwraca uwagę, że za pozarolniczą działalność gospodarczą w świetle art. 5a pkt 6 ustawy PIT uważa się działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowo, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy PIT przychód nie może być uznany za uzyskany z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

za rezultat zleconych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

czynności są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Należy również zauważyć, że w świetle art. 13 pkt 2 ustawy PIT przychody uzyskiwane z uprawiania sportu są uważane za przychody z działalności wykonywanej osobiście (tekst jedn.: ze źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT), podobnie jak działalność artystyczna, literacka, naukowa, trenerska, oświatowa i publicystyczna, a także przychody uzyskiwane z umów zlecenia czy umów o dzieło.

Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy, okoliczność, że przychody uzyskiwane z uprawiania sportu są wymienione w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wyklucza uznania takich przychodów jako uzyskanych z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Warunkiem takiego uznania jest ziszczenie się przesłanek pozwalających uznać wykonywanie usługi za dokonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej (w rozumieniu powyższego przepisu art. 5b pkt 6, winno być: art. 5a pkt 6) oraz brak wystąpienia negatywnych przesłanek wyłączających możliwość uznania określonego przychodu za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, które to przesłanki zostały wyszczególnione w art. 5b ust. 1 ustawy PIT.

Powyższe stanowisko potwierdza brzmienie art. 13 pkt 8 i 9 oraz art. 41 ust. 2 ustawy PIT. Z art. 13 pkt 8 ww. ustawy, wprost bowiem wynika, że ustawodawca dopuszcza możliwość zaliczenia przychodów uzyskanych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło do przychodów z działalności gospodarczej, jeżeli są uzyskiwane w warunkach spełniających przesłanki działalności gospodarczej. Dodatkowo należy zauważyć, że zgodnie z art. 13 pkt 9 przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście. Należy jednakże zwrócić uwagę, że brak jest podobnego zastrzeżenia w odniesieniu do pozostałych czynności wymienionych w art. 13 pkt 2 ustawy PIT, w związku z czym wnioskować należy, że takie przychody, co do zasady, mogą być zaliczane do uzyskanych w ramach działalności gospodarczej.

Natomiast przepis art. 41 ust. 2 ustawy PIT przewiduje, że płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i pkt 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem przepis art. 41 ust. 2 wprost wskazuje, że pewne rodzaje działalności wykonywanej osobiście mogą być również wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli podatnik złoży odpowiednie oświadczenie.

Ponadto powyższe stanowisko znajduje silne oparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W orzecznictwie tym ukształtował się bowiem pogląd, że niektóre przychody z działalności wykonywanej osobiście np. przychód pełnomocników świadczących obronę z urzędu oraz przychód sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych, mogą stanowić przychód zaliczany do źródeł przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli uzyskiwane są w ramach działalności gospodarczej (stanowisko wyrażone w uchwale NSA w składzie całej Izby Finansowej z 21 października 2013 r., sygn. akt II FPS 1/13, wyroku WSA w Warszawie z 27 lutego 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 1455/11). Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest także interpretacja ogólna Ministra Finansów z 21 listopada 2013 r. Znak: DD3/033/181/CRS/13/RD-90955/13, zgodnie z którą kwalifikacja przychodu do odpowiedniego źródła jest zależna od formy prawnej wykonywania przez pełnomocnika ustanowionego z urzędu zawodu adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, czy rzecznika patentowego. Zatem przychody uzyskiwane z tego tytułu mogą zostać zaliczone do źródła przychodów - działalność gospodarcza, pomimo że są wymienione w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Należy zauważyć, że powyższe stanowisko znajduje także oparcie w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 27 maja 2014 r. Znak: DD2/033/30/KBF/14/RD-47426. W interpretacji tej Minister Finansów stwierdza: (...) nie znajdując uzasadnienia dla odmiennej wykładni tych samych przepisów wobec różnych grup zawodowych, stwierdzam, iż podatnik uzyskujący przychody z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2-8 ustawy PIT może dla celów podatku dochodowego zaliczyć te przychody do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy PIT i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy PIT.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, w ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach niniejszej sprawy wynagrodzenie wypłacane Sportowcom będzie mogło być potraktowane jako wynagrodzenie ze źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, a nie z działalności wykonywanej osobiście, a zatem Spółka nie będzie zobowiązana do obliczania oraz pobierania zaliczki na podatek dochodowy w związku z wypłatą takiego wynagrodzenia, bowiem zapłata zaliczki na podatek dochodowy będzie obowiązkiem samych Sportowców.

Należy bowiem zauważyć, jak to wskazano na wstępie niniejszego wniosku, że wedle ustaleń pomiędzy Spółką a Sportowcami, będą oni wykonywać na rzecz Spółki usługi w postaci profesjonalnego uprawiania sportu (tekst jedn.: piłki nożnej, bądź hokeja na lodzie). Usługi te będą świadczyć we własnym imieniu, w sposób ciągły i zorganizowany, a ponadto to wyłącznie Sportowiec będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez niego działalnością. Odpowiednie zapisy dotyczące powyższych postanowień zostaną zawarte w treści umów. Jednocześnie Spółka będzie wymagać aby każdy ze Sportowców złożył oświadczenie, że wykonywane przez niego na jej rzecz ww. usługi wchodzą w zakres prowadzonej przez niego działalności, tj. oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy PIT.

Biorąc powyższe pod uwagę, w świetle zaprezentowanych przepisów ustawy, poglądów sądów administracyjnych oraz organów podatkowych, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek od wypłacanych Sportowcom wynagrodzeń. Jeżeli bowiem Sportowiec (tekst jedn.: piłkarz bądź hokeista) będzie mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą, będzie ją prowadził we własnym imieniu w sposób ciągły i zorganizowany, oraz w ramach tej działalności podpisze umowę z klubem sportowym (tekst jedn.: Spółką), w takim zakresie w jakim będzie prowadził działalność i jednocześnie złoży Spółce pisemne oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, to w takim przypadku Spółka zwolniona będzie od obowiązku obliczania oraz pobierania zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych temu Sportowcowi wynagrodzeń, bowiem jest to w takiej sytuacji obowiązek samych Sportowców. Jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) oraz w akapicie powyżej, w analizowanej niniejszym wnioskiem sytuacji nie wystąpią przesłanki negatywne, o jakich mowa w art. 5b ust. 2 ustawy PIT.

Uzupełniająco Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy PIT, złożenie przez Sportowców oświadczenia, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy PIT, tj. oświadczenia, że wykonywane przez nich czynności wchodzą w zakres prowadzonych przez nich działalności gospodarczych, zwalnia Wnioskodawcę z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy. W szczególności wypłacającego wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie można obciążać ryzykiem nieprawidłowej kwalifikacji źródła przychodów przez Sportowców i przerzucać na niego odpowiedzialności za taką kwalifikację. W szczególności nie będzie można nakładać na Wnioskodawcę obowiązku weryfikacji oświadczeń złożonych przez Sportowców. Taka praktyka nie miałaby swojego uzasadnienia i stałaby w sprzeczności z treścią przepisów ustawy PIT, w szczególności art. 41 ust. 2 Ustawy PIT.

Podsumowując powyższe, w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), którego dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca, wypłacając na rzecz Sportowców środki pieniężne w ramach wynagrodzenia z tytułu zawartych umów o świadczenie usług w postaci profesjonalnego uprawiania sportu (tekst jedn.: gry w piłkę bądź hokeja), nie będzie zobowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl