IBPB-1-1/4511-384/15/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4511-384/15/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 czerwca 2015 r., wysłanym za pośrednictwem Poczty 30 czerwca 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 1 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów uzyskiwanych z prowadzonej:

* działalności usługowej w zakresie handlu - jest prawidłowe,

* hodowli zwierząt, o których mowa we wniosku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2015 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności usługowej w zakresie handlu oraz hodowli zwierząt, o których mowa we wniosku.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 16 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której główny profil stanowi hodowla pająków, gadów i płazów. Hoduje również owady które stanowią pokarm dla hodowanych pająków, gadów i płazów np.: świerszcze, karaczany, szarańcze. Pokarm ten oferuje również do sprzedaży. Działalność powyższa została sklasyfikowana pod symbolem PKD 01.49.Z - Chów i hodowla pozostałych zwierząt. Poza hodowlą zajmuję się również sprzedażą artykułów zoologicznych takich jak terraria, karma dla psów i kotów, zabawki dla zwierząt, smycze, obroże itp. Działalność ta sklasyfikowana jest pod symbolem PKD 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. Działalność prowadzona jest w sklepie stacjonarnym. Wnioskodawca oferuje również sprzedaż wysyłkową i przez Internet. Działalność ta sklasyfikowana jest pod symbolem PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Obecnie Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz opodatkowuje dochody z prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem dochodowym od osób fizycznych uiszczanym na tzw. zasadach ogólnych (opodatkowanie wg skali podatkowej). Rozważa jednak możliwość rozliczania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, jakie uzyska w 2016 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy istnieje możliwość rozliczenia przychodów, które Wnioskodawca uzyska w 2016 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jeśli tak, to jakie stawki tego podatku należy zastosować dla prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, rodzaje prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie są wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu, na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie znajdują się one również w załączniku nr 2 do ww. ustawy. Wnioskodawca nie przekracza, również kwoty limitu przychodów uprawniającej do rozliczania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wymienionego w art. 6 pkt 4 ust. 1 (winno być art. 6 ust. 4 pkt 1) ww. ustawy. W związku z powyższym uważa, że możliwe będzie opodatkowanie przychodów ze sprzedaży artykułów zoologicznych oraz hodowanych pająków, gadów i płazów w formie ryczałtu wg 3% stawki.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 definiującego działalność gastronomiczną oraz pkt 3 definiującego działalność usługową w zakresie handlu. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

W konsekwencji stwierdzić należy, że jeżeli wskazana przez Wnioskodawcę działalność polega na sprzedaży nabytych w celu dalszej odsprzedaży (stanowiących własność Wnioskodawcy) towarów takich jak terraria, karma dla psów i kotów, zabawki dla zwierząt, smycze, obroże, to działalność ta jako działalność usługowa w zakresie handlu może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile Wnioskodawca w stosownym a prawem określonym terminie dokona wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej i nie będą zachodzić przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu. Ww. przychody podlegają zatem opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zauważyć jednakże należy, że jak wynika z wniosku, Wnioskodawca oprócz działalności usługowej w zakresie handlu prowadzi również hodowlę owadów (świerszczy, karaczanów, szarańczy), które stanowią pokarm dla hodowanych pająków, gadów i płazów, będących entomofagami. Pokarm ten oferuje także do sprzedaży.

W tym też zakresie wskazać trzeba, że w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działalnością rolniczą, stosownie do art. 2 ust. 2 ww. ustawy, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Przy czym, w myśl art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2", a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 października 2014 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1558). W załączniku do ww. rozporządzenia, tj. Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego pod poz. 13 wymieniono Hodowlę entomofagów wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 - powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że hodowla tzw. owadów karmowych jest działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej, co oznacza, że przychody (dochody) z tej hodowli nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 2 ust. 1 tej ustawy).

Natomiast przychód z hodowli entomofagów (pająków, gadów i płazów) przypisany jest do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i co do zasady, podlega odrębnemu opodatkowaniu (opodatkowaniu w ramach odrębnego od działalności gospodarczej źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług w zakresie handlu jest prawidłowe. Natomiast w zakresie możliwości opodatkowania ww. podatkiem, a tym samym i powyższą stawką podatkową przychodów uzyskiwanych z hodowli pająków, gadów i płazów (entomofagów) oraz owadów będących ich pokarmem (świerszczy, karaczanów, szarańczy) jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl