IBPB-1-1/4511-123/16/ZK - Skutki podatkowe związanych z prowadzeniem działalności polegającej na sprzedaży działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4511-123/16/ZK Skutki podatkowe związanych z prowadzeniem działalności polegającej na sprzedaży działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lutego 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 23 lutego 2016 r.), uzupełnionym 5 maja 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych związanych z prowadzeniem wskazanej we wniosku działalności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych związanych z prowadzeniem wskazanej we wniosku działalności. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 kwietnia 2016 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 5 maja 2016 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest ubezpieczony w ZUS, pracuje na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Nie posiada wystarczającej ilości gruntów, aby przejść na KRUS i zostać rolnikiem. Posiada 30 arową nieruchomość gruntową oznaczoną jako działka budowlana, od której płaci podatek rolny. W zeszłym roku zakupił 5 tys. sadzonek krzewów iglastych, które będzie przetrzymywał przez okres 3 lat, aby następnie je sprzedać. Część z nich będzie w pojemnikach plastikowych, a część zostanie wsadzona do gruntu, a następnie wykopana do sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku, wskazano m.in., że:

* obecnie Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Od 6 lat zatrudniony jest na umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony i posiada jedynie działkę, od której opłaca podatek do gminy,

* od dnia zakupu krzewy przetrzymywane są w tunelu foliowym nieogrzewanym o wymiarach 8 x 4 m oraz są sadzone bezpośrednio do gruntu. Wnioskodawca planuje również zakup tunelu o wymiarach 30 x 8 m, który również będzie nieogrzewany,

* po otwarciu punktu sprzedaży krzewów Wnioskodawca chciałby również sprzedawać korę, ziemię ogrodową, agrotkaninę, itp.,

* Wnioskodawca nie jest rolnikiem, nie opłaca KRUSu, nie jest rolnikiem ryczałtowym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionej sytuacji sprzedaż produkowanych sadzonek roślin iglastych, które będą przetrzymywane minimum miesiąc i hodowane w nieogrzewanym tunelu foliowym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, która m.in. polega na wytworzeniu materiału roślinnego w stanie nieprzetworzonym z własnych upraw (w tym materiału szkółkarskiego), a także, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych roślin, w trakcie których następuje wzrost, wynoszą co najmniej miesiąc. W przypadku Wnioskodawcy będzie to 3 lata. Zatem w świetle przepisów ww. ustawy sprzedaż ta nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2". Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w 2016 r. określone zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 października 2015 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1717), wydanym na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle ww. przepisów, jeżeli rośliny nie są uprawiane w szklarniach lub ogrzewanych tunelach foliowych uprawy te nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli przy tym, rośliny te są przetrzymywane przez co najmniej miesiąc w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, to dochody uzyskane z ich sprzedaży stanowią dochody z działalności rolniczej.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika m.in., że w ub. roku Wnioskodawca zakupił 5 tys. sadzonek krzewów iglastych, które przetrzymywane są w tunelu foliowym nieogrzewanym o wymiarach 8 x 4 m oraz bezpośrednio w gruncie. Planuje również zakup tunelu o wymiarach 30 x 8 m, który również będzie nieogrzewany. Wnioskodawca będzie przetrzymywał ww. krzewy iglaste przez okres 3 lat, aby następnie je sprzedać. Wnioskodawca nie jest rolnikiem.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że ww. działalność mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.

W tej sytuacji do przychodów z opisanej przez Wnioskodawcę działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji dochody uzyskane z tej działalności (sprzedaży ww. roślin), nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nadmienić należy, że stosownie do zadanego pytania i własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie (wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku) przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia dot. skutków podatkowych związanych z prowadzeniem wskazanej we wniosku działalności (sprzedaży wyhodowanych krzewów iglastych przechowywanych co najmniej 1 miesiąc). Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena skutków podatkowych związanych z prowadzeniem w przyszłości punktu sprzedaży innych, poza ww. krzewami, artykułów.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl