IBPB-1-1/4510-156/15/SG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4510-156/15/SG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 października 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 8 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółka może w miesiącu wprowadzenia środków trwałych do ewidencji wybrać dla poszczególnych środków trwałych stawki amortyzacyjne w dowolnej wysokości, tj. z przedziału od 0% do wartości wynikającej z Wykazu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 - stan faktyczny) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2015 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka może w miesiącu wprowadzenia środków trwałych do ewidencji wybrać dla poszczególnych środków trwałych stawki amortyzacyjne w dowolnej wysokości, tj. z przedziału od 0% do wartości wynikającej z Wykazu.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka"), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz producentem i dystrybutorem m.in. koncentratów barwiących do tworzyw sztucznych. Dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje szereg środków trwałych w rozumieniu art. 16a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), od których dokonuje odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h u.p.d.o.p. (dalej: "Środki Trwałe"), tj. według tzw. metody liniowej, przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych nie wyższych niż te wynikające dla danego Środka Trwałego z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych będącego zał. nr 1 do u.p.d.o.p. (dalej: "Wykaz").

W przyszłości Spółka nie wyklucza nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie kolejnych Środków Trwałych, które będą również wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółki. Działając w oparciu o art. 16i ust. 5 u.p.d.o.p. Spółka rozważa dopuszczalność obniżania wysokości stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych Środków Trwałych już amortyzowanych (w pierwszym miesiącu każdego roku podatkowego Wnioskodawcy następującego po roku wprowadzenia Środków Trwałych do ewidencji) oraz wyboru stawek amortyzacyjnych dla nowo przyjmowanych Środków Trwałych na poziomie niższym niż wynikający z Wykazu.

Niewykluczone także, że w kolejnych latach podatkowych dla poszczególnych Środków Trwałych Spółka będzie chciała podwyższyć uprzednio obniżone (wybrane) dla nich stawki amortyzacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do Środków Trwałych przyjętych w trakcie danego roku podatkowego możliwe jest wybranie dla poszczególnych Środków Trwałych stawek amortyzacyjnych w dowolnej wysokości, tj. z przedziału od 0% do wartości wynikającej z Wykazu, w miesiącu wprowadzenia Środków Trwałych do ewidencji... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 - stan faktyczny)

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do Środków Trwałych przyjętych w trakcie danego roku podatkowego możliwe jest wybranie dla poszczególnych Środków Trwałych, stawek amortyzacyjnych w dowolnej wysokości tj. z przedziału od 0% do wartości wynikającej z Wykazu, w miesiącu wprowadzenia Środków Trwałych do ewidencji.

Zgodnie z art. 16i ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 tejże ustawy.

Równocześnie, zgodnie z art. 16i ust. 5 u.p.d.o.p., podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawki amortyzacyjne dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zdaniem Spółki, z powyższych przepisów wynika, że dla poszczególnych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową, możliwe jest obniżenie (wybór niższych) stawek amortyzacyjnych niż te wskazane w Wykazie. Jednocześnie ustawodawca określił jedynie momenty, od których możliwa jest taka zmiana i nie przewiduje w tym zakresie żadnych dodatkowych wymagań, w szczególności nie wskazuje minimalnego poziomu stawek amortyzacyjnych, które mogą być zastosowane przez podatnika w takich przypadkach.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedstawionego stanu faktycznego, zdaniem Spółki, w przypadku nowo przyjmowanych Środków Trwałych w miesiącu ich wprowadzenia do ewidencji, Spółka może wybrać dla poszczególnych z nich niższe stawki amortyzacji, tj. z przedziału od 0% do maksymalnie poziomu wynikającego z Wykazu dla danego Środka Trwałego.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów, w tym m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 28 stycznia 2015 r., Znak: IBPBI/1/423-66/14/ZK oraz 31 marca 2014 r., Znak: IBPBI/2/423-1719/12/SD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl