IBPB-1-1/4510-11/16/BK - Określenie skutków podatkowych związanych z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z o.o.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4510-11/16/BK Określenie skutków podatkowych związanych z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 grudnia 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 29 grudnia 2015 r.), uzupełnionym 12 stycznia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych związanych z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2015 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych związanych z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z o.o. W dniu 12 stycznia 2016 r. ww. wniosek został uzupełniony.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną z siedzibą w Polsce podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (dalej: "Wnioskodawca"). Od 1 stycznia 2015 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca w przeszłości (2013 r. i 2014 r.) nie był podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie posiada za tamte okresy niepodzielonych zysków, gdyż za 2013 r.poniósł stratę, a za 2014 r. nieznaczny zysk, który jednak był niższy niż wartość straty z 2013 r. i nie pozwolił na jej pokrycie. Wnioskodawca posiada jednocześnie niepodzielony zysk bieżący za 2015 r. Wspólnikami Wnioskodawcy są wyłącznie podmioty podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP. W przyszłości może nastąpić przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Powyższa czynność zostanie dokonana po 1 stycznia 2016 r.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 5 stycznia 2016 r., Wnioskodawca wskazał, że w przedstawionym opisie chodziło Spółce o lata kalendarzowe 2013 r. i 2014 r., podczas gdy trwający wówczas pierwszy rok obrotowy Wnioskodawcy był rokiem przedłużonym i rozpoczął się w 2013 r. i zakończył z ostatnim dniem 2014 r. Powyższe nie zmienia jednak faktu, że za ten pierwszy rok obrotowy Spółki nie wystąpiły niepodzielone zyski (SKA osiągnęła stratę za rok obrotowy 2013-2014).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstanie obowiązek pobrania i wpłaty podatku dochodowego w charakterze płatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, nie powstanie obowiązek płatnika pobrania podatku dochodowego, gdyż nie zaistnieje w niniejszym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) sytuacja określona w art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

Przepisy ustawy o CIT nie regulują bezpośrednio skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością dla przypadków gdzie oba z tych podmiotów na dzień przekształcenia pozostają podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 6 ustawy o CIT, w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 i 8 ustawy o CIT spółka przejmująca, nowo zawiązana lub powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik do pobrania i wpłaty podatku na zasadach określonych w tym przepisie. Art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT statuuje powstanie przychodu w przypadku podziału spółek. Przepis ten nie będzie miał więc zastosowania w niniejszej sprawie.

Jednocześnie zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną; przychód określa się na dzień przekształcenia. Ewentualny przychód z tytułu takiego przekształcenia zostaje przypisany na dzień takiego przekształcenia na poziomie wspólników spółki podlegającej przekształceniu.

Zgodnie z art. 4a pkt 14 ustawy o CIT, przez spółkę niebędącą osobą prawną należy rozumieć spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy o CIT, przez spółkę należy rozumieć spółkę będącą podatnikiem.

Z kolei na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP.

Stąd przekształcenie SKA w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest również objęte dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT. SKA jest bowiem przekształcana w spółkę mającą osobowość prawną (sp. z o.o.).

Jednocześnie należy podkreślić, że ustawa o CIT nie określa innych przypadków powstania przychodu w związku z przekształcaniem spółek. W świetle wskazanych powyżej regulacji ustawy o CIT, zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie może potencjalnie rodzić skutki podatkowe w CIT po stronie wspólników podmiotu przekształcanego wyłącznie w sytuacji, gdy następuje przekształcenie w spółkę niebędącą osobą prawną. Ustawa o CIT nie przewiduje natomiast wystąpienia jakichkolwiek skutków podatkowych (zarówno po stronie samej spółki przekształcanej, jak również po stronie jej wspólników) w przypadku przekształcenia polegającego na zmianie formy prawnej spółki w spółkę posiadającą osobowość prawną a zatem także spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością).

Zdaniem Wnioskodawcy, prezentowane przez niego stanowisko, zgodnie z którym w związku z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, po stronie jej akcjonariusza, nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu CIT, potwierdzają również interpretacje indywidualne wydawane w imieniu Ministra Finansów, w tym np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 października 2015 r., Znak: ILPB4/4510-1-340/15-4/LM, w której wskazano, że (...) przekształcenie SKA w spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) pozostanie neutralne podatkowo; nie będzie podlegać opodatkowaniu CIT na poziomie Wnioskodawcy.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, na spółce powstałej w wyniku przekształcenia - nie będzie ciążył obowiązek płatnika przewidziany w art. 26 ust. 6 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl