IB-415/60/05 - Opodatkowanie premii sprzedażowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2005 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie IB-415/60/05 Opodatkowanie premii sprzedażowej

Pytanie podatnika

Przedsiębiorstwo nasze chce podpisać umowy współpracy z naszymi odbiorcami (firmami). W ramach tych umów kontrahent otrzyma rabat cenowy oraz premię pieniężną uzależnioną od osiągnięcia pewnego pułapu obrotów w określonym czasie. Premie nie będą związane z żadną konkretną dostawą.

Czy premie pieniężne wypłacane w zw. z pow. kontrahentom, będą ich przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14 § ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dni 9 maja 2005 r. (data wpływu do Urzędu 11 maja 2005 r.) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - nie podziela poglądu wyrażonego we wniosku.

W dniu 11 maja 2005 r. spółka złożyła do tut. organu wniosek dotyczący m. in. interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka na podstawie zawartych z kontrahentami (firmy) umów - wypłacać będzie premie pieniężne (wnioskodawca używa też pojęcia "nagrody") z tytułu:

1. dokonywania przez nabywcę zakupów o określonej (wynikającej z podpisanej przez strony umowy) wartości,

2. zrealizowania przez nabywcę w określonym, wynikającym z podpisanej przez strony umowy czasie (miesiąc, kwartał) określonej wartości obrotu.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w/w. ustawy.

W przedmiotowej sprawie premia jest świadczeniem nie powiązanym z konkretną transakcją, a przyznana jest za spełnienie określonych warunków. Premia stanowi w tym przypadku rodzaj wynagrodzenia nabywcy za efekty współpracy handlowej pomiędzy stronami. Należy zauważyć, że każde nie będące dostawą towarów odpłatne zobowiązanie się podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej do działania, zaniechania lub tolerowania czyjegoś zachowania, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym premia stanowić będzie obrót z odpłatnego świadczenia usług.

Premia ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako świadczenie usług i powinna być udokumentowana na zasadach ogólnych, tj. poprzez wystawienie przez świadczącego usługi (nabywcę towarów) faktury VAT na rzecz nabywcy usług (wypłacającego premię).

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), który stanowi że:

"Za przychód z działalności o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług", otrzymanie premii przez świadczącego usługi (nabywcę towarów) jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dla porządku jedynie zauważyć należy, że użyte w pow. przepisie pojęcia "bonifikat" i "skonto" stanowią rodzaje rabatu, czyli obniżki ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażonej procentowo lub kwotowo. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się zasadę, zgodnie z którą określone przychody powinny być uznane za należne, gdy tego rodzaju zdarzenie faktyczne lub prawne wystąpi w rzeczywistości.

Za datę powstania przychodu z tytułu premii pieniężnej w sytuacji, gdy podatnik prowadzi dla potrzeb działalności gospodarczej księgi handlowe, należy uznać dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca w którym otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - art. 14, ust. 1c pkt 3 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyjątek od wyżej powołanej zasady zawarty jest w art. 14 ust. 1f, w/w. ustawy który stanowi: "Jeżeli podatnik:

Wyjątek od wyżej powołanej zasady zawarty jest w art. 14 ust. 1f, w/w. ustawy który stanowi:" Jeżeli podatnik:

1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku oraz

2) prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, oraz

3) ewidencjonuje przychody w dacie wystawienia faktury, zgodnie z odrębnymi przepisami

- za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym w odrębnych przypisach, za datę powstania przychodu uważa się dzień, w którym faktura powinna być wystawiona; w przypadku gdy zdarzenia, o których mowa w ust. 1c, nastąpiły w grudniu danego roku podatkowego, a faktury dotyczące tych zdarzeń, zgodnie z odrębnymi przepisami zostaną wystawione w roku następnym, za datę powstania przychodu uważa się ostatni dzień roku podatkowego, w którym miały miejsce te zdarzenia.

Konkludując, stwierdzić należy że otrzymanie premii przez świadczącego usługi marketingowe (nabywcę towarów) będzie przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2005 r.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl