IB-415 / 46 /05 - Świadczenie nieodpłatne jako przychód osoby fizycznej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2005 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie IB-415 / 46 /05 Świadczenie nieodpłatne jako przychód osoby fizycznej

Pytanie podatnika

Czy bony otrzymane za wypełnienie ankiety z wiadomości o firmie zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie podziela stanowiska Pani przedstawionego w piśmie z dnia 9 czerwca 2005 r.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie z dnia 9 czerwca 2005 r. stanu faktycznego prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych. W wykonywaniu działalności, na zlecenie innej firmy będzie Pani prowadzić akcję promocyjną polegającą na wypełnianiu przez osoby nie będące pracownikami firmy ankiety z wiadomości o firmie i promowanym produkcie. Za wykonanie tej czynności ma Pani zamiar rozdać tym osobom bony o wartości 10 lub 20 zł.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł.; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

A zatem zwolnienie to będzie miało zastosowanie w przypadku gdy promocja lub reklama dotyczyć będzie świadczeniodawcy, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego prowadzona przez Panią akcja ma na celu promocję i reklamę innej firmy.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć reklama i promocja, należy więc przyjąć ich wykładnię językową, zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, według której za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach i możliwościach ich nabycia. Jako promocję natomiast należy traktować te jej zakresy, które nie stanowią reklamy w ścisłym tego słowa znaczeniu. W ramach akcji promocyjnej możliwe jest np. przekazywanie podarunków najlepszym kontrahentom.

W praktyce powyższe zwolnienie obejmować będzie wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe i promocyjne takie jak np.: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych. Nie można natomiast uznać za upominek bonu o określonej wartości pieniężnej.

W związku z powyższym wartość świadczeń otrzymanych w postaci bonów stanowi przychód osoby fizycznej z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, na podmiocie wypłacającym taką należność ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C o wysokości przychodów (bez pobierania zaliczek na podatek) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl