IB/415-19/07 - Wynagrodzenie otrzymywane za realizację projektu badawczego.
Pismo z dnia 3 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Łodzi IB/415-19/07 Wynagrodzenie otrzymywane za realizację projektu badawczego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie - działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 kwietnia 2007 r. Nr PB I 3/4150/IN-46/US/2007/PM uchylającą postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z dnia 2 lutego 2007 r. Nr IB/415-53/06 - po uzupełnieniu stanu faktycznego do wniosku Pani z dnia 16 listopada 2006 r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie zastosowania zwolnienia z opodatkowania, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdza, że stanowisko Pani jest nieprawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz załączonych w dniach 10 stycznia 2007 r., 18 stycznia 2007 r. i 30 stycznia 2007 r. materiałów wynikało, że na podstawie umowy o pracę jest Pani zatrudniona w Instytucie na stanowisku adiunkta, a w okresie od dnia 1 września 2006 r. do dnia 31 sierpnia 2009 r. pełni Pani funkcję koordynatora badawczego projektu sektorowego typu Collective Research, nr COLL-CT2006-030312 INNOTEX, finansowanego jako projekt badawczy typu FC-FULL COST w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.
Stosownie do przedłożonego zaświadczenia, wynagrodzenie jakie Pani otrzymuje z tytułu pełnienia wyżej opisanej funkcji w całości jest finansowane ze środków unijnych.
W tym stanie faktycznym wyraziła Pani stanowisko, że realizuje bezpośrednio cel projektu badawczego, a zatem uzyskane przez Panią z tego tytułu wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie postanowieniem z dnia 2 lutego 2007 r. Nr IB/415-53/06 stwierdził, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi decyzją z dnia 25 kwietnia 2007 r. Nr PB I 3/4150/IN-46/US/2007/PM uchylił powyższe postanowienie, ponieważ zgromadzony materiał dowodowy nie był wystarczający do udzielenia wiążącej interpretacji.
W związku z powyższym tut. organ podjął działania mające na celu ustalenie faktycznego stanu sprawy.
Po ponownej analizie zgromadzonego uprzednio materiału dowodowego oraz dokumentów załączonych przez Panią w dniu 14 maja 2007 r. i przez Instytut w dniu 4 czerwca 2007 r. ustalono, że ww. Jednostka jest współrealizatorem projektu sektorowego typu Collective Research, 6 Programu Ramowego UE, nr COLL-CT-2006-030312 INNOTEX.
W celu realizacji projektu została podpisana stosowna umowa pomiędzy Komisją Europejską a międzynarodowym Konsorcjum podmiotów, w skład którego wchodzą federacje tekstylne, małe lub średnie przedsiębiorstwa (MŚP), firmy informatyczne oraz wykonawcy badań - instytuty badawcze, w tym ww. Instytut.
Celem projektu jest opracowanie - poprzez wprowadzenie nowoczesnego informatycznego systemu zarządzania - rozwiązań problemów dla danego sektora tekstylnego i poprawa jego funkcjonowania, wydajności i jakości produkcji.
Projekt badawczy INNOTEX jest projektem sektorowym, typu FC - FULL COST, realizowanym w ramach programu Collective Research, finansowanego ze środków programów ramowych badań Unii Europejskiej.
Koordynatorem projektu jest belgijski Instytut CENTEXBEL, na rachunek którego Komisja Europejska przekazuje środki finansowe przeznaczone na realizację przedmiotowego projektu, które z kolei przekazywane są w formie zaliczki na rachunki pozostałych przedstawicieli Konsorcjum, w tym na rachunek bankowy ww. Instytutu.
Instytut bierze udział w pracach całego Konsorcjum, a jako partner badawczy ze strony polskiej jest odpowiedzialny za dokonanie ekspertyzy przebiegu procesu technologicznego dla partnera przemysłowego i wykonanie badań, których celem jest poprawa jakości i wydajności procesu tekstylnego.
W celu realizacji ww. projektu Instytut zleca wykonanie określonych czynności pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, których wynagrodzenia z tego tytułu wypłacane są z środków obrotowych Jednostki.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przepisach art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanymi przez niego programami.
Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:
dochody te są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym ze środków programów ramowych badań,
podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z ustalonego stanu faktycznego wynika, że Komisja Europejska przekazuje środki pomocowe Konsorcjum podmiotów, którego przedstawiciele, a więc i ww. Instytut - są beneficjentami tychże środków.
Konsorcjum podmiotów, realizując bezpośrednio cel projektu INNOTEX i dysponując przekazanymi środkami pomocowymi, z których część należna jest Instytutowi jako członkowi Konsorcjum, nie jest podmiotem uprawnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, a tym samym takim podmiotem nie jest również Instytut.
Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast Instytut jako jeden z przedstawicieli Konsorcjum jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy, który otrzymuje środki pomocowe w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy.
W tym stanie faktycznym - dla oceny, czy wynagrodzenie za pracę wykonaną przez Panią przy realizacji projektu INNOTEX korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym znaczenie ma ustalenie źródła jego finansowania.
W przypadku realizacji przez ww. Instytut projektu finansowanego ze środków pomocowych, zwolnione z opodatkowania będzie tylko to wynagrodzenia pracownika, które jest finansowane z tych samych środków, pod warunkiem, że pracownik ten bezpośrednio realizuje projekt objęty pomocą.
Faktyczny stan sprawy wskazuje, że wynagrodzenia wypłacane przez Instytut pracownikom biorącym udział przy realizacji projektu INNOTEX - w tym i Pani - nie są wypłacane bezpośrednio z wyodrębnionego rachunku bankowego, na który wpływają środki finansowe na realizację ww. projektu z tego powodu, że pracownicy nie są stroną zawartego z Komisją Europejską kontraktu, bezpośrednim zaś beneficjentem środków finansowych jest Instytut, który zobowiązany jest do gromadzenia uzyskiwanych środków pomocowych na wyodrębnionym rachunku bankowym i do ich rozliczania zgodnie z kosztorysem.
Wynagrodzenie, jakie Pani otrzymuje za udział przy realizacji projektu badawczego INNOTEX finansowane jest z środków obrotowych Jednostki, podczas gdy środki pomocowe wpływają bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy Instytutu - w tym przypadku zaś wynagrodzenie Pani nie jest finansowane z środków bezzwrotnej pomocy unijnej.
Powyższy stan faktyczny potwierdza brak podstaw do zastosowania zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego stanowisko Pani przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.
Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.