IB/415-13/07 - Czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez Instytut, którym zlecono wykonanie prac w ramach realizacji projektu sektorowego, korzystają ze zwolnienia od podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2007 r. Izba Skarbowa w Łodzi IB/415-13/07 Czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez Instytut, którym zlecono wykonanie prac w ramach realizacji projektu sektorowego, korzystają ze zwolnienia od podatku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku z dnia 22 lutego 2007 r. jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 22 lutego 2007 r., uzupełnionym w dniu 21 marca 2007 r. Instytut jako płatnik zwrócił się o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut jest współrealizatorem projektu sektorowego typu Collective Research, 6 Programu Ramowego UE, nr COLL-CT-2006-030312 INNOTEX.

W celu realizacji projektu została podpisana stosowna umowa pomiędzy Komisją Europejską a międzynarodowym Konsorcjum podmiotów, w skład którego wchodzą federacje tekstylne, małe lub średnie przedsiębiorstwa (MŚP), firmy informatyczne oraz wykonawcy badań - instytuty badawcze, w tym ww. Instytut.

Celem projektu jest opracowanie - poprzez wprowadzenie nowoczesnego informatycznego systemu zarządzania - rozwiązań problemów dla danego sektora tekstylnego i poprawa jego funkcjonowania, wydajności i jakości produkcji.

Projekt badawczy INNOTEX jest projektem sektorowym, typu FC - FULL COST, realizowanym w ramach programu Collective Research, finansowanego ze środków programów ramowych badań Unii Europejskiej.

Koordynatorem projektu jest belgijski Instytut CENTEXBEL, na rachunek którego Komisja Europejska przekazuje środki finansowe przeznaczone na realizację przedmiotowego projektu, które z kolei przekazywane są w formie zaliczki na rachunki pozostałych przedstawicieli Konsorcjum, w tym na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Ww. Instytut bierze udział w pracach całego Konsorcjum, a jako partner badawczy ze strony polskiej jest odpowiedzialny za dokonanie ekspertyzy przebiegu procesu technologicznego dla partnera przemysłowego i wykonanie badań, których celem jest poprawa jakości i wydajności procesu tekstylnego.

W celu realizacji ww. projektu Instytut zleca wykonanie określonych czynności pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, których wynagrodzenia z tego tytułu wypłacane są z środków obrotowych Jednostki.

W tym stanie faktycznym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez Instytut, którym zlecono wykonanie prac w ramach realizacji projektu INNOTEX korzystają - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, zajmując jednocześnie stanowisko, że wynagrodzenia te z przedmiotowego zwolnienia nie korzystają.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu dyspozycji wynikających z przepisów art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa udziela poniższej interpretacji:

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przepisach art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanymi przez niego programami.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

*

dochody te są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym ze środków programów ramowych badań,

*

podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Biorąc pod uwagę powyższe i mając na względzie przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że aby została spełniona pierwsza z przesłanek przedstawionych powyżej płatnik powinien mieć wyodrębnione środki na wypłatę wynagrodzeń pracownikom bezpośrednio realizującym cel programu, które pochodziłyby z bezzwrotnej pomocy.

Komisja Europejska, będąc odpowiedzialną za bieżącą politykę Unii Europejskiej, nadzoruje prace wszystkich jej agencji i zarządza funduszami Unii.

Unia Europejska podejmuje szereg działań sprzyjających m.in. rozwojowi i wspomaganiu kompetencji badawczych, skonsolidowania i poszerzenia możliwości kariery naukowej i rozpowszechniania badawczej doskonałości.

Celem tych działań jest stworzenie Europejskiej Przestrzeni Badawczej - European Research Area (w skrócie ERA), a ich realizacja następuje za pomocą programów ramowych, których celem jest współfinansowanie przez Komisję Europejską oraz grupę instytucji zwaną "konsorcjum" prac badawczych, prezentacji osiągniętych rezultatów oraz działań im towarzyszących na poziomie europejskim.

Jednym z takich programów jest 6 Program Ramowy Badań i Rozwoju Technicznego (6. PR), który jest trzecią największą linią budżetową w wydatkach UE i głównym instrumentem Unii Europejskiej, służącym do finansowania badań w Europie w latach 2002-2006.

Jego celem jest rozwój społeczności naukowej, wspieranie prac naukowych i technicznych prowadzonych w ramach ponadnarodowej współpracy w dziedzinie badań, zwłaszcza pomiędzy przemysłem a szkołami wyższymi oraz tworzenie sieci doskonałości.

6. PR obejmuje trzy podstawowe kierunki działań:

1.

koncentrację i integrację badań w UE,

2.

strukturyzację Europejskiej Przestrzeni Badawczej,

3.

wzmacnianie podstaw Europejskiej Przestrzeni Badawczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Komisja Europejska przekazuje środki pomocowe Konsorcjum podmiotów, którego przedstawiciele, a więc i Wnioskodawca - są beneficjentami tychże środków.

Konsorcjum podmiotów, realizując bezpośrednio cel projektu INNOTEX i dysponując przekazanymi środkami pomocowymi, z których część należna jest Instytutowi jako członkowi Konsorcjum, nie jest podmiotem uprawnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, a tym samym takim podmiotem nie jest również Instytut.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast Instytut jako jeden z przedstawicieli Konsorcjum jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy, który otrzymuje środki pomocowe w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy.

Reasumując - dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych oraz pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Jednakże powołany przepis art. 26 ust. 1 pkt 46 lit. b) wskazuje, że zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

A zatem dla oceny - czy wynagrodzenia za pracę wykonaną przez osoby zatrudnione przez Instytut do realizacji projektu INNOTEX korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym - znaczenie ma ustalenie źródła ich finansowania.

W przypadku realizacji przez ww. Instytut projektu finansowanego ze środków pomocowych, zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia pracowników finansowane z tych samych środków, pod warunkiem, że pracownicy ci bezpośrednio realizują projekt objęty pomocą.

W przedmiotowej sprawie należy jednak zwrócić uwagę, że wynagrodzenia, o których mowa w złożonym przez Instytut wniosku finansowane są z środków obrotowych Wnioskodawcy, podczas gdy środki pomocowe wpływają bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy Instytutu, a więc wynagrodzenia te nie są finansowane z środków bezzwrotnej pomocy unijnej.

Powyższy stan faktyczny potwierdza brak podstaw do zastosowania zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl