IA415/28/05 - Wydatek poniesiony na zakup imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej jako koszt uzyskania przychodu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2005 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie IA415/28/05 Wydatek poniesiony na zakup imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej jako koszt uzyskania przychodu

Pytanie podatnika

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wydatek poniesiony w związku z zakupem imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 lipca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatku poniesionego w związku z zakupem imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Panią wniosku z dnia 26 lipca 2005 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 4 sierpnia 2005 r.).

Wnioskiem z dnia 26 lipca 2005 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 4 sierpnia 2005 r.), który został przez Panią uzupełniony w dniu 27 września 2005 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie o udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatku poniesionego w związku z zakupem imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Opodatkowana jest Pani w formie zasad ogólnych i w związku z tym faktem prowadzi Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Wszystkie poniesione koszty ewidencjonuje Pani w podatkowej księdze przychodów i rozchodów według tzw. metody kasowej.

Do załatwiania spraw związanych z działalnością gospodarczą tj. dojazdami do kontrahentów i firmy PZU SA., korzysta Pani z przejazdów środkami komunikacji miejskiej, wykupując imienny (na swoje nazwisko) 30-dniowy bilet na wszystkie linie.

Do wniosku dołączyła Pani kserokopię faktury VAT nr........ z dnia 7 czerwca 2005 r. wystawionej przez MPK -........., potwierdzającej zakup biletu 30 - dniowego imiennego na wszystkie linie.

Z treści Pani wniosku wynika, że prowadząc przedmiotową działalność gospodarczą obsługuje Pani dwa rejony, z których jeden zlokalizowany jest w obrębie Pani miejsca zamieszkania, natomiast do drugiego rejonu mieszczącego się poza miejscem Pani zamieszkania, dojeżdża Pani co drugi dzień środkami komunikacji miejskiej.

Na tle powyższych okoliczności faktycznych zapytała Pani, czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wydatek poniesiony w związku z zakupem imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdziła Pani, że w/w wydatek można w części, tj. w 50% uznać za koszt uzyskania przychodów, ponieważ tylko w tej części pozostaje on w związku z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą.

Ponadto uważa Pani, że w sytuacji kiedy miesiąc liczy np. 28 dni (luty), a bilet został zakupiony po rozpoczęciu danego miesiąca, wartość w/w biletu miesięcznego należy podzielić przez ilość dni w danym miesiącu, a następnie przemnożyć przez ilość dni, które będą liczone od dnia ważności biletu do dnia kończącego dany miesiąc.

Dopiero po takim wyliczeniu, zgodnie z Pani stanowiskiem można 50% otrzymanej kwoty uznać za koszt uzyskania przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Powyższy przepis oznacza, że kosztem uzyskania przychodów są nie wszystkie wydatki Podatnika, ale tylko takie wydatki (nie wymienione w art. 23), których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu czyli te, które wpływają lub co najmniej w danych okolicznościach powinny wpłynąć na uzyskanie przychodu z danego źródła.

Zatem kosztem uzyskania przychodów są uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą Podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z tego źródła.

W świetle powyższego uznanie przez Panią za koszt uzyskania przychodów wydatku na zakup imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej na przejazdy, w sytuacji, gdy przejazdy te odbywają się z miejsca Pani zamieszkania do miejsca świadczenia usług, jest w pełni uzasadnione.

Przyjęta przez Panią wysokość przedmiotowego wydatku, tj. 50% z ogólnej kwoty poniesionego wydatku jest racjonalnie uzasadniona, gdyż tylko w tej wysokości ponoszony przez Panią wydatek pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganym przez Panią przychodem z działalności gospodarczej.

Nadmienić należy, że w w/w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych funkcjonują dwie metody zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów - metoda kasowa i metoda memoriałowa.

Z metody kasowej mogą skorzystać wyłącznie osoby fizyczne prowadzące podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Metodę tę reguluje przepis art. 22 ust. 4 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiący, że koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Oznacza to, iż wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia bez względu na fakt jakiego okresu dotyczą.

Jednak ustawodawca wprowadza odstępstwa od tej zasady na rzecz metody memoriałowej. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 5 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Istotą metody memoriałowej jest, że koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, a więc niekoniecznie w roku, w którym zostały faktycznie poniesione.

Oznacza to, że potrącalne są także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego.

Wyjątek od powyższego stanowi sytuacja, gdy zarachowanie kosztów w danym roku podatkowym nie było możliwe - w tym wypadku koszty te są potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6 powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Konkludując, stwierdzić należy, że podatnik prowadzący księgę przychodów i rozchodów ma do wyboru dwie metody ewidencjonowania kosztów.

Może ewidencjonować wydatki w momencie ich poniesienia lub w okresie, w którym uzyskuje przychód związany z danym kosztem.

Ustawodawca zastrzegł, że raz przyjęta metoda ewidencji kosztów powinna być stosowana konsekwentnie w każdym roku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w stosunku do wszystkich kosztów, a nie tylko do wybranych pozycji.

Nie można przy księgowaniu kosztów stosować jednocześnie metody kasowej - dotyczącej poniesienia kosztów i zasady memoriałowej - dotyczącej zarachowania kosztów.

W związku z powyższym przy kasowej metodzie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wydatek poniesiony w związku z zakupem imiennego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej, winien być ujęty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (prowadzonej w roku podatkowym 2005) w momencie jego poniesienia (data zapłacenia).

Bez znaczenia w przedstawionym stanie faktycznym jest okoliczność, że ważność przedmiotowego biletu będzie obowiązywała od określonego dnia miesiąca w danym roku kalendarzowym, gdyż przy kasowej metodzie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów o tym czy wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów decyduje data poniesienia kosztu, a nie fakt jakiego okresu wydatek dotyczy, pod warunkiem, że wydatek ten pozostaje w związku przyczynowo- skutkowym z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dlatego też przedstawione przez Panią we wniosku z dnia 26 lipca 2005 r. wyliczenie, które obejmuje rozbicie na dni miesiąca, nie znajduje potwierdzenia w w/w przepisie art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl