IA-415/98/2007 - Czy wydatki na prezenty dla pacjentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie IA-415/98/2007 Czy wydatki na prezenty dla pacjentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 31 maja 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, wydatków poniesionych na zakup prezentów dla osób fizycznych, biorących udział w sprzedaży premiowanej - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Pana wniosku z dnia 31 maja 2007 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 14 czerwca 2007 r.).

Pismem z dnia 31 maja 2007 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 14 czerwca 2007 r.) zwrócił się Pan do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, wydatków poniesionych na zakup prezentów dla osób fizycznych, biorących udział w sprzedaży premiowanej.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w formie spółki jawnej.

Firma... sp. j. ..., której jest Pan wspólnikiem, zajmuje się sprzedażą leków. Przy zakupach leków pacjenci otrzymują drobne prezenty. Prezent można otrzymać jeżeli zrealizuje się zakup leków powyżej kwoty określonej w "Regulaminie sprzedaży premiowanej". Wartość prezentu otrzymywanego przez pacjenta jest uzależniona od kwoty zakupionych leków.

Do przedmiotowego wniosku dołączył Pan kserokopię "Regulaminu sprzedaży premiowanej", z którego wynika, że w sprzedaży premiowanej o nazwie "Konkurs zbieraj punkty wybieraj nagrody" może wziąć udział każda osoba fizyczna, która dokonała zakupu w Aptece Magicznej.

W momencie przystąpienia do udziału w sprzedaży premiowanej, pacjent (uczestnik) otrzymuje opatrzoną indywidualnym aptecznym numerem identyfikacyjnym kartę sympatyka apteki, która jest przypisana do odpowiedniego konta pacjenta w aptece. Kartę tę pacjent (uczestnik) okazuje dokonując zakupów w Aptece Magicznej.

Każda osoba korzystająca z karty jest związana postanowieniami ww. Regulaminu.

W zależności od wartości zakupu pacjent (uczestnik) otrzymuje określoną ilość punktów. Wartość zakupu nie oznacza zapłaty, ale całkowitą wartość zakupionego leku (zapłata plus refundacja).

Zasady przeliczania wartości zakupu na punkty są zawarte w Regulaminie. Zgromadzone na karcie punkty uprawniają do otrzymania nagrody, której rodzaj jest uzależniony od ilości zebranych punktów.

Zebrane punkty nie mogą być wymieniane na ekwiwalent pieniężny. Na tle powyższych okoliczności faktycznych, zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie:

*

Czy wydatki na prezenty dla pacjentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził Pan, że wydatki ponoszone przez spółkę jawną na zakup prezentów dla pacjentów, stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Uważa Pan, że wydanie prezentu pacjentowi (uczestnikowi) "traktowane jest jako premia pieniężna za zakupione leki" w aptekach należących do ww. spółki jawnej.

Prezenty te mają zachęcić klientów aptek do dokonywania jak największych zakupów. Tym samym są elementem, który uatrakcyjnia ofertę handlową i przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przychodów firmy.

W związku z powyższym, Pana zdaniem, wydatki ponoszone na zakup prezentów, nie mogą być kwalifikowane jako wydatki na reprezentację.

Jako uzasadnienie swojego stanowiska powołał Pan interpretację pojęcia "reprezentacja" zawartą w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 17 lipca 1995 r. nr PO 4/AK-722-702/95 i orzeczeniu NSA z dnia 7 września 1999 r. (sygn. III SA 7282/98).

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.

Pojęcie kosztów uzyskania przychodów definiuje przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), który stanowi, że "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ..." ww. ustawy.

Przepisy art. 23 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają charakter szczególny i w związku z tym nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej, a w szczególności nie można ich interpretować przy zastosowaniu wnioskowań prawniczych (a contrario, per analogiam).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy jednak pamiętać o tym, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczność, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika.

Zgodnie z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne - art. 6 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Stosownie do przepisów art. 23 ust. 1 pkt 23 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Prawodawstwo podatkowe nie podaje definicji pojęcia "reprezentacji".

W związku z powyższym, należy w takim przypadku stosować wykładnię językową przepisów ustawy.

Według Słownika języka polskiego PWN, pod red. prof. M. Szymczaka, Warszawa 1995, t. III s. 45 "reprezentacja" to " okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną".

W odniesieniu do działalności gospodarczej, reprezentacja jest rozumiana jako występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia, jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków.

W świetle wykładni językowej, za reprezentację nie można uznać wydawania przez przedsiębiorcę nagród związanych z uczestnictwem w sprzedaży premiowanej.

Wobec powyższego, o możliwości zaliczenia wydatków związanych z zakupem nagród do kosztów uzyskania przychodów, będzie decydowała ocena dokonana pod kątem, związku tych wydatków z przychodami i racjonalnością działania dla osiągnięcia tych przychodów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym stanie faktycznym, wydawane prezenty (nagrody) stanowią premię za zakupione leki.

Możliwość uzyskania nagrody motywuje klientów apteki do dokonania zakupu. Nagrody uatrakcyjniają sprzedaż, stanowią zachętę do dokonywania zakupów o wyższej wartości bądź do systematycznego dokonywania zakupów w danej aptece.

Konkludując, stwierdzić należy, że poniesione przez Pana wydatki, na zakup prezentów dla osób fizycznych - uczestników sprzedaży premiowanej będą stanowiły na podstawie przepisów art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) koszty uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, gdyż celem poniesienia tych wydatków jest zwiększenie przychodów firmy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla opisanego przez Pana w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w roku 2007.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl