IA-415/91/2006 - Możliwość ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów towaru znalezionego na podstawie wystawionego przez Podatnika dowodu wewnętrznego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2006 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie IA-415/91/2006 Możliwość ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów towaru znalezionego na podstawie wystawionego przez Podatnika dowodu wewnętrznego

Pytanie podatnika

Czy towar znaleziony, na który nie będzie wystawionej faktury zakupu może być ewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie wystawionego przez Podatnika dowodu wewnętrznego?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dokumentowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie zbierania i transportu odpadów innych niż niebezpieczne, faktu

- przekazania nieodpłatnie odpadu przez przedsiębiorcę, będącego właścicielem odpadu, które to przekazanie nie zostanie udokumentowane kartą przekazania odpadu,

- wejścia w posiadanie odpadu znalezionego na śmietnikach, wysypiskach lub wystawionego przez podmioty gospodarcze poza terenem zakładów w których prowadzą działalność gospodarczą

- zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), przepisami wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Pana wniosku z dnia 15.05.2006 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego:15.05.2006 r.).

Pismem z dnia 15.05.2006 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 15.05.2006 r.), które zostało przez Pana uzupełnione w dniach: 09.08.2006 r.,10.08.2006 r. i 11.08.2006 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z wnioskiem dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dokumentowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie zbierania i transportu odpadów innych niż niebezpieczne, faktu przekazania nieodpłatnie odpadu przez przedsiębiorcę, będącego właścicielem odpadu, które to przekazanie nie zostanie udokumentowane kartą przekazania odpadu, jak również wejścia w posiadanie odpadu znalezionego na śmietnikach, wysypiskach lub wystawionego przez podmioty gospodarcze poza terenem zakładów w których prowadzą działalność gospodarczą.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że z dniem 16.05.2006 r. zamierzał Pan rozpocząć pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie zbierania i transportu odpadów innych niż niebezpieczne na podstawie decyzji nr... Prezydenta Miasta Łodzi z dnia... 2006 r. (nr ewidencyjny:...).

Opodatkowany Pan będzie w formie zasad ogólnych i w związku z tym faktem będzie Pan prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W oparciu o przepisy:

- ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639 ze zm.),

- ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638 ze zm.)

- będzie Pan "pozyskiwać" od podmiotów gospodarczych odpady w postaci tworzyw sztucznych (folia) oraz makulatury.

Przedmiotowa działalność gospodarcza zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON, wystawionym przez Urząd Statystyczny w Łodzi w dniu 29.03.2006 r. została sklasyfikowana wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jako sprzedaż hurtowa odpadów i złomu - podklasa 51.57.Z (PKD).

Z w/w wniosku wynika, że odpady będzie Pan otrzymywał na podstawie:

- karty przekazania odpadu, która będzie zawierała dane przedsiębiorcy przekazującego odpad, jak również Pana dane, jako przedsiębiorcy, który prowadzi działalność w zakresie transportu odpadu i jednocześnie jest podmiotem gospodarczym wykonującym usługę polegającą na zagospodarowaniu odpadu,

- faktury sprzedaży odpadu, wystawionej przez przedsiębiorcę przekazującego odpad wraz z wypełnioną przez niego kartą przekazania odpadu,

- nieodpłatnego przekazania odpadu przez przedsiębiorcę, będącego właścicielem odpadu, który nie udokumentuje przekazania odpadu w formie "karty przekazania odpadu",

- zbierania porzuconych przez podmioty gospodarcze odpadów, które Pan znajdzie na śmietnikach, wysypiskach lub wystawionych przez podmioty gospodarcze poza terenem zakładów w których prowadzą działalność gospodarczą.

W swoim wniosku stwierdził Pan, że istnieją zakłady, hurtownie, sklepy, przedsiębiorstwa, które naruszając przepisy ustawy z dnia 27.04.2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.), jak również przepisy w/w ustaw z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie depozytowej oraz o opakowaniach i odpadach opakowaniowych pozbywają się odpadów w sposób sprzeczny z prawem, tj. wyrzucając je do śmietnika, wywożąc na wysypiska lub wystawiając poza teren zakładów prowadzących działalność gospodarczą.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oświadczył Pan, że dokumentowanie odpadów "pozyskanych" w Pana ocenie, jako "niczyich" powinno być udokumentowane dowodem wewnętrznym, wystawionym na Pana nazwisko.

Taki dowód wewnętrzny, będzie Pana zdaniem potwierdzał "zakup" odpadu.

Natomiast w sytuacji, gdy właściciel odpadu (podmiot gospodarczy) będzie zezwalał Panu na obiór odpadu i nie wystawi karty przekazania odpadu, zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, to stosownym dla Pana dokumentem potwierdzającym wejście w posiadanie odpadu będzie dowód wewnętrzny lub protokół odbioru odpadu, który będzie zawierał datę, nazwę firmy przekazującej odpad, rodzaj odpadu oraz jego ilość.

Poinformował Pan również, że w przypadku wejścia w posiadanie odpadu znalezionego na śmietnikach, wysypiskach lub wystawionego przez podmioty gospodarcze poza terenem zakładów w których prowadzą działalność gospodarczą, stosownym dokumentem nabycia odpadu będzie opis pozyskania odpadu, który będzie zawierał wszystkie wyżej wymienione dane z wyjątkiem nazwy firmy, która nie zagospodarowała odpadu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Ponieważ w przedmiotowym stanie faktycznym, wykona Pan nieodpłatnie usługę polegającą na zagospodarowaniu przyjętego odpadu, to usługa ta nie będzie w Pana ocenie przychodem z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a koszty poniesione przez Pana jako przedsiębiorcę, które będą dotyczyły zagospodarowania odpadu nie będą kosztami uzyskania przychodu w świetle powyższej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle powyższych okoliczności faktycznych zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z następującym pytaniem:

- "czy towar znaleziony, na który nie będzie wystawionej faktury zakupu może być ewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie wystawionego przez Pana dowodu wewnętrznego?"

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.

Zgodnie z przepisami § 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).

Dowody te mogą dotyczyć wyłącznie zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że dowodem wewnętrznym nie może być dokumentowane wejście w posiadanie odpadów, których właścicielami są podmioty gospodarcze.

Ponieważ zgodnie z przepisem art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), który stanowi, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, to w przedmiotowym stanie faktycznym w przypadkach:

- nieodpłatnego przekazania Panu odpadu przez przedsiębiorcę, będącego właścicielem odpadu, który nie udokumentuje przekazania odpadu w formie "karty przekazania odpadu",

- zbierania przez Pana porzuconych przez podmioty gospodarcze odpadów, które Pan znajdzie na śmietnikach, wysypiskach lub wystawionych przez podmioty gospodarcze poza terenem zakładów w których prowadzą działalność gospodarczą

powinien Pan dla celów dowodowych sporządzić stosowny protokół przejęcia odpadu, który będzie zawierał: datę sporządzenia, nazwę odpadu, jego rodzaj, ilość, nazwę podmiotu gospodarczego przekazującego odpad lub opis okoliczności znalezienia odpadu, wartość odpadu oraz Pana podpis, jako osoby sporządzającej protokół oraz podpis przedsiębiorcy przekazującego nieodpłatnie odpad.

W przypadku odmowy podpisania protokołu przez przedsiębiorcę przekazującego odpad nieodpłatnie, który nie sporządzi karty przekazania odpadu, fakt ten powinien być opisany w protokole.

Wartość pieniężna odpadów przekazanych Panu nieodpłatnie, jak również znalezionych przez Pana w miejscach wyżej opisanych powinna być przez Pana określona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie odpadami, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Ponieważ uzyskane przez Pana w wyżej opisany sposób odpady będą podlegały zagospodarowaniu w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, a następnie zostaną przez Pana sprzedane innym podmiotom gospodarczym, to wartość tych odpadów określona przez Pana w protokole przejęcia odpadu powinna zostać wykazana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W objaśnieniach do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik do wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, określono co winno być wpisywane w poszczególne kolumny księgi.

Stosownie do punktu 17 objaśnień, w kolumnie 16 można wpisywać inne zaszłości gospodarcze poza wymienionymi w kolumnach 1-14.

Natomiast kolumna 17, zgodnie z pkt 18 objaśnień przeznaczona jest do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach 2-16.

W związku z powyższym wartość odpadu wykazanego w protokole przejęcia odpadu powinna zostać wykazana w pozycji 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle przepisu § 27 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, który nakłada na podatników obowiązek sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych (między innymi), na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności, to w przedmiotowym stanie faktycznym będzie Pan miał obowiązek nanoszenia w sporządzanych przez Pana spisach z natury adnotacji o ilości i wartości odpadów, które przekazano Panu nieodpłatnie, jak również tych odpadów, które Pan przejął w wyniku zbierania.

Zauważyć należy, że ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w art. 11 ust. 1 i ust. 2, art. 14 ust. 1, ust. 1c wyszczególnia rodzaje przychodów, definiuje przychód związany z działalnością gospodarczą oraz moment powstania przychodu.

Z analizy tych przepisów oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 15.05.2006 r. nie wynika, że bezpłatne wykonanie usługi polegającej na zagospodarowaniu przez Pana przejętych odpadów, jest przychodem podlegającym opodatkowaniu.

Równocześnie podkreślić należy, że w rozpatrywanej sprawie będzie miał również zastosowanie art. 22 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z uwagi na fakt, że nie wystąpi przychód związany z zagospodarowaniem odpadów, stosownie do treści przepisu art. 22 ust. 1 powyższej ustawy, to koszty poniesione przez Pana przy zagospodarowywaniu przedmiotowych odpadów nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w roku 2006.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl