IA-415/36a/2005 - Wydatki sfinansowane z otrzymanych dotacji niezaliczane do kosztów uzyskania przychodu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2006 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie IA-415/36a/2005 Wydatki sfinansowane z otrzymanych dotacji niezaliczane do kosztów uzyskania przychodu

Pytanie podatnika

Czy koszty ponoszone w ramach realizowanego projektu, które są bezpośrednio sfinansowane z przychodów o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a i pkt 47c ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy?

Czy kwoty występujące w projekcie wpływają na obliczenie podatku dochodowego firmy "X" i w związku z tym należy je wykazać w rubrykach 1-15 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków i kosztów, które będą bezpośrednio sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i środków z budżetu państwa, których beneficjentem ma zamiar być w przyszłości spółka jawna pod firmą "X" w związku z zamiarem realizacji projektu w ramach Działania 2.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Pana wniosku z dnia 07.10.2005 r. (data doręczenia do tutejszego organu: 07.10.2005 r.).

Pismem z dnia 07.10.2005 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 07.10.2005 r., które zostało przez Pana uzupełnione w dniu: 15.11.2005 r. zwrócił się Pan do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków i kosztów, które będą bezpośrednio sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i środków z budżetu państwa, których beneficjentem ma zamiar być w przyszłości spółka jawna pod firmą "X" w związku z zamiarem realizacji projektu w ramach Działania 2.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że firma "X" spółka jawna, której jest Pan współwłaścicielem ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Działania 2.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego jest w Pana ocenie jednym z siedmiu programów operacyjnych, które służą wdrażaniu Narodowego Planu Rozwoju (ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju - Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) stanowiącego podstawę dla działań i programów wieloletnich o charakterze horyzontalnym i regionalnym, a tym samym umożliwiającego Polsce korzystanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Przygotowywany przez przedmiotową spółkę jawną projekt obejmuje szkolenia finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucją Wdrażającą dla Działania 2.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego jest Wojewódzki Urząd Pracy w....., zaś Marszałek Województwa.......... podpisuje umowę na realizację projektu i asygnuje do wypłaty środki finansowe.

W w/w wniosku stwierdził Pan, że projekt taki jest dla firmy "X" przedsięwzięciem niedochodowym - wypłacone środki finansowe refundują wydatki wcześniej poniesione przez powyższą firmę na realizację projektu.

Kolejne wypłaty środków finansowych (tzw. transze) na realizację projektu dokonywane są przez Wojewódzki Urząd Pracy na podstawie przekazanych przez firmę "X" dowodów księgowych dokumentujących poniesione wydatki.

W Pana ocenie po stronie firmy "X" nie występuje w związku z realizacją projektu żaden dochód, a ewentualnie nie wykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi do Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Ponadto w powyższym wniosku poinformował Pan tutejszy organ podatkowy, że dla potrzeb obliczenia podatku dochodowego firma "X" prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Na tle powyższych okoliczności faktycznych zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z następującymi pytaniami:

- czy koszty ponoszone w ramach realizowanego projektu, które są bezpośrednio sfinansowane z przychodów o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a i pkt 47c wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy?

- czy kwoty występujące w projekcie wpływają na obliczenie podatku dochodowego firmy "X" i w związku z tym należy je wykazać w rubrykach 1- 15 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził Pan, że koszty ponoszone przez firmę "X" w ramach realizowanego projektu, które są bezpośrednio sfinansowane z przychodów o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a i pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy.

Uważa Pan, że "kwoty występujące w projekcie nie wpływają na obliczenie podatku dochodowego firmy "X" w związku z powyższym nie należy ich wykazywać w rubrykach 1-15 księgi".

Oświadczył Pan również, że "ewidencja księgowa dotycząca projektu będzie prowadzona według wytycznych obowiązkowych dla Działania 2.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego".

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ustawodawca uznał za wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych:

dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a w/w ustawy),

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b w/w ustawy).

Aby powyższe zwolnienie miało zastosowanie konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i lit. b.

W świetle powołanych unormowań zwolnienie z opodatkowania przychodów pochodzących z bezzwrotnych środków pomocowych adresowane jest wyłącznie do podmiotów realizujących bezpośrednio cel programu finansowanego z tych środków.

Wobec powyższego jeżeli w przyszłości firma "X" będzie beneficjentem środków pomocowych bezpośrednio realizującym cel programu, to otrzymane przez przedmiotową spółkę jawną przychody (dochody) będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Za wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały uznane również:

- kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c powyższej ustawy).

Jeżeli w przyszłości firma "X" będzie beneficjentem kwot otrzymanych od agencji rządowych w rozumieniu wyżej powołanego art. 21 ust. 1 pkt 47c, to kwoty te będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Konkludując, stwierdzić należy, że do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego nie będzie miał zastosowania powołany przez Pana we wniosku z dnia 07.10.2005 r. art. 21 ust. 1 pkt 46a w/w ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów (przychodów) pochodzących z bezzwrotnej pomocy, jak również kwot otrzymanych od agencji rządowych, a pochodzących z budżetu państwa o których mowa w wyżej powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i lit. b oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c, jest zapis zawarty w art. 23 ust. 1 pkt 56 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi expressis verbis, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 i 122.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że w przypadku poniesienia w przyszłości przez spółkę jawną pod firmą "X" wydatków i kosztów, które będą bezpośrednio sfinansowane (w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie) z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 (lit. a i lit. b) oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wydatki te jak również koszty nie będą kosztami uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona przez wspólników spółki jawnej pod firmą "X".

Zauważyć należy, że w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. z 2005 r. Nr 137, poz. 1153), gdzie w załączniku nr 2 i nr 3 podane są wzory umów o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu w ramach konkretnego Priorytetu, zawarty został zapis w § 12 ust. 1 powyższych załączników, który zobowiązuje beneficjenta do prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu.

Ponieważ w przedmiotowym stanie faktycznym poniesione w przyszłości przez firmę "X" wydatki i koszty nie będą kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to tym samym wydatki te i koszty nie będą uwzględniane przy określeniu wysokości zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie będą podlegały ewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej przez wspólników spółki jawnej pod firmą "X" z uwagi na fakt, że księga ta zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) "stanowi dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych".

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w dniu jej udzielenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl