IA-415/116/2007 - Pomoc finansowa w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jako Beneficjent Ostateczny w ramach ZPORR - zwolnienie od podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 września 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie IA-415/116/2007 Pomoc finansowa w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jako Beneficjent Ostateczny w ramach ZPORR - zwolnienie od podatku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu Pana wniosku (bez daty), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przyszłej pomocy finansowej, którą ma Pan otrzymać w 2007 roku w postaci:

*

wsparcia szkoleniowo - doradczego,

*

podstawowego wsparcia pomostowego,

*

jednorazowej dotacji inwestycyjnej,

jako Beneficjent Ostateczny w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 - Promocja przedsiębiorczości - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Pana wniosku (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 29 czerwca 2007 r.).

Pismem (bez daty), które zostało doręczone do tutejszego organu podatkowego w dniu 29 czerwca 2007 r., a następnie uzupełnione przez Pana w dniach: 21 sierpnia 2007 r. i 31 sierpnia 2007 r. zwrócił się Pan do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem dotyczącym udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przyszłej pomocy finansowej, którą ma Pan otrzymać w 2007 roku w postaci:

*

wsparcia szkoleniowo - doradczego,

*

podstawowego wsparcia pomostowego,

*

jednorazowej dotacji inwestycyjnej,

jako Beneficjent Ostateczny w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 - Promocja przedsiębiorczości - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że jest Pan uczestnikiem - Beneficjentem Ostatecznym, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 - Promocja przedsiębiorczości. Z ... Agencją Rozwoju Regionalnego S.A., tj. Beneficjentem zawarł Pan w niżej wymienionych dniach następujące umowy:

*

w dniu ... 2007 r. umowę nr ... o udzielenie wsparcia szkoleniowo-doradczego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, Projekt: "W sukurs przedsiębiorczości w regionie łódzkim" - współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (w dniu ... 2007 r. został podpisany aneks nr 01 do przedmiotowej umowy),

*

w dniu ... 2007 r. umowę nr ... o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, Projekt: "W sukurs przedsiębiorczości w regionie łódzkim" - współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W dniu 1 sierpnia 2007 r. rozpoczął Pan prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie budowy instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych. Dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W siedzibie ... Agencji Rozwoju Regionalnego złożył Pan w dniu ... 2007 r. standardowy wniosek o przyznanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, Projekt: "W sukurs przedsiębiorczości w regionie łódzkim" - współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Całkowite wydatki inwestycyjne mają wynieść netto: 80.000,00 PLN.

Wnioskowana kwota dofinansowania ma wynieść: 20.000,00 PLN, co ma stanowić 25,00% całkowitych wydatków inwestycyjnych.

Wkład własny Beneficjenta Ostatecznego ma wynieść: 60.000,00 PLN, co stanowi 75,00% całkowitych wydatków inwestycyjnych.

Wydatek inwestycyjny będzie obejmował zakup koparki kołowej o wartości około 80.000,00 PLN.

Powyższe urządzenie zostanie przez Pana uznane za środek trwały i będzie wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Z kolei całkowita kwota pomocy na podstawowe wsparcie pomostowe wynosi 4.200,00 PLN.

Powyższe wsparcie zostanie przeznaczone na opłacenie Pana składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Na tle powyższych okoliczności faktycznych zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie:

1.

Czy pomoc finansowa jaką Pan otrzyma w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jako Beneficjent Ostateczny w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 - Promocja przedsiębiorczości, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.

Czy wartość otrzymanego przez Pana szkolenia będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

3.

Czy otrzymane przez Pana podstawowe wsparcie pomostowe podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził Pan, że:

1.

Otrzymana przez Pana jednorazowa dotacja inwestycyjna nie będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wydatki poniesione na zakup środka trwałego, który to zakup zostanie sfinansowany otrzymaną dotacją nie będą kosztami uzyskania przychodów w świetle wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymana dotacja nie będzie również Pana "przychodem finansowym".

2.

Wartość świadczeń o charakterze niepieniężnym w postaci szkoleń będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Podstawowe wsparcie pomostowe będzie stanowić przychód podatkowy z działalności gospodarczej.

Do przedmiotowego wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji dołączył Pan kserokopie niżej wymienionych dokumentów, tj.:

1.

umowy nr ... z dnia ... 2007 r. o udzielenie wsparcia szkoleniowo-doradczego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, Projekt: "W sukurs przedsiębiorczości w regionie łódzkim" - współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wraz z załącznikiem nr 2, dotyczącym Indywidualnego Planu Działań dla Beneficjenta Ostatecznego oraz aneks do tej umowy sporządzony w dniu ... 2007 r. wraz z załącznikiem nr 1,

2.

umowy nr ... z dnia ... 2007 r. o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, Projekt: "W sukurs przedsiębiorczości w regionie łódzkim" - współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

3.

standardowego wniosku o przyznanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, Projekt: "W sukurs przedsiębiorczości w regionie łódzkim" - współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

4.

potwierdzenia wykonania usługi szkoleniowej w ramach realizacji projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości, wystawionego przez ... Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. - wartość usługi 794,64 PLN,

5.

potwierdzenia wykonania usługi szkoleniowej w ramach realizacji projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości, wystawionego przez ... Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. - wartość usługi 300,00 PLN.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.

W niniejszym stanie faktycznym będą miały zastosowanie niżej wymienione przepisy, tj.:

*

art. 14 ust. 2 pkt 2,

*

art. 14 ust. 3 pkt 3a,

*

art. 21 ust. 1 pkt 114,

*

art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b,

*

art. 23 ust. 1 pkt 45.

ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2007.

Powyższe przepisy stanowią:

*

art. 14 ust. 2 pkt 2 - Przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

*

art. 14 ust. 3 pkt 3a - Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 (tj. przychodów z działalności gospodarczej), nie zalicza się: zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

*

art. 21 ust. 1 pkt 114 - Wolne od podatku dochodowego są: wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów (dotyczy świadczeń o charakterze niepieniężnym w postaci szkoleń).

*

art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b - Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

*

art. 23 ust. 1 pkt 45 - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.)

Celem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) było tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego do osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

*

inwestycyjne,

*

o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Konkludując, stwierdzić należy, że w przypadku otrzymania przez Pana, jako Beneficjenta Ostatecznego, jednorazowej dotacji inwestycyjnej, ww. środki pomocowe nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ww. "dotacja", jako zwrot poniesionych przez Pana wydatków na zakup środka trwałego nie jest przychodem z działalności gospodarczej w świetle art. 14 ust. 3 pkt 3a wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki poniesione przez Pana na zakup środka trwałego, zarówno w części objętej wsparciem finansowym, jak również w części finansowanej przez Pana, jako beneficjenta tej pomocy - nie są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b przedmiotowej ustawy.

Z treści przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych w związku z zakupem środka trwałego powoduje, że odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Pod pojęciem zwrotu nakładów w jakiejkolwiek formie rozumie się między innymi dofinansowanie w formie dotacji, subwencji, dopłat, refundacji, umorzenia pożyczki.

Otrzymane dofinansowanie (bez względu na formę) nie wpływa na wartość początkową środków trwałych oraz na wysokość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych.

Stanowi wyłącznie przesłankę do wydzielenia części odpisów amortyzacyjnych, równej kwotowo otrzymanemu zwrotowi nakładów na zakup środka trwałego i nie zaliczenie tak wydzielonej części odpisów do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie podkreślić należy, że prawidłową formą będzie tu równomierne zmniejszenie odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów przez okres amortyzacji.

Podstawowe wsparcie pomostowe zgodnie z przepisem art. 14 ust. 2 pkt 2 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie stanowić przychód podatkowy z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 powyższej ustawy, otrzymane przez Pan świadczenia o charakterze niepieniężnym w postaci szkoleń korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego przez Pana we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w dacie jego wydania.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl