I USB XVI/415/33/06 - Prawo do zwrotu VAT, na gruncie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, w sytuacji gdy faktury na zakup materiałów budowlanych wystawione są na nazwisko wykonawcy robót remontowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty I USB XVI/415/33/06 Prawo do zwrotu VAT, na gruncie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, w sytuacji gdy faktury na zakup materiałów budowlanych wystawione są na nazwisko wykonawcy robót remontowych

Pytanie podatnika dotyczy nabycia prawa do zwrotu VAT, na gruncie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, w sytuacji gdy faktury na zakup materiałów budowlanych wystawione są na nazwisko wykonawcy robót remontowych (podatnik posiada dowody wpłaty - pokwitowania wystawione przez wykonawcę).

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

- art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

- art. 3 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468)

- uznaje za nieprawidłowe stanowisko Pana wyrażone we wniosku z dnia 27.04.2006 r. w sprawie prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku remontem budynku mieszkalnego.

W dniu 27.04.2006 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż w dniu 14.10.2005 r. zawarł Pan umowę z Panem X, prowadzącym Zakład Budowlano-Remontowy, dotyczącą wykonania remontu generalnego domu jednorodzinnego, stanowiącego Pana własność. Część materiałów budowlanych, zakupionych w związku z remontem, udokumentowana jest fakturami VAT wystawionymi na Pana nazwisko. Natomiast część materiałów udokumentowana jest fakturami VAT wystawionymi na nazwisko wykonawcy remontu - za te materiały zapłacił Pan wykonawcy w oparciu o wystawione przez niego dowody wpłaty - pokwitowania.

Prezentuje Pan pogląd, iż ma Pan prawo do zwrotu części podatku VAT 15% z tytułu poniesionych wydatków na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem generalnym budynku mieszkalnego.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. Stosownie do postanowień art. 3 ust. 2 tej ustawy, zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (art. 3 ust. 3). Jak stanowi art. 3 ust. 4 w/w ustawy, dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3 w/w ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o fakturze, oznacza to fakturę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentującą zakupy materiałów budowlanych. W myśl regulacji zawartej w art. 5 ust. 5 pkt 2 w/w ustawy, kopie faktur dokumentujących poniesione wydatki należy załączyć do składanego wniosku o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych w okresie od 1.05.2004 r. do 31.12.2007 r. (VZM-1).

Na mocy powołanych przepisów zwrotowi podlega część poniesionych wydatków na zakup materiałów budowlanych przeznaczonych na realizację określonej inwestycji budowlanej. Zwrot obejmuje tylko wydatki poniesione na materiały budowlane i dotyczy wydatków na te materiały, które od 1 maja 2004 r. obciążone są podstawową 22% stawką podatku od towarów i usług, zamiast dotychczasowej stawki 7%. Prawo do zwrotu ustawa uzależnia m.in. od odpowiedniego udokumentowania poniesionych wydatków. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Faktura musi być wystawiona dla tej osoby fizycznej, której przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych. Ponadto, musi być ona wystawiona w określonym terminie - między 1 maja 2004 r. a 31 grudnia 2007 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż część zakupionych materiałów (stanowiąca kwotę 22.668,16 zł.) udokumentowana jest fakturami VAT wystawionymi na nazwisko wykonawcy remontu - Pana Stanisława Połatyńskiego - prowadzącego Zakład Budowlano-Remontowy. Za te materiały zapłacił Pan wykonawcy w oparciu o wystawione przez niego dowody wpłaty - pokwitowania. A zatem, nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących prawo do zwrotu - nie posiada Pan faktur wystawionych na swoje nazwisko, dokumentujących wydatki poniesione przez Pana, jako osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot. Oznacza to, iż w odniesieniu do tych wydatków nie przysługuje Panu prawo do zwrotu. Okoliczność, iż za te materiały zapłacił Pan wykonawcy remontu nie wypełnia przesłanki w zakresie udokumentowania wydatków i w tym aspekcie nie ma wpływu na rozstrzygnięcie. W związku z powyższym, stanowisko Pana zawarte we wniosku jest nieprawidłowe. W konsekwencji, jedynie zakup tych materiałów budowlanych, które są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pana nazwisko, daje Panu prawo do zwrotu części wydatków, po spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach w/w ustawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego przez Pana zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeśli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl