I USB III/436/61/2006/KK - Remanent likwidacyjny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty I USB III/436/61/2006/KK Remanent likwidacyjny.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, działając na podstawie:

*

art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

*

art. 14 ust. 1 i ust. 2, art. 96 ust. 10, art. 113 ust. 1 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2006 r. w kwestii braku obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów, w przypadku ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W dniu 29 września 2006 r. został złożony wniosek o wydanie wiążącej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

W przedstawionym stanie faktycznym stwierdza Pan, że od stycznia 2001 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który ponownie na podstawie art. 113 ust. 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług chciałby wybrać zwolnienie od podatku VAT. Obroty uzyskane przez Pana z tytułu prowadzonej działalności w 2005 r. stanowią kwotę 24.383,93 zł.

W związku z powyższym wystąpił Pan z zapytaniem, czy na dzień wyboru zwolnienia od podatku VAT jest Pan zobowiązany do sporządzenia "remanentu likwidacyjnego", o którym mowa w art. 14 cytowanej wyżej ustawy o podatku VAT.

Obowiązek sporządzenia "remanentu likwidacyjnego" - w Pana opinii - nie dotyczy przedstawionej sytuacji, gdyż nie zaprzestaje Pan wykonywania czynności opodatkowanych; zmieni się jedynie status Pana jako podatnika - przestanie Pan być czynnym podatnikiem podatku VAT, a stanie się - w myśl art. 96 ust. 10 ww. ustawy - podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia - w myśl art. 113 ust. 11 ww. ustawy - może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepisu ust. 1 - zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy - nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Powołany - w cytowanym powyżej art. 14 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - art. 96 ust. 6 ustawy stanowi, że jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Pana wynika, że czynnym podatnikiem VAT jest Pan od stycznia 2001 r. i nie zamierza Pan zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej, tylko ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze względu na wysokość obrotu osiągniętego ze sprzedaży opodatkowanej w roku poprzednim, tj. w 2005 r. łączne obroty uzyskane ze sprzedaży opodatkowanej wyniosły 24.383,93 zł.

W związku z powyższym w przypadku ponownego skorzystania ze zwolnienia będzie Pan podatnikiem, o którym stanowi art. 96 ust. 10 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Z powyższych unormowań wynika, że podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy upłynął okres 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym prawo do zwolnienia zostało utracone lub zrezygnowano z niego, a wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie kwoty stanowiącej równowartość 10.000 euro w roku poprzedzającym rok, w którym ma nastąpić ponowny wybór zwolnienia (warunek ten musi zostać spełniony także w odniesieniu do wartości sprzedaży, która zostanie osiągnięta w roku ponownego skorzystania ze zwolnienia); podatnik ten w rejestrze pozostaje jako podatnik VAT zwolniony, wobec czego nie będzie miał zastosowania przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego stwierdza, że na dzień ponownego wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług nie będzie Pan zobowiązany - w myśl art. 14 ww. ustawy - do sporządzenia spisu z natury i opodatkowania go podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko wyrażone przez Pana we wniosku z dnia 29 września 2006 r. jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że podatnik, który podejmie decyzję o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 11 ww. ustawy, obowiązany jest - zgodnie z art. 96 ust. 12 tej ustawy - zgłosić tę zmianę na formularzu VAT-R do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła ta zmiana.

Ponadto należy wskazać, że na podatniku - zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 91 ust. 7 ww. ustawy - będzie ciążył obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego przy zakupie towarów handlowych, nabytych przed dniem skorzystania ze zwolnienia, które nie zostały odsprzedane i które po wyborze zwolnienia od podatku od towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tutejszy Organ informuje także, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl