I USB III/436/23/2007/kk - Odliczenie podatku zawartego w fakturach dokumentujących zakupy zrefundowane przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty I USB III/436/23/2007/kk Odliczenie podatku zawartego w fakturach dokumentujących zakupy zrefundowane przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

*

art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

*

art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a) i ust. 13 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2, ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2007 r. dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, których nabycie zostało sfinansowane z dotacji otrzymanej z Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

W dniu 30 czerwca 2007 r. został złożony wniosek w trybie art. 14 a ww. ustawy Ordynacja podatkowa w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny sprawy:

Ze złożonego wniosku wynika, że jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, przyznana została Panu dotacja z Wojewódzkiego Urzędu Pracy na stworzenie nowego miejsca pracy, w celu zatrudnienia osoby bezrobotnej.

Po otrzymaniu pozytywnej opinii w ww. sprawie z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, z własnych środków nabył Pan niezbędny sprzęt (środki trwałe) oraz dokonał remontu w wynajętym lokalu. Zdarzenia te miały miejsce w maju i czerwcu 2007 r. Po zatrudnieniu osoby bezrobotnej, złożył Pan w Wojewódzkim Urzędzie Pracy faktury otrzymane z tytułu dokonanych zakupów. Część z nich, do wysokości przyznanej dotacji, została przez ww. Urząd rozliczona i obecnie oczekuje Pan na wypłatę przyznanej dotacji.

W związku z tym wystąpił Pan z zapytaniem, czy poniesione wydatki udokumentowane fakturami VAT, a następnie zrefundowane, może "rozliczyć jako podatek naliczony". Informuje Pan jednocześnie, iż jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie uważa Pan, iż może obniżyć podatek należny o podatek naliczony od ww. zakupów, udokumentowanych przedmiotowymi fakturami.

W oparciu o złożone w tut. Urzędzie dokumenty stwierdzono, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT od października 1996 r. i w składanych co miesiąc deklaracjach podatkowych VAT-7 wykazuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zasady dotyczące możliwości skorzystania przez podatnika podatku od towarów i usług z prawa do odliczenia i zwrotu podatku zostały uregulowane w art. 86 - art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 - zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przypadki, w których nie ma zastosowania prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego zostały wymienione w art. 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisów tych nie wynika, aby zachodził brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, które zostały sfinansowane z dotacji przyznanej czynnemu i zarejestrowanemu podatnikowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje w przypadku określonym m.in. w art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednakże, zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy - powołany wyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy nie dotyczy:

1.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;

2.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Mając na uwadze zatem powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów (usług), związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie, w jakim nabyte towary (usługi) wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym prawo to nie przysługuje, gdy wydatki związane z nabyciem towarów (usług) nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania do wydatków związanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakupione środki trwałe oraz remont wynajętego lokalu zostaną sfinansowane z dotacji otrzymanej z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, którą przyznano Panu w celu stworzenia nowego miejsca pracy dla osoby bezrobotnej, a ich zakup został udokumentowany fakturami VAT.

Z dokumentów złożonych w tut. Urzędzie wynika natomiast, że podatnikiem podatku VAT jest Pan od października 1996 r., a prowadzona działalność gospodarcza (wypożyczanie kaset video, sprzedaż kaset licencjonowanych oraz prasy) jest działalnością opodatkowaną, z której rozlicza się Pan składając comiesięczne deklaracje podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług.

Jeżeli zatem przy zakupie towarów (sprzętu) stanowiących środki trwałe oraz towarów (usług) wykorzystanych przy remoncie wynajętego lokalu, zrefundowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy zostały spełnione warunki, o których mowa w ww. przepisach art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit a) oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to podatek zawarty w fakturach dokumentujących te zakupy podlega odliczeniu.

Ponadto tut. Organ informuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje - w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, to - zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy - może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

W przypadku gdy podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może - na podstawie art. 86 ust. 13 ww. ustawy - obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl