I/415-57-119/05/ZDB - Wydatki na utrzymanie filii przedsiębiorstwa - koszty uzyskania przychodów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty I/415-57-119/05/ZDB Wydatki na utrzymanie filii przedsiębiorstwa - koszty uzyskania przychodów

Pytanie podatnika

Zakupiłem 1/2 lokalu w innym mieście, z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej (oddział firmy), czy koszty związane z remontem lokalu zaliczam do kosztów uzyskania przychodów? Czy koszty takie jak np. czynszu za lokal filii, energii, zużycia gazu, rozmów telefonicznych, korzystania z internetu, zakupu środków czystości, zakupu wyposażenia dla filii również będą stanowiły koszty uzyskania przychodów mojego przedsiębiorstwa?

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2005 r. w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów poniesionych na utrzymanie części lokalu wykorzystywanego na potrzeby firmy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na projektowaniu architektonicznym. W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan dokumentację wykonawczą centrum handlowego mieszczącego się w Krakowie, projekt również powstaje w Krakowie. Ponieważ prace będą trwały kilka lat, otwiera Pan filię przedsiębiorstwa w tym mieście. Na tę okoliczność została zakupiona nieruchomość do remontu (#189; udziału w lokalu).

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 23 ustawy, które określają katalog wydatków nie będących kosztem podatkowym. Z powyższego należy wnioskować że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek tego typu, że poniesione wydatki mają wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, bądź funkcjonowanie źródła przychodów.

Należy stwierdzić, iż co do zasady wszelkie wydatki - w tym także wyszczególnione we wniosku: koszty czynszu za lokal filii, energii, gazu, rozmów telefonicznych, korzystania z internetu, poniesione wg rachunków (faktur), zakup środków czystości oraz koszty wyposażenia ujętego w "Ewidencji wyposażenia" wpływają na powstanie i funkcjonowanie źródła przychodu i wydatkom tym trudno odmówić waloru kosztu podatkowego, dlatego zdaniem tutejszego organu podatkowego należy je zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu. Może Pan ujmować w koszty wartość odpisów amortyzacyjnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż w/w. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zamiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl