I/415/11/AK/04 - Obowiązek zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2004 r. Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze I/415/11/AK/04 Obowiązek zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej

Pytanie podatnika

Czy osoba, która fizycznie zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej a nie zgłosiła tego w organach rejestrowych nadal jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą?

W odpowiedzi na Pana pytanie złożone w tut. Urzędzie w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), dotyczące wątpliwości, czy osoba, która fizycznie zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej a nie zgłosiła tego w Organach rejestrowych nadal jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i obecną regulację prawną uprzejmie wyjaśnia, że:

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702, z późn. zm.) osoba fizyczna, która likwiduje działalność gospodarczą musi w Urzędzie Skarbowym przedstawić uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone dokumenty potwierdzające informacje o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, tzn. kopię decyzji o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej i kopię zaświadczenia o wykreśleniu REGON. Należy złożyć zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nie prowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej na druku NIP-3, jeżeli zaś osoba taka jest podatnikiem podatku VAT niezbędne jest złożenie zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym (druk VAT-Z).

Osoba, która nie dokonała ww. czynności pomimo faktycznego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej nadal jest zakwalifikowana do osób prowadzących działalność gospodarczą.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl